Μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων, προκλήθηκε έντονη αναστάτωση στην περιοχή της Καρδίτσας εξαιτίας μίας αιφνίδιας ανακοίνωσης του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο αποφάσισε να διασπείρει μαθητές Ρομά σε διάφορα σχολεία της πόλης της Καρδίτσας αλλά και του δήμου Σοφάδων, ο οποίος συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό κατοίκων Ρομά.
Το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα που εκπονήθηκε από το Υπουργείο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Πανεπιστήμιο Αθηνών, απορροφώντας ένα ευρωπαϊκό κονδύλι με σκοπό να εντάξει μαθητές Ρομά σε σχολεία της περιοχής κλείνοντας σταδιακά δύο σχολεία, το 4ο δημοτικό Σοφάδων και το 19ο δημοτικό Καρδίτσας, στα οποία φοιτούν αμιγώς μαθητές Ρομά. Αυτή η απόφαση, που λήφθηκε εσπευσμένα στη μέση της σχολικής χρονιάς, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις γονιών, εκπαιδευτικών και πολιτικών παραγόντων της περιοχής με αποτέλεσμα 7 δημοτικά σχολεία στην περιοχή του δήμου Σοφάδων να κλείσουν από τους γονείς μέχρι πρόσφατα.
Το υπουργείο δηλώνει ότι η απόφαση αυτή πρέπει να τεθεί σε εφαρμογη έπειτα από προσφυγές Ρομά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, καθώς το ελληνικό κράτος απειλείται με πρόστιμα από το Συμβούλιο της Ευρώπης σε περίπτωση που δεν ενταχθούν τα παιδιά σε μικτά σχολεία (διαβάστε σχετικά εδώ).
Συγχώνευση σχολείων ή πραγματικό ενδιαφέρον του Υπουργείου για τους μαθητές Ρομά;
Η απόφαση για το κλείσιμο των δυο σχολείων σε περίοδο συγχωνεύσεων, εύλογα προκάλεσε απορίες. Επίσης, κατά πόσο το πρόγραμμα αυτό είναι καλά σχεδιασμένο ώστε να υπάρξει ομαλή διασπορά των μαθητών στα μικτά σχολεία είναι επίσης ένα σοβαρό ερώτημα. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: Το συγκεκριμένο επιδοτούμενο πρόγραμμα διαρκεί μέχρι το 2013. Κάποια από τα παιδιά θα στέλνονταν σε περιοχές μακρινές από τον τόπο κατοικίας τους. Το υπουργείο υποστήριξε ότι η μετακίνηση και η σίτιση των παιδιών που θα καλυπτόταν από το κονδύλι μέχρι το 2013. Βέβαια δεν υπήρχαν εγγυήσεις ότι μετά το πέρας του προγράμματος, το υπουργείο θα συνέχιζε να καλύπτει αυτά τα έξοδα, ενώ ο δήμος Καρδίτσας έχει δηλώσει ότι αδυνατεί να τα καλύψει. Επίσης, το πώς θα επιλέγονταν και θα διανέμονταν αυτά τα παιδιά στα διάφορα σχολεία δεν ήταν ξεκάθαρο, καθώς φαινόταν ότι τα παιδιά θα διασπείρονταν βάσει σχολικών επιδόσεων! Είναι γεγονός ότι τα παιδιά αυτά εύκολα εγκαταλείπουν την εκπαιδευτική διαδικασία λόγω πολλών δυσκολιών που ήδη αντιμετωπίζουν, οπότε αν στέλνονταν σε μακρινές περιοχές, θα αποθαρρύνονταν και κατά πάσα πιθανότητα θα εγκατέλειπαν την προσπάθειά τους.
Επιπλέον, ο ελλιπής σχεδιασμός και η προχειρότητα τέτοιων προγραμμάτων έχει ήδη διαφανεί στο παρελθόν, καθώς από το 2008 ακόμα έχουν γραφτεί σχολικά εγχειρίδια για αυτούς τους μαθητές που θα τους βοηθούσαν στην προετοιμασία τους, τα οποία δεν έχουν φτάσει ακόμα στα χέρια τους! Έχει επιχειρηθεί και στο παρελθόν μαζική ένταξη παιδιών σε σχολεία με ελλιπή σχεδιασμό που κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία με αποτέλεσμα οι μαθητές ρομά να εγκαταλείψουν τη φοίτηση.
Βέβαια το ζητούμενο δεν θα πρέπει να είναι ούτε κατά διάνοια η γκετοποίηση των παιδιών σε συγκεκριμένα σχολεία. Ούτε φυσικά το θέμα είναι η αφομοίωση αυτών των παιδιών και η με το έτσι θέλω ένταξή τους στον τρόπο ζωής μας. Αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματικά μικτά σχολεία, θα πρέπει να μιλάμε για σχολεία που σέβονται τη διαφορετικότητα, τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των μαθητών, θα πρέπει να προωθούν την ανταλλαγή κουλτούρας και για να εφαρμοστούν όλα αυτά θα πρέπει να υπάρχει κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό στα πλαίσια της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, υλικοτεχνική υποστήριξη, όπως και συνολικά ανάλογος προσανατολισμός του εκπαιδευτικού συστήματος.
Κοινωνία με έντονα ρατσιστικά αντανακλαστικά;
Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι οι αντιδράσεις μέρους της κοινωνίας, έτσι όπως εκφράστηκαν μέσα από κείμενα και ανακοινώσεις πολλών γονιών, εκπαιδευτικών και πολιτικών παραγόντων. Τις τελευταίες μέρες ανάμεσα σε κάποιες εύλογες ανησυχίες και δυσπιστία απέναντι στις προθέσεις του Υπουργείου που φάνηκε να προχωράει στην εφαρμογη του προγράμματος χωρίς επαρκή σχεδιασμό αλλά και συζήτηση με την τοπική κοινωνία και τους ίδιους τους Ρομά, επικράτησε και μια ρατσιστική υστερία άλλες φορές απροκάλυπτα κι άλλες φορές συγκαλυμμένα με πρόσχημα το «γνήσιο» ενδιαφέρον πολλών για το «καλό» αυτών των παιδιών.
Ακούστηκαν φωνές για φόβο αφομοίωσης των μαθητών στα σχολεία υποδοχής από τους μαθητές Ρομά ή και για καταστροφή της περιοχής εξαιτίας αυτής της απόφασης! Ομάδες γονιών και εκπαιδευτικών υπέγραψαν κείμενα στα οποία άλλοτε εξέφρασαν την αγανάκτισή τους για την απόφαση αυτή χωρίς να ρωτηθούν οι ίδιοι και άλλοτε έδειξαν «ενδιαφέρον» για την τύχη των παιδιών προτείνοντας, ωστόσο, λύσεις που προωθούσαν την περαιτέρω γκετοποίησή τους. (βλ. εδώ και εδώ) Κάποια υπογεγραμμένα κείμενα από γονείς σχολείων της περιοχής ζητούσαν επέκταση των ήδη σχολείων-«γκέτο», απογευματινό ωράριο σε αυτά τα σχολεία ή κατασκευή νέων σχολείων όπου θα φοιτούν αμιγώς μαθητές Ρομά!
Επίσης, από αρκετούς γονείς εκφράστηκαν ανησυχίες για την υγιεινή των παιδιών και τον ελλιπή ή ανύπαρκτο εμβολιασμό τους. Το Υπουργείο από την πλευρά του τους καθησήχασε λέγοντας ότι τα παιδιά θα εμβολιαστούν! Το πραγματικό ερώτημα βέβαια θα έπρεπε να είναι… Έχουν τα παιδιά αυτά τα απαραίτητα για να ζήσουν; Ρεύμα στο σπίτι τους, νερό, αρκετή τροφή, ρούχα; Ποια είναι η παράλληλη προσπάθεια για τη βελτίωση της ζωής των Ρομά ή οι τοπικές αντιδράσεις για την άθλιες συνθήκες στις οποίες ζουν πολλοί από τους συντοπίτες τους ρομά;
Παρόμοιες ρατσιστικές αντιδράσεις εξέφρασαν και διάφοροι πολιτικοί παράγοντες της περιοχής, όπως ο δήμαρχος Σοφάδων Μ. Παπαδόπουλος, που από τη μια έδειξε να κόπτεται για την ομαλή ένταξη των παιδιών, αλλά από την άλλη εξέφρασε ανοιχτά φόβους για αφομοίωση των μαθητών στα σχολεία όπου θα πήγαιναν οι μαθητές Ρομά. Ο ίδιος δήλωσε: «Έτσι κι αλλιώς όμως οι μέθοδοι αυτοί δυστυχώς δεν μπορούν να αλλάξουν τη δύσκολη πραγματικότητα για την πόλη των Σοφάδων όπου τα τελευταία χρόνια έχουν συσσωρευτεί 3.000 τσιγγάνοι οι οποίοι αποτελούν το 50% του πληθυσμού της πόλης. Το στοιχείο αυτό που εσκεμμένα αγνοείται και παραβλέπεται αλλάζει τη φυσιογνωμία των σχολείων και καθιστά ανεφάρμοστη στην πράξη την ενσωμάτωση των τσιγγάνων μαθητών. Ποιο επιχείρημα θα πείσει τους γονείς ότι οι 9 μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Ανάβρα θα ενσωματώσουν τους 26 τσιγγάνους μαθητές κι ότι δε θα συμβεί το αντίθετο;» Οι δηλώσεις άλλωστε στο παρελθόν του εν λόγω δημάρχου, που έχει αποκαλέσει τον δήμο του «χωματερή» της Θεσσαλίας, τα λέει όλα. Βέβαια η θέση διάφορων τοπικών πολιτικών παραγόντων της περιοχής εξαρτάται συχνά από την εξαργύρωση ψήφων ανάλογα με τη στάση που κρατούν απέναντι στους Ρομά, άλλοτε εξαργυρώνοντας τους ψήφους τους με διάφορες υποσχέσεις και άλλοτε εκφράζοντας τα ρατσιστικά συναισθήματα μερίδας της τοπικής κοινωνίας.
Το ίδιο το υπουργείο στην προσπάθειά του να πείσει τους κατοίκους για την ομαλή ένταξη των μαθητών Ρομά σε σχολεία της περιοχής, ενημέρωσε αρχικά δια στόματος Αθηνάς Λινού, υπεύθυνης διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, σε ένα από τα συμβούλια, ότι θα ενταχθούν τελικά τρία παιδιά που έχουν επιλεχθεί προσεχτικά σε μικτά σχολεία. Εύλογα λοιπόν δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι το ίδιο το υπουργείο λειτουργεί επιλεκτικά απέναντι σε αυτά τα παιδιά, καθώς τα κριτήρια της επιλογής δεν ήταν ξεκάθαρα με αποτέλεσμα το ίδιο το Υπουργείο να λειτουργεί ρατσιστικά.
Έπειτα από αρκετές διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο Υπουργείο και τοπικούς και εκπαιδευτικούς παράγοντες, το τελευταίο δελτίο τύπου που εκδόθηκε από το Υπουργείο δείχνει ότι το θέμα οδεύει προς συμβιβασμό τουλάχιστον στην περιοχή των Σοφάδων (δείτε σχετικά εδώ). Στην περιοχή της Καρδίτσας όμως όπου προχωράει η διασπορά με αλλαγή των επιλεγμένων σχολείων που τελικά θα δέχονταν κάποια από τα παιδιά, οι αντιδράσεις συνεχίζονται καθώς τρία νέα σχολεία προχώρησαν σε αποχή (διαβάστε σχετικά εδώ).
Εν κατακλείδι, η γκετοποίηση μαθητών οποιασδήποτε κοινωνικής ή φυλετικής ομάδας δε θα πρέπει να υφίσταται σε καμία περίπτωση και έστω και με ατέλειες, θα πρέπει να λήξει. Ωστόσο, ανάμεσα σε μία κοινωνία με υφέρποντα ρατσιστικά αντανακλαστικά και ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δε σέβεται πραγματικά τη διαφορετικότητα και δεν προωθεί την ομαδικότητα και τη συνεργασία, φαίνεται ότι οι μόνοι χαμένοι τελικά μπορεί να είναι τα ίδια τα παιδιά συνολικά. Πολλοί φαίνεται να μιλάνε για «το καλό» των μαθητών Ρομά, αλλά ανάμεσα σε κάποιες άναρθρες κραυγές και κάποια βαρύγδουπα προγράμματα χωρίς σοβαρό σχεδιασμό, που φαίνεται να αλλάζουν από μέρα σε μέρα, δε φαίνεται να έχει ανοίξει καμία ουσιαστική συζήτηση με τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή τους ίδιους τους Ρομά. Επίσης, κατά πόσο η ισότιμη ένταξη των μαθητών αυτών μπορεί να επιτευχθεί ακόμα κι αν υπάρξουν οι τέλειες συνθήκες από εκπαιδευτικής άποψης (sic) χωρίς παράλληλη βελτίωση των συνθηκών της ζωής τους, είναι ένα ερώτημα που παραμένει ανοιχτό…
Ευχαριστώ τον/τη χρήστη No-neutral για την ενημέρωση για το θέμα και τις πολύτιμες συζητήσεις.
Spin
30 Ιανουαρίου, 2012 5:10 μμ
«ή κατασκευή νέων σχολείων όπου θα φοιτούν αμιγώς μαθητές Ρομά!» !!!!
Ναι μην κολλήσουν τπτ τα αγγελούδια τους και δεν προλάβουν να ενηλικιωθούν για να γίνουν εργάτες ή λαμόγια σαν τους γονείς τους…
Spin
30 Ιανουαρίου, 2012 5:17 μμ
ή ακόμα χειρότερα να αφομοιωθούν και να μην θέλουν να κάνουν καριέρα ???!!!!???@@@@ ΘΕΟC ΦΥΛΆΞΟΙ απαπαπαπαπαπαπαπααπα 😛
Anakata-dyomenh
30 Ιανουαρίου, 2012 5:20 μμ
🙂
CrippleHorse
30 Ιανουαρίου, 2012 8:28 μμ
Εξαιρετική τοποθέτηση για ένα θέμα που σχεδόν κανείς δεν πρόσεξε, μπράβο.
trolloσουζας
31 Ιανουαρίου, 2012 12:49 πμ
Πολύ καλή δουλειά και πάνω απ όλα ψύχραιμη για ενα πολύ δύσκολο θέμα
oldboy9
2 Φεβρουαρίου, 2012 10:00 μμ
Όσο περισσότερο ανακατεύονται τα «αίματα» τόσο ομορφότερη γίνεται η κάθε κοινωνία, είναι άγραφος νόμος -και ο μόνος αληθινός!
Άντε μην τα πάρω και ανεβάσω κανένα κατεβατό με τα περί καθαρότητας της φυλής και τις λοιπές μαλακίες που λένε -και όχι μόνο οι εθνικιστές…
no_neutral
5 Φεβρουαρίου, 2012 10:05 μμ
Anakata – dyomenh ευχαριστώ με τη σειρά μου για τη δημοσίευση και την ανάδειξη του θέματος έξω από τα στενά όρια (και μυαλά -κατά πλειοψηφία-) της περιοχής. Οι συζητήσεις μας ήταν εξίσου πολύτιμες και για μένα, αφού (για να μιλήσω και λίγο εξομολογητικά) μερικές φορές έχεις ανάγκη απλά να μιλήσεις με κάποιον που θα καταλάβει..
Οι δύο πτυχές του θέματος που αναδεικνύονται μέσω του κειμένου σου – οι πραγματικές προθέσεις του υπουργείου και τα αποκαλυφθέντα κεκαλυμμένα φοβικά αντανακλαστικά της τοπικής κοινωνίας- είναι κατ’ εμέ από τις πιο καίριες. Βέβαια το ζήτημα της ένταξης των τσιγγάνων είναι πολυδιάστατο και έχει πολλές προεκτάσεις. Γι’ αυτό απαιτεί μια ει δυνατόν ευρυγώνια προσέγγιση όλων των πτυχών του.
Προσωπικά, παρακολουθώντας τις εξελίξεις, έκανα τις εξής παρατηρήσεις:
Όπως ορθά αναφέρεις, κανείς δεν ασχολήθηκε με την άποψη των ίδιων των τσιγγάνων για ένα θέμα που τους αφορά άμεσα, για να μην γράψω αποκλειστικά. Εν αντιθέσει, ο τοπικός τύπος κατακλείστηκε από δημόσιες δηλώσεις και ανοιχτές επιστολές του συνόλου σχεδόν της τοπικής κοινωνίας (σύλλογοι γονέων, τοπικοί φορείς, πολιτικοί παράγοντες κλπ), που γνωστοποιούσαν την έντονη αντίθεσή τους στην ένταξη, βασισμένη συχνά σε στερεότυπα και προκαταλήψεις. Δεν θα σχολιάσω την θέση τους στο ζήτημα, αφού (για εντελώς διαφορετικούς λόγους) συμφωνώ κατά κάποιο τρόπο μαζί τους, αλλά τις υστερικές αντιδράσεις τους, που σε καμία περίπτωση δεν υποδήλωναν διάθεση για διάλογο και συζήτηση. Αυτό επιβεβαιώθηκε περίτρανα, όταν κάποια νέα παιδιά της περιοχής αποφάσισαν να δημοσιοποιήσουν την -διαφορετική από τους υπόλοιπους- άποψή τους. (βλ: http://www.karditsalive.net/index.php?option=com_content&view=article&id=11188%3A2012-01-24-10-50-16&catid=75%3Alocal-epikairotita&Itemid=110). Οι αντιδράσεις, τόσο στο διαδίκτυο όσο και άμεσα, ήταν κωμικοτραγικές. Ενδεικτικά παραθέτω δύο από τις απαντήσεις σε σχετική ανάρτηση του δημάρχου στο facebook: “ΨΕΥΤΟΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΨΕΥΤΟΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΗΔΕΣ ,ΤΑΧΑ ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΣΥΜΦΩΝΕΙΤΕ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΟΥΝ ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ?ΠΟΙΟΣ ΣΑΣ ΔΙΝΕΙ ΕΣΑΣ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΡΑΤΣΙΣΤΗ ?ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΙΛΑΤΕ ?ΕΠΕΙΔΗ ΚΑΠΟΙΟΣ ,ΚΑΠΟΙΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΘΑ ΜΑΣ ΠΕΙΣΕΤΕ ΟΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΡΑΤΣΙΣΤΕΣ ?Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΣΑΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΤΑΙ,ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΚΑΤΩ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ?ΟΙ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ ΟΧΙ ΡΕ ΛΑΜΟΓΙΑ ,ΟΧΙ ΡΕ” και “edw k polla xronia kanw pasxa stin enoria tou agiou konstantinou…..gnwrizete afti tin enoria;;;;;;;poios apo esas ekane perifora tou epitafiou mazi me 1000 tsigganous;;;;;;;;poios apo esas vaftise to paidi tou ekei pou vaftizoun ta tsiganakia;;;;;;;poios koinwnise ston agio konstantino;;;;poios pire agio fws anamesa se 100 tsiganous pou sprwxnontai k vrizontai meta3y tous;;; poios apo esas otan ftanei o epitafios tou ag konstantinou sta8ike dipla stous tsiganous xwris na tou vrwmane;;;;;poios apo esas afinei mono tou ena 8xrono paidi sto spiti k tou xtypane ta koudounia 10 fores oi tsiganoi;;;YPARXEI KANEIS APO SAS ME TIS PROXWRIMENES IDEES POU 8ELETE TIN ENTA3I;;;;;;;;sas proskalw olous esas pou 8elete tin enta3i na r8eite na kanoume mazi fetos pasxa…na zisete tin enta3i apo konta…..k meta sas epitrepw na exete APOPSI……” Η τελευταία φράση τα λέει όλα νομίζω για το είδος της “δημοκρατίας” που ευδοκιμεί στην περιοχή.. Μας τελειώνει όταν κάποιος τολμήσει να εκφράσει διαφορετική άποψη. Και δυστυχώς αυτοί οι άνθρωποι δεν αποτελούν την εξαίρεση, αλλά τον κανόνα. Επίσης από την πρώτη στιγμή όλοι έσπευσαν να επισημάνουν εκ προοιμίου ότι δεν είναι ρατσιστές (γιατί άραγε), και όταν οι αντιδράσεις τους χαρακτηρίστηκαν από τα παιδιά ως τέτοιες εξεγέρθηκαν. Δεν έχω να αντιτάξω τίποτα άλλο στην προκειμένη, παρά τα εύστοχα λόγια του Ανεβλαβή: “Δεν σας πειράζουν τα σκατά, αλλά οι λέξεις που τα περιγράφουν” ( http://www.youtube.com/watch?v=zNo_ZlQoq4o ). Αν και διαφωνώ σε αρκετά σημεία με τα παιδιά, θεωρώ αξιόλογο το ότι τόλμησαν να αρθρώσουν διαφορετική άποψη απέναντι στα θηρία, παρακινώντας έτσι κι άλλους ανθρώπους (δυστυχώς ως επί το πλείστον απόδημους).
Όσων αφορά το σκέλος της παιδείας, πολύ ωραία η αντιπρότασή σου, αλλά μου φαίνεται αδιανόητη η πραγματοποίησή της από το κράτος. Ακόμα κι αν εφαρμόζονταν, αδυνατώ να πιστέψω ότι θα γίνονταν με γνώμονα τις πραγματικά αγνές προθέσεις απέναντι στο υπαρκτό πρόβλημα του αναλφαβητισμού των τσιγγάνων και της περιθωριοποίησής τους και ότι δεν θα βασίζονταν στην προσπάθεια αφομοίωσης σ’ αυτόν τον φαύλο κύκλο που αναπαράγει το ελληνικό σχολείο. Με λίγα λόγια, δεν περιμένω τίποτα από την συντεταγμένη πολιτεία, αφού πιστεύω (θα το πω με σύνθημα) ότι το σύστημα διδασκαλίας είναι η διδασκαλία του συστήματος. Και αυτό δεν αφορά μόνο τα τσιγγανάκια, αλλά όλα τα παιδιά. Άλλωστε οι τελευταίες εξελίξεις γενικότερα στην εκπαίδευση (συγχωνεύσεις κλπ) αποδεικνύουν -απροκάλυπτα πλέον- τις προθέσεις της. Θεωρώ λοιπόν ότι μια πιθανή λύση είναι η προσπάθεια δημιουργίας εναλλακτικών επιλογών μόρφωσης, πέρα από τα σχολικά θρανία. Στην ιδιάζουσα μάλιστα περίπτωση των Ρομά, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο ως παράδειγμα το ξυπόλητο κίνημα: . Κρατώ το σκεπτικό του εμπνευστή του: Δε χρειάζεται να ψάχνουμε για εξωτερικές λύσεις, αλλά να αξιοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο τις εσωτερικές (ήδη υπάρχουσες) δυνατότητες. Το παράδειγμα του συγκεκριμένου εγχειρήματος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως βάση για μια εθελοντική διαπολιτισμική προσπάθεια, αφού καταπιάνεται και με πρακτικά ζητήματα επιβίωσης. Μπορεί να ακούγεται δύσκολο ή ρομαντικό, αλλά δεν το θεωρώ ακατόρθωτο. Ο τύπος έμαθε σε γιαγιάδες στο Αφγανιστάν να παράγουν ηλιακή ενέργεια. Impossible is nothing, για να quotαρω και τον Μπέκαμ.
no_neutral
5 Φεβρουαρίου, 2012 10:17 μμ
ΥΓ1: Ζητώ συγγνώμη για το σεντόνι και την αναχρονιστική απάντηση, αλλά (όπως λέγαμε και στις συζητήσεις μας) είναι ένα δύσκολο θέμα που δεν ξέρεις από που να το πιάσεις και που να τ’ αφήσεις.
ΥΓ2: Μπορεί το ζήτημα να κουκουλώθηκε στους Σοφάδες, αλλά τα προβλήματα συνεχίζονται στην Καρδίτσα: http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=441998
ΥΓ3: Το ξυπόλητο κίνημα: http://www.dailymotion.com/video/xmz69x_yyyyyyyyyyy-yyy-yy-yyyyyyyy-yyyyyy_people
Anakata-dyomenh
6 Φεβρουαρίου, 2012 3:21 πμ
Ναι αυτή η συζήτηση μπορει να γινει σε πολλά διαφορετικά επίπεδα… ούτε κι εγώ περιμένω πολλά πράγματα απο το κράτος… Για να γίνουν όλα αυτά που τάχα μου ευαγγελίζονται περί διαπολιτισμικής εκπαιδευσης κτλ χρειάζεται καταρχήν χρήμα για την παιδεία και φουλ εκπαίδευση εκπαιδευτικών κτλ κτλ… εδώ βλεπουμε οτι έτσι κι αλλιώς συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Ειναι παρατηρημένο οτι το νέο σχολείο της Διαμαντοπούλου βριθει από τάχα μου πρωτοπορειακές ιδέες που στην πραγματικότητα ειναι μονο στα λόγια. Αν με ρωτάς πραγματικά δεν πιστεύω ότι θα γίνει σωστά ούτε η ένταξη αυτών των παιδιών όπως και πολλά άλλα, παρ’όλη ίσως τη διάθεση κάποιων εκπαιδευτικών να το παλέψουν. Στην πραγματικότητα δεν κάνω καν αντιπρόταση, απλώς φωτογραφίζω αυτό που φαίνεται να προτεινουν μεν, αλλά δεν το κάνουν καν σωστά. Βέβαια απο την άλλη και η γκετοποίηση δεν ειναι λύση… και γι αυτην προφανώς ευθύνονται οι ιδιοι τοσα χρονια που τώρα δείχνουν να κοπτονται για το καλό των παιδιων αυτών κτλ κτλ
Για το θέμα που θέτεις για τη διδασκαλία του συστήματος συμφωνώ απόλυτα. Βέβαια μέχρι να φτιαχτούν δομές που θα αποτελούν πραγματική αντιπρόταση, πιστεύω ότι κάποια πράγματα δεν πρέπει να χαρίζονται στο ήδη υπάρχον σύστημα. Από κει και πέρα, εννοείται ότι σε εναλλακτικές επιλογές μόρφωσης είμαι υπέρ επίσης… Το θέμα του ξυπόλιτου κινήματος το είδα και σε προβολή τις προαλλες… έχει ενδιαφέρον.
Anakata-dyomenh
6 Φεβρουαρίου, 2012 3:32 πμ
Πωπω τώρα είδα το λινκ με τη συνέχεια στην Καρδίτσα… είναι εξοργιστικοί!!! Ακόμα χειρότερες και πιο απροκάλυπτες πλέον οι ρατσιστικές αντιδράσεις… «καλά» πάμε…
gossip girl
9 Φεβρουαρίου, 2012 1:03 πμ
Τα συγχαρητήρια μου σε όλους εσας που με τοση ευκολία μας αποκαλείτε ρατσιστές.Αν κάνετε όμως τον κόπο να διαβάσετε αυτά που θα σας παραθέσω στη συνέχεια ίσως και να μην έχετε την ίδια αποψη στο τέλος ή έστω να δικαιολογήσετε την εντονη αντίδραση των γονέων που το μόνο που θέλουν είναι να προασπίσουν την υγεία και ευημερεία των παιδιών τους όπως ακριβώς έκαναν και οι δικοί μας γονείς όντας εμείς παιδιά.
Εχετε αναλογιστεί πως όλα αυτά ξεκίνησαν στη μέση της σχολικής χρονιάς και μάλιστα με <> ,με μυστικές συναντήσεις διευθυντων,σχολικών συμβούλων και της Κας Μητσιάδη της Πρωτοβάθμιας ,χωρίς να υπάρξη η παραμικρή ενημέρωση των γονέων,χωρίς να τηρούνται οι απαραίτητες προυποθέσεις εγγραφής των τσιγγανόπαιδων στα πλησιέστερα προς την οικεία τους σχολεία όπως προβλέπει ο Νόμος ,χωρίς να πληρούν το σύστημα υποχρεωτικού εμβολιασμού των νηπίων,χωρίς πιστοποιητικά γέννησης………….Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι και τα οχτώ παιδιά που προσπάθησαν να εγγράψουν στο 8ο Δημοτικό σχολείο είχαν γεννηθεί το 2005 και όλα είχαν την ίδια μητέρα(μήπως ήταν οχτάδυμα?).Γνωρίζετε πως η Κα Μητσιάδη στην απεγνωσμένη της προσπάθεια να εγγράψει τα παιδιά Ρομα έτρεχε απο σχολείο σε σχολείο με τους φακέλους στο χέρι.Μιλάμε για τραγελαφικές καταστάσεις.
Ας προσπεράσουμε όλα τα παραπάνω και ας πάμε στο φλέγον ζήτημα της κουλτούρας που τόσο απλά όλοι προσπαθούν να ξεχάσουν ότι υπάρχει.Η παιδεία και οι τρόποι ξεκινούν πρώτα από το σπίτι και την οικογένεια και μετά από το σχολείο.1)Καθημερινό φαινόμενο στην πόλη της Καρδίτσας είναι οι τσιγγάνες με τα μωρά στα χερια (χωρίς πολλά ρούχα και καθόλου παπούτσια φυσικά για να προκαλούν τον οίκτο ) να πηγαίνουν πόρτα πόρτα και να ζητιανεύουν.΅Εχω πετύχει στη γειτονιά μου τον τσιγγάνο να <> για να πάει για το μεροκάματο και τυχαία τον είδα μετά απο 2 ώρες να την περιμένει στο ίδιο σημείο για να την παραλάβει ενώ ο ίδιος αντι να πάει για μεροκάματο έπινε το καφεδάκι του μεσα στο αγροτικό του..Στον τοπικό τύπο σχεδόν καθημερινό φαινόμενο τα δελτία τύπου της Αστυνομίας με συλλήψεις τσιγγάνων όπου χρησιμοποιούν τα παιδιά τους λόγω του μειωμένου σωματικού όγκου τους για να τρυπώνουν στα σπίτια και σε μαγαζιά. Συμπέρασμα :Τα τσιγγανόπαιδα απο την στιγμή που γεννιούνται διδάσκονται από τους γονείς τους τη ζητιανιά και το κλέψιμο .2)Το γεγονός ότι στα 12 είναι ήδη παντρεμένα και έχουν δικά τους παιδιά το σκέφτηκε κανείς?Θέλουν να εντάξουν παιδιά σεξουαλικά ενημερωμένα και ενεργά μαζί με παιδιά που έχουν πλήρη άγνοια των πραγμάτων τουλάχιστον σε τόσο μικρές ηλικίες.Σκέφτηκε κανείς το ενδεχόμενο σεξουαλικής παρενόχλησης άραγε?, 3)Το γεγονός ότι τους πληρώνουν για να τα φέρνουν και ότι η τροφή τους από το κυλικείο του σχολείου είναι δωρεάν δεν είναι ρατσιστικό ,τη στιγμη που( λόγω των οικονομικών προβλημάτων) υπήρξαν κρούσματα λιποθυμιών παιδιών σε σχολεία λόγω της ασυτίας τους, 4)Εσείς πιστεύετε ότι τόσα χρόνια εάν ήθελαν πραγματικά και ουσιαστικά να ενταχθούν δεν θα το είχαν πετύχει? Το ξέρετε ότι όταν ο Δήμος Σοφάδων προχώρησε στην κατασκευή του νέου οικισμού των Ρομά και τους δόθηκαν σπίτια καινούρια και εξοπλισμένα με ηλεκτρικές συσκευές αυτοί τί έκαναν?Ξήλωσαν μέχρι και τις μπανιέρες για να τις πουλήσουν .Αυτή είναι η νοοτροπία τους και δεν αλλαζει είται το θέλετε είται όχι.Και τέλος αν νομίζετε ότι τους έπιασε ο πόνος ξαφνικά για τους τσιγγάνους είστε βαθιά νυχτωμένοι.Πήραν το παραδάκι από την Ευρωπαική Ενωση και τώρα προσπαθουν να το δικαιολογήσουν.Δεν τους ένοιαξε ποτέ και σίγουρα δεν τους νοιάζει τώρα για τους τσιγγάνους .Κάνουν σπασμωδικές κινήσεις για να εντυπωσιάσουν και να βγούμε εμείς όι φταίχτες ,οι ρατσιστές.Αρνούμε να αποφασίζουν για την συμβίωσει των δικών μας παιδιών με τα τσιγγανόπουλα αυτοί που έχουν τα παιδιά τους σε κολλέγια και δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για τα προβλήματα που έχουν δημιουργίσει οι μαθητές Ρομα στα σχολεία (άπειρα τα παραδείγματα) .Αυτά τα ολίγα για όλους εσας που βιάζεστε να μας κρίνετε χωρίς να γνωρίζετε ‘όλες τις πτυχες του προβλήματος και βλέπετε μόνο τα επιφανειακα.
ΥΓ.Οσο για το ρατσιστές σας ενημερώνω ότι στο σχολείο μας υπάρχουν παιδια από την Αλβανία ,την Ουκρανία και τη Βουλγαρία που εντάχθηκαν πλήρως χωρίς να πληρωθούν οι γονείς τους και χωρίς τιςοδηγίες τις Ε.Ε.
Anakata-dyomenh
9 Φεβρουαρίου, 2012 4:00 μμ
Τώρα θέλεις να το συζητήσουμε αυτό; Δε θα μπω καν στον κόπο… Μπήκες για να πεις ότι ότι δεν είστε ρατσιστές και κατάφερες να αποδείξεις τα επιχειρήματά μου για κάποιους από σας μόνη σου. Οχι ρατσιστές… καραρατσιστές κάποιοι εκεί λοιπόν. Έχεις αναπαράγει ό,τι πιο στερεοτυπικό υπάρχει και δεν υπάρχει κανονικότατα…
Anakata-dyomenh
9 Φεβρουαρίου, 2012 4:20 μμ
και αυτά τα λέω έχοντας εικονα και των Σοφάδων και της Καρδίτσας και έχοντας ένα σόι που έχει μεγαλώσει και έχει πάει σχολείο στην Αγ. Βαρβάρα όταν για τα ίδια γκρίνιαζαν καποιοι καποτε εκεί…
Αλεκος Παραλιας
9 Φεβρουαρίου, 2012 4:24 μμ
madam, blaxa eisai h sarakatsana ?
μανικακος
9 Φεβρουαρίου, 2012 4:25 μμ
προσεξε τι θα πεις για τους Σαρακατσάνους….
Αλεκος Παραλιας
9 Φεβρουαρίου, 2012 4:34 μμ
nta3ei re file
mporei na einai kai blaxa sth telikh
kane ligo ypomonh na mas pei h idia h gossip girl
Spin
9 Φεβρουαρίου, 2012 4:26 μμ
1)» Συμπέρασμα :Τα τσιγγανόπαιδα απο την στιγμή που γεννιούνται διδάσκονται από τους γονείς τους τη ζητιανιά και το κλέψιμο»
Ενώ τα παιδιά των κομματόσκυλων διδάσκονται τις αξίες της αλληλεγγύης , της ανθρωπιάς και του «έλα μωρέ τώρα, σιγά μη μας πιάσουν»
2)»Θέλουν να εντάξουν παιδιά σεξουαλικά ενημερωμένα και ενεργά μαζί με παιδιά που έχουν πλήρη άγνοια των πραγμάτων τουλάχιστον σε τόσο μικρές ηλικίες.Σκέφτηκε κανείς το ενδεχόμενο σεξουαλικής παρενόχλησης άραγε?
Καλά σκέφτεσαι να παρενοχλήσεις σεξουαλικά τσιγγανάκια?????? και το γράφεις σε blog?
3)»Το γεγονός ότι τους πληρώνουν για να τα φέρνουν και ότι η τροφή τους από το κυλικείο του σχολείου είναι δωρεάν δεν είναι ρατσιστικό »
Φυσικά και είναι ρατσιστικό. Ο ρατσιμός εξάλλου είναι μια νομιμοποιητική ιδεολογία 🙂
Και καλά όλα αυτά…αλλά να θες να την πέσεις σε ανήλικα τσιγγανάκια. Στάκα κυρία μου!
gossip girl
15 Φεβρουαρίου, 2012 11:09 μμ
Αν η πραγματικότητα θεωρειται στερεότυπο τότε έχεις δίκιο
Είστε λάθος και οι δυο ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΑ είμαι.Οσο για τον τελευταίο που κατάλαβε πως θέλω να την πέσω σε τσιγγανάκια λυπάμαι που έχεις IQ = ραδικιού .Δεν μπαίνω καν στον κόπο να σου απαντήσω
DrAluca
15 Φεβρουαρίου, 2012 11:17 μμ
Να κανω μια ερωτηση?
Ειναι ολα τα παιδια, ΠΑΙΔΙΑ?
Εχουν ΟΛΑ τα ιδια δικαιωματα σε ελευθερια, αγαπη, μορφωση, τροφη, στεγη και περιθαλψη.
Διατηρουν αυτα τα δικαιωματα και τα χαρακτηριστικα ΣΕ ΟΛΗ την διαρκεια της ζωης τους?
Εαν ναι, τοτε πως κανει καποιος ΜΗ ρατσιστης εκπτωσεις, στο ποτε θα προσφερει στα παιδια?
Αν οχι τοτε πως γινεται ο διαχωρισμος?
Εμενα προσωπικα η περιγραφη που εκανες με εθεσε σε προβληματισμο…..
Χαμογελατε…
Anakata-dyomenh
16 Φεβρουαρίου, 2012 1:36 πμ
ξέρεις κάτι στερεότυπα που κυκλοφορούν για τους καραγκουνηδες; θες να τα αραδιάσω να δούμε αν αληθεύουν κι αυτά;
gossip girl
16 Φεβρουαρίου, 2012 1:31 πμ
Σαφώς και έχουν τα ίδια δικαιώματα,αυτή άλλωστε ήταν και η λογική της κατασκευής των 2 σχολείων στα οποία φοιτούσαν τα παιδιά των Ρομά τα οποία τώρα θέλουν να κλείσουν.ΓΙΑΤΙ? Δεν γινόταν καλά εκεί το μάθημα?Τι διαφορετικό θα μάθουν αν βρίσκονται στο δικό μας σχολείο ,σε ξεχωριστή αίθουσα και με δικιά τους δασκάλα?Η ένταξη θα γίνει την ώρα της ζωγραφικής και της γυμναστικής?Οταν είναι εγγεγραμένα 100 παιδιά στην αρχή της χρονιάς ,μετά από 2 μήνες παρακολουθούν μόνο τα 15-20 και τον τελευταίο μήνα ξαναεπιστρέφουν όλα για το επίδομα ,μήπως αυτό θα έπρεπε να προβληματίσει κάποιους? Οταν οι ίδιοι οι γονείς τους δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για την μόρφωσή τους αλλά μόνο για το κατα κεφαλήν εισόδημα που του προσφέρει το κάθε παιδί του ,πάλι η κοινωνία φταίει? Υπάρχουν άνθρωποι που δουλεύουν απο το πρωι μεχρι το βράδυ και πασχιζουν για τα παιδιά τους και κάποιοι που εμείς ντε και καλά πρέπει να τους εντάξουμε όχι γιατι το θέλουν οι ίδιοι αλλά κάποιοι άλλοι στο βωμό του χρήματος. Πάλι εμείς στο εδώλιο του κατηγορουμένου?Το μόνο εύκολο είναι να λες κάποιον ρατσιστή ,φασίστα και άλλα κοσμιτικά επιθετα που μας έχουν καταλογίσει τον τελευταίο καιρό Αλλά επιμένω πως είναι αναφαίρετο δικαίωμα-υποχρέωση του κάθε γονιού να προστατεύσει-διαφυλάξει την υγεία του παιδιού του όταν κάποιοι τόσο ελαφρά την καρδία και εν ονόματι του χρήματος κλείνουν τα μάτια στον ορατό κίνδυνο.Υπάρχουν πληροφορίες από τους παιδιάτρους του Γ.Νοσοκομείου Καρδίτσας που εξετάζουν αυτά τα παιδιά για να τους δώσουν το χαρτί για την εγγραφή τους στο σχολείο πως το 90% των παιδιών έχουν ή είναι φορείς ηπατίτιδας Β΄ .Οταν σε ερώτηση προς τον διευθυντή του σχολείου μας <> αυτός απάντησε πως σαν γονιός έχω το δικαίωμα να τον τρέξω στα δικαστήρια θεωρώ πως μας <> .Αυτή δεν είναι απάντηση σοβαρού ανθρώπου.Στο κάτω κάτω Τί θα κερδίσω εγώ να τον τρέχω στα δικαστήρια αν το παιδί μου αρρωστήσει ?
Anakata-dyomenh
16 Φεβρουαρίου, 2012 1:42 πμ
άκου τώρα να δεις… αν διάβασες το ποστ… όντως προβληματισμοί είναι λογικο να υπάρχουν για τον τροπο που θα γίνει αυτο και για τα κίνητρα επίσης…Βέβαια, αυτα που εγραψες παραπάνω όπως καταλαβαίνεις σε κατατάσσουν μια χαρά στην κατηγορία της ρατσιστριας… Απο κει και πέρα… λες ότι δεν θέλουν οι ίδιοι να πάνε σε μικτά σχολεία τα παιδιά τους και το κάνουν αλλοι με το στανιό… Εγώ θα έλεγα εσείς εκει που μιλάτε όλοι εξ ονόματος των ρομά να ρωτησετε τους ιδιους… ξέρετε έχουν κι αυτοί άποψη εκτός απο σας…
Anakata-dyomenh
16 Φεβρουαρίου, 2012 1:46 πμ
επίσης, από όσο γνωρίζω η ηπατίτιδα Β μεταδίδεται σεξουαλικά ή μεσω αίματος… και όχι απο επαφή παιδιών στο ίδιο θρανιο ή στις τουαλέτες… λίγη ενημέρωση δε βλάπτει γενικώς…
DrAluca
16 Φεβρουαρίου, 2012 1:07 μμ
Εφοσον ολα τ απαιδια εχουν τα ιδια διακαιωματα, για ποιο λογο λοιπον καθομαστε και συζηταμε για το αν τα παιδια Ρομα θα ανακαταυτουν με τα υπολοιπα παιδια στα σχολεια?
Ενταξη γινεται μονο στο μαθημα η και στο διαλειμμα?
Εσυ οταν πηγαινες σχολειο μεσα στην ταξη σου καθοσουν ολη την ωρα? Τι επιχειρημα ειναι αυτο?
Και για να στο κανω λιανα……στα παπακια του τα οποια επιδοματα παιρνουν οι γονεις. Το αμαρτιες γονεων πεδαιυουσι τεκνα φανταζομαι το γνωριζεις.
Ειστε ετοιμοι εκει πανω να το εφαρμοσετε μεχρι τελους? Εγω παλι πως γινεται και γνωριζω προσωπικα παιδια Ρομα που πασχιζουν να τελειωσουν το σχολειο?
Η ανασφαλεια για την υγεια του παιδιου σου επετρεψε μου να σου πω οτι ειναι υπερβολικη. Εκτος αν το παιδι σου δεν εχει κολησει ως τωρα ουτε γριπη απο το αποστειρομενο σχολειο που το στελνεις.
Και για να τελειωνουμε. Εφοσον η απαντηση στο αρχικο ερωτημα που σου εκανα εινει θετικη «Ολα τα παιδια εχουν τα ΙΔΙΑ δικαιοματα», καθε περεταιρω συζητηση ειναι περιττη.
Σε αυτην την βαση οφειλουν να κινηθουν τα πραμματα, και οχι να αντιμετοπιζονται ΚΑΠΟΙΑ παιδια ως εστιες μολυνσεως και αλλα τετοια τραγελαφικα.
Χαμογελατε…
Spin
16 Φεβρουαρίου, 2012 10:54 πμ
Gossip Girl επιμένω πως θες να παρενοχλήσεις σεξουαλικά τα μικρά παιδάκια. αναφέρεις π.χ. την ηπατήτιδα β , η οποία όμως μεταδίδεται σεξουαλικά ή μέσω αίματος. ΝΤΡΟΠΗ ΣΟΥ gossip girl.