του Ιουλιανού
«Γενικά οι άνθρωποι κρίνουν περισσότερο με τα μάτια παρά με το μυαλό, γιατί ενώ όλοι βλέπουν, ελάχιστοι μπορούν να εννοήσουν. Ο καθένας βλέπει εκείνο που φαίνεται, λίγοι μπορούν να καταλάβουν την πραγματικότητα»
Μακιαβέλλι – Ο Ηγεμών κεφ. ΧVVVV
Πρόσφατα προβλήθηκε παγκόσμια μια ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ όπου περιγράφεται η σύγκρουση ανάμεσα στον Λίνκολν με το ισχυρό πολιτικό κατεστημένο εν μέσω Εμφύλιου Πόλεμου στην προσπάθειά του να τερματίσει την νόμιμη δουλεία ανθρώπων.
Για την προώθηση της ταινίας γράφτηκαν και λέχθηκαν θρίαμβοι, και ο υπέροχος ηθοποιός Ντάνιελ Ντέι-Λούις παραβρέθηκε στην πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας όπου και ρωτήθηκε από «Τα Νέα» «αν το «Λίνκολν» είναι ικανό να κάνει να στραφούν τα βλέμματα του δυτικού πολιτισμού προς τις λαμπρές σελίδες της ιστορίας του και έτσι να κόψει τη φόρα προς τα κάτω που, ειδικά στην Ευρώπη, είναι κάτι περισσότερο από αισθητή»!
Και το «Βήμα» γράφει πως «το διάταγμα 13 ήταν ένας θρίαμβος της δημοκρατίας που ξεφεύγει από την Αμερικανική ιστορία και αποκτά παγκόσμια διάσταση.»
Μέσα όμως από τις πομπώδεις εκφράσεις περί «λαμπρών σελίδων της ιστορίας» της «δημοκρατίας» και τους θριάμβους του «δυτικού πολιτισμού», προκύπτει ένα ζήτημα σχεδόν μυστικιστικό, διότι οι αφηρημένες έννοιες όπως δικαιώματα, ελευθερία, δημοκρατία, πολιτισμός,δεν ευνοούν την αλήθεια, η οποία ταυτόχρονα μειονεκτεί μια και δεν είναι κοινής χρήσεως όπως ο κινηματογράφος.
Το ζήτημα βέβαια της αλήθειας πάντα ήταν ένα καυτό πρόβλημα. Υπάρχει αλήθεια; Και αν υπάρχει, με ποιο τρόπο μπορούμε να την κάνουμε κτήμα μας; Κι αν μέσα από αδιάκοπη πάλη με τα σκαλοπάτια της γνώσης, που είναι σύνθετα και περίπλοκα, καταφέρουμε να φτάσουμε στην αλήθεια αυτή θα είναι απόλυτη ή σχετική;
Όπως και να έχει η κατάκτηση της αλήθειας είναι μια αγωνιστική διαδικασία και το απόλυτο μένει κρυμμένο σχεδόν σε όλους μας. Ωστόσο μέσα από την πορεία ανακάλυψης μικρών, μερικών και σχετικών αληθειών μπορούμε να πλησιάσουμε την απόλυτη αλήθεια. Και πάλι όμως αυτή θα έχει δυο όψεις: την αντικειμενική και την υποκειμενική, και θα σχετίζεται με την κοινωνική θέση και την τοποθέτηση των ερμηνειών.
Οι Σκλάβοι
Η δημιουργία του αμερικανικού έθνους στηρίχτηκε στην κατάκτηση αχανών εδαφών από τους γηγενείς κατοίκους τους. Όπως περιγραφικότατα έθεσε το θέμα ο αμερικάνος ιστορικός Thomas Bailey, οι πρώτοι Αμερικανοί «συγκέντρωσαν την προσοχή τους στο έργο της υλοτόμησης δέντρων και Ινδιάνων και στο έργο της συμπλήρωσης συνόρων». Μάλιστα ο Αμερικανός «ουμανιστής» του 17ου αιώνα -χαρακτηρισμός που του απόδωσαν οι σύγχρονοί του- και ιδρυτής του διεθνούς δικαίου Hugo Grotius, γράφει: «ο πιο δίκαιος πόλεμος είναι αυτός των αγρίων κτηνών, ο επόμενος αυτός κατά ανθρώπων που είναι όμοια με κτήνη». Και ο πατέρας του αμερικανικού έθνους Τζωρτζ Ουάσιγκτον συμπληρώνοντας τον Grotius αναφέρει στα 1783: «η βαθμιαία επέκταση των οικισμών μας είναι βέβαιο ότι θα εξαναγκάσει τον άγριο να αποτραβηχτεί όπως ο λύκος, αφού και οι δυο είναι αρπακτικά κτήνη παρ όλον ότι διαφέρουν στο σχήμα».
Οι Ινδιάνοι όμως, όσοι τέλος πάντων είχαν απομείνει, από άποψη κόστους–ανταποδοτικότητας ήταν άχρηστοι ως σκλάβοι. Και εδώ είναι που μπαίνουν στην ιστορία οι Αφρικανοί. Για να γνωρίσουν την σκλαβιά και την ατίμωση του δουλεμπορίου.
Όμως αλήθεια, πως μπορεί κάποιος να περιγράψει την δουλεία πέρα από τους ανθρώπους που την έζησαν; Βέβαια η άποψη Αμερικανών απολογητών ιστορικών του 20ου αιώνα είναι ότι η δουλεία αποτελούσε «ένα μεταβατικό στάδιο των νέγρων στην πορεία τους προς τον πολιτισμό.» Το δυτικό πολιτισμό εννοείται. Μην ξεχνιόμαστε. Το ότι δεν άντεχαν πάνω από 8 με 10 χρόνια εν ζωή αυτήν την πολιτιστική ανόρθωση τους έχει μηδαμινή αξία μπροστά στα ιλιγγιώδη κέρδη που έβγαζαν οι δουλοκτήτες από την δωρεάν εργασία των σκλάβων.
Η υποταγή των Αφρικανών σκλάβων λειτουργούσε και σε ψυχολογικό και σε σωματικό επίπεδο. Έπρεπε να μάθουν ότι το μαύρο χρώμα τους έκανε κατώτερους από τους λευκούς, ότι το μαύρο είναι σύμβολο υποταγής. Ότι μπροστά στον λευκό πρέπει να νιώθουν δέος και να υποτάσσονται στην δύναμη του. Ότι το συμφέρον τους ήταν να πηγαίνουν καλά οι δουλειές του αφέντη τους. Και όλα αυτά ταυτόχρονα με την πειθαρχία της σκληρής δουλειάς και τα βασανίστρια και τους ακρωτηριασμούς -κόψιμο αυτιών, διότι τα χέρια τους ήταν περιουσιακό κτήμα του λευκού αφέντη- σε όσους εκτελούσαν νωθρά τις εντολές.
Παρόλα αυτά συντονισμένες και οργανωμένες εξεγέρσεις των σκλάβων ήταν σπάνιες μα αποτελούσανε μια συνεχή απειλή. Και πώς αλήθεια αυτοί οι άνθρωποι να οργανωθούν όταν τους στοίβαζαν με άλλους που ούτε τους γνώριζαν ούτε μιλούσαν την ίδια γλώσσα και είχαν αλλά έθιμα και συνήθειες.
Όμως οι μεμονωμένες αντιδράσεις ήταν πολλές και αφορούσαν δολιοφθορές, κωλυσιεργία στην εργασία, δολοφονίες επιστατών, εμπρησμούς και αποδράσεις.
Γι αυτό και οι πολιτείες της Αμερικής συγκροτούσαν πολιτοφυλακές από σώματα ιππικού, τουφεκιοφόρων, πεζικού, που σκοπό είχαν την επίβλεψη των σκλάβων. Αυτοί που συγκροτούσαν αυτά τα σώματα προσλαμβάνονταν από την τάξη των άπορων λευκών. Για ένα ξεροκόμματο λειτουργούσαν ως ασπίδα προστασίας των πλούσιων λευκών.
Δημιουργήθηκε όμως και μια αντίσταση με τα χρόνια που δεν ήταν πολιτική ή βίαιη μα είχε να κάνει με την δημιουργία κουλτούρας που εκφράστηκε με πολλούς τρόπους μέσα στις κακουχίες την καθημερινής βάναυσης ζωής τους. Από την δημιουργία νέας θρησκείας με μίξη καθολικισμού και μαγείας, ως την μουσική το τραγούδι, τον χορό και την τέχνη, όπου οι «κατώτεροι» αυτοί Σκλάβοι μπόρεσαν να διατηρήσουν μέσα από την πολιτιστική δημιουργικότητα την ανθρώπινη υπόσταση τους.
Ο Λίνκολν
Ο Κάρολος Μαρξ σκιαγράφησε τον Λίνκολν έτσι:
« Τα τρομερότερα, τα αιώνια, τα πιο αξιοπρόσεκτα ιστορικά διατάγματα που τα εκσφενδονίζει ενάντια στον εχθρό μοιάζουν όλα – και προσπαθεί να τα κάνει να μοιάζουν – σαν κοινές αναφορές που ανταλλάσσουν ανάμεσα τους οι δικηγόροι δυο αντιδίκων, σαν νομικές έριδες, σαν στενόμυαλα άρθρα κατηγοριών. Τον ίδιο χαρακτήρα έχει και η πρόσφατη διακήρυξη του, το πιο σημαντικό έγγραφο της αμερικανικής ιστορίας, δηλαδή η διακήρυξη για την κατάργηση της δουλείας.»
Ο Λίνκολν που είχε εκλεγεί πρόεδρος το φθινόπωρο του 1860 εν μέσω πολιτικών συγκρούσεων Βορρά-Νότου, σε προεκλογική ομιλία του στο νότιο Ιλινόις είπε:
«Δεν είμαι και δεν υπήρξα ποτέ υπέρμαχος της επιβολής με οποιανδήποτε τρόπο της κοινωνικής και πολιτικής ισότητας μεταξύ της λευκής και της μαύρης φυλής. Δεν υπήρξα ποτέ υπέρμαχος της παραχώρησης στους μαύρους του εκλογικού δικαιώματος και του δικαιώματος να ορίζονται ως ένορκοι, ούτε του δικαιώματος να εκλέγονται σε δημόσια αξιώματα ούτε του δικαιώματος να συνάπτουν γάμους με λευκούς.
Οι δυο φυλές θα πρέπει για όσον καιρό συνυπάρχουν, η μια να είναι σε ανώτερη θέση και η άλλη σε κατώτερη. Εγώ όπως και οποιοσδήποτε άλλος, προτιμώ να βρίσκεται η λευκή φυλή σε ανώτερη θέση.»
Όμως η σύγκρουση Βορρά-Νότου ήταν αναπόφευκτη και ουδεμία σχέση είχε με τους Σκλάβους. Οι Βόρειοι, που ο ρατσισμός τους ήταν οχυρωμένος όσο και στο Νότο, επεδίωκαν οικονομική βιομηχανική επέκταση, ελεύθερη εργασία και αγορά και μια κεντρική τράπεζα που θα έλεγχαν. Οι Νότιοι υπέθεσαν ότι όλα αυτά συγκρούονταν με τον προσοδοφόρο λόγο δούλων τρόπο ζωής τους. Με την εκλογή του Λίνκολν εφτά πολιτείες αποχωρούν από την Ένωση και ο Λίνκολν τους επιτίθεται προσπαθώντας να τις ανακαταλάβει. Το αποτέλεσμα ήταν τέσσερις ακόμα πολιτείες να αποσχιστούν να ενωθούν με τις υπόλοιπες εφτά και να ιδρύσουν την Συνομοσπονδία και ο πόλεμος να γενικευτεί. Ο Αμερικανικός εμφύλιος πόλεμος.
Στην πρώτη του ομιλία από την έναρξη του πολέμου ο Λίνκολν διαβεβαίωνε τους Νότιους μα και όσους ενδιαφέρονταν: «Δεν σκοπεύω να παρέμβω, άμεσα ή έμμεσα στον θεσμό της δουλείας….Δεν έχω την πρόθεση και θεωρώ ότι δεν έχω ούτε το δικαίωμα να κάνω τέτοια παρέμβαση.»
Στο ίδιο μήκος κύματος και το ψήφησα που εγκρίθηκε το καλοκαίρι του 1861 από το Κογκρέσο της Ένωσης: «Αυτός ο πόλεμος δεν κηρύχτηκε για να ανατρέψουμε ή να επέμβουμε σε όποιο καθεστώς ισχύει σε εκείνες τις πολιτείες, αλλά για να προφυλάξουμε την Ένωση»
Να την προφυλάξουν από τι;
Μα από τους δουλοκτήτες γαιοκτήμονες που ήθελαν επέκταση της αγροτικής οικονομίας τους έναντι των βιομηχάνων επιχειρηματιών που γύρευαν την ανάπτυξη της ελεύθερης καπιταλιστικής οικονομίας.
Η Βιομηχανική επανάσταση έχει ήδη ξεσπάσει στην βόρειο Ευρώπη και οι δουλοπάροικοι εκεί είχαν μετατραπεί σε εργάτες που πουλούσαν την εργατική δύναμη τους στην βιομηχανία. Και όπου πουλιέται η εργατική δύναμη εκεί υπάρχει και ο καπιταλισμός. Η Αμερική διατηρούσε στα εδάφη της ακόμα δούλους που ναι μεν εξασφάλιζαν την φτηνή αγροτική παραγωγή, η Αμερική όμως έμενε έξω από την αγορά τοποθέτησης των βιομηχανικών προϊόντων, άρα και από το καπιταλιστικό σύστημα της γρήγορης βιομηχανικής ανάπτυξης. Παρέμενε σχεδόν φέουδο.
Μέσα σε αυτόν τον πόλεμο αναπόφευκτα οι Σκλάβοι χρησιμοποιήθηκαν και από τις δυο πλευρές ανάλογα με τα συμφέροντα τους.
Την αρχή έκαναν οι δουλοκτήτες όταν ο στρατηγός τους Τζον Φρεμόντ δήλωσε ότι οι σκλάβοι που ανήκαν σε όσους πολεμούσαν ενάντια στις Ηνωμένες Πολιτείες θα ελευθερώνονταν.
Τότε ήταν που ο Λίνκολν άρχισε να εξαγγέλλει μέτρα κατά της δουλείας. Το Κογκρέσο ψηφίζει τον «Νόμο περί Δημεύσεων» που προέβλεπε την απελευθέρωση σκλάβων οι οποίοι ανήκαν σε εχθρούς των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ο Λίνκολν δεν ήταν πράγματι υπέρμαχος της κατάργησης της δουλείας κι ας πλάσαρε τον εαυτό του υψηλόφρων ιεραπόστολο υπέρ των αδυνάτων. Κατάλαβε γρήγορα μια και προσδοκούσε να κερδίσει ο Βορράς το παιχνίδι, πως μπορεί να βασιστεί στους μαύρους τρέφοντας τους με τις απαραίτητες ψευδαισθήσεις.
Σε ένα άρθρο του στην εφημερίδα Tribune της Νέας Υόρκης τον Αύγουστο του 1862 γράφει:
«Ο κυρίαρχος στόχος μου είναι να σώσω την Ένωση και όχι να προστατεύσω ή να αφανίσω την δουλεία. Αν μπορούσα να σώσω την Ένωση χωρίς να απελευθερώσω κανέναν σκλάβο, θα το έκανα. Αν με το να απελευθερώσω όλους τους σκλάβους μπορούσα να σώσω την Ένωση θα το έκανα επίσης. Αν προβώ σε οποιαδήποτε ενέργεια που αφορά την δουλεία και την μαύρη φυλή θα το πράξω επειδή θα ωφελήσει την Ένωση… Σε καμιά περίπτωση όμως δεν προτίθεμαι να αλλάξω την συχνά εκπεφρασμένη προσωπική επιθυμία μου για απελευθέρωση όλων των σκλάβων.»
Ευφυέστατος λογισμός. Άλλο οι επιθυμίες, άλλο το καθήκον.
Όπως σήμερα που μερικοί πονάνε από τον πόνο που αυτοί προκάλεσαν. Που θα απολύσουν μερικές χιλιάδες από το Δημόσιο γιατί νοιάζονται για τους ενάμιση εκατομμύριο ανέργους.
Ηθικό μεγαλείο.
Έτσι ο Λίνκολν με το βάρος των επιθυμιών του να του βαραίνουν την άσκηση των καθηκόντων του προχωρά τον Σεπτέμβριο του 1862 στην «Διακήρυξη της Χειραφέτησης» όπου υποσχόταν ότι θα άφηνε ανενόχλητο τον θεσμό της δουλείας σε όσες πολιτείες προσχωρούσαν στο Βορρά εντός τεσσάρων μηνών αλλιώς :
«Την 1η Ιανουαρίου 1863 μ.Χ όσοι σκλάβοι βρίσκονται σε πολιτεία που έχει επαναστατήσει εναντίων των Ηνωμένων Πολιτειών θα θεωρούνται αμέσως και για πάντα ελεύθεροι.»
Δηλαδή μπορείς να έχεις σκλάβους νόμιμα αν είσαι πιστός στις Ηνωμένες Πολιτείες και δεν μπορείς να έχεις αν είσαι εχθρός. Θρίαμβος του «δυτικού πολιτισμού».
Από την «Διακήρυξη της Χειραφέτησης» προέκυψε τον Απρίλιο του 1864 η 13η τροπολογία του συντάγματος: «Ούτε δουλεία ούτε μη εθελοντικός καταναγκασμός, εκτός εάν πρόκειται για ποινή για έγκλημα για το οποίο ο ενδιαφερόμενος θα έχει καταδικασθεί νόμιμα, δεν θα υπάρχει στις Ηνωμένες Πολιτείες ή σε οποιαδήποτε περιοχή υπό τον έλεγχο τους» προέβλεπε.
Στα μάτια όμως των φτωχών λευκών που δεν είχαν δικαίωμα να εξαγοράσουν την θητεία τους στο μέτωπο όπως μπορούσαν να κάνουν όσοι ήταν ικανοί (μεσαία τάξη και βέβαια οι πλούσιοι) πληρώνοντας 300 δολάρια, όλο αυτό έμοιαζε με έναν πόλεμο που γινόταν για τους μαύρους σκλάβους. Έτσι ξεσπά ένα όργιο βίας όχι εναντίων του κράτους, μα εναντίων των μαύρων. Σφαγές μαύρων ανδρών γυναικών και παιδιών από λευκούς που η σκληρή ζωή τους διέφερε μόνο στο βάρος των αλυσίδων. Και αυτό γιατί στους φτωχούς λευκούς ήταν αόρατες. Ιδιότητα που τις έκανε πιο ελαφριές.
Ωστόσο οι σκλάβοι στο Νότο εξεγέρθηκαν και μαζικά εγκατέλειψαν τα εδάφη του. Πάνω από 500.000 κατέφυγαν στον βορρά και 200.000 κατετάγησαν στο στρατό. 38.000 σκοτώθηκαν.
Και με την δικιά τους συμβολή ο πόλεμος κερδίθηκε από τους Βόρειους.
Όμως η «ελευθερία» των Σκλάβων παρά την νομική κατοχύρωση, δεν τους έδωσε κανένα δικαίωμα στην ιδιοκτησία γης ούτε καν στην ενοικίαση της. Από δούλοι μετατραπήκαν σε δουλοπάροικους και το μαστίγιο του αφέντη σε μεροκάματο της πείνας. Θεσπίστηκαν νόμοι που όριζαν όρους και χρόνους εργασίας των μαύρων που η αθέτηση τους επέσυρε ποινή φυλάκισης.
Τότε είναι που ψηφίστηκε και ο «νόμος της μαθητείας» που έδωσε το δικαίωμα στα δικαστήρια να στέλνουν μαύρους κάτω των 18 σε απλήρωτη εργασία χωρίς δικαίωμα πληρωμής ως που να εξειδικευτούν, αν οι γονείς τους ήταν άνεργοι και άποροι. Εάν ο ανήλικος αρνιόταν, τον περίμενε η φυλακή. Τα μεροκάματα δε των μαύρων ήταν θεσμοθετημένα τρεις φορές κάτω από το ήδη άθλιο μεροκάματο του λευκού εργάτη. Αν βέβαια τους πληρώνανε γιατί συνήθως τους δίνανε εντολή πληρωμής που εξαργυρώνονταν μόνο σε κατάστημα που ανήκε στον ιδιοκτήτη της φυτείας, της φάρμας ή της βιοτεχνίας που εργάζονταν ο ελεύθερος μαύρος. Το βιομηχανικό κεφάλαιο έτριβε από χαρά τα ματωμένα χέρια του, και δυστυχώς οι λευκοί εργάτες πείστηκαν από τις πρακτικές αυτές ότι ο μαύρος εργάτης είναι εχθρός.
Εξαθλιωμένοι λευκοί εργάτες στρατεύτηκαν στην ρατσιστική Κου Κλουξ Κλαν που χρηματοδοτήθηκε από την οικονομική ολιγαρχία στα τέλη του 1860 αρχές ‘70 σκορπώντας βία, δολοφονίες, λιντσαρίσματα, βιασμούς.
Και το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ γνωμοδότησε στα 1883 πως «η μεμονωμένη (!) καταστρατήγηση ατομικών δικαιωμάτων δεν αποτελεί αντικείμενο της 13ης τροποποίησης».
Ακόμα χειρότερα, ένας συνασπισμός βιομηχάνων του βορρά με τσιφλικάδες του νότου κατέφυγαν το 1896 στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ υπερασπιζόμενοι τις δημόσιες κοινωνικές διακρίσεις. Και το δικαστήριο αποφάνθηκε ότι «είναι θεμιτό να απομονώνονται οι μαύροι από τους λευκούς, αρκεί οι παρεχόμενες υπηρεσίες στους μεν και τους δε να είναι αντίστοιχες.»
Δηλαδή να λέμε και ευτυχώς που ο Χίτλερ δεν γεννήθηκε στις φιλελεύθερες ΗΠΑ.
Επίλογος
Η Ιστορία είναι ένας τόπος που άνετα μπορεί κάποιος να χαθεί εάν μπερδέψει την πραγματικότητα με την φαντασία. Διότι η πραγματικότητα σπάνια είναι λαμπερή όσο ο μύθος. Και ο μύθος πάντα εξαρτάται από μείζονες ιδεολογικές αλλαγές, εθνικές αντιλήψεις και συμφέροντα ακόμα και από προσωπικές πεποιθήσεις.
Έχοντας όλα αυτά κατά νου, ας απολαύσουμε την ταινία του Χόλιγουντ «Λίνκολν».
Και όταν τελειώσει αυτή η κινηματογραφική ματιά του «δυτικού πολιτισμού προς τις λαμπρές σελίδες της ιστορίας του» σύμφωνα με «Τα Νέα» πάντα, ας θυμηθούμε ότι εν μέσω του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ερυθρός Σταυρός μετά από απαίτηση της Αμερικανικής κυβέρνησης που πολεμούσε σκληρά τον ρατσιστή Χίτλερ, επέβαλε τον διαχωρισμό του αίματος που δώριζαν μαύροι και λευκοί για τις ανάγκες των αμερικανικών στρατευμάτων. Και ο Ερυθρός Σταυρός ανταποκρίθηκε με ζήλο απολύοντας τον μαύρο γιατρό Τσάρλς Ντρού, όταν επιχείρησε να διαμαρτυρηθεί για τον ρατσιστικό διαχωρισμό του αίματος με βάση το χρώμα του αιμοδότη. Ο Τσάρλς Ντρού ήταν ο διευθυντής της Τράπεζας αίματος του Ερυθρού Σταυρού…
Μήπως όμως η αλήθεια προφυλάσσεται μένοντας καλά κρυμμένη για να προστατευτεί από όσους δεν είναι ικανοί να την καταλάβουν;
Γι αυτούς θα υπάρχει πάντα το Χόλιγουντ.
Διαβάστε
Έκδοση Φασιστοειδούς Ιδεολογίας
Πηγές
Νίκος Ψυρούκης, Χάουαρτ Ζιν, Νόαμ Τσόμσκυ
Short URL: http://wp.me/p1pa1c-iGJ
simon
16 Απριλίου, 2013 1:58 μμ
«Το ζήτημα βέβαια της αλήθειας πάντα ήταν ένα καυτό πρόβλημα. Υπάρχει αλήθεια; Και αν υπάρχει, με ποιο τρόπο μπορούμε να την κάνουμε κτήμα μας; Κι αν μέσα από αδιάκοπη πάλη με τα σκαλοπάτια της γνώσης, που είναι σύνθετα και περίπλοκα, καταφέρουμε να φτάσουμε στην αλήθεια αυτή θα είναι απόλυτη ή σχετική»;
Η αλήθεια είναι μία και μόνη, ο τρόπος που την αντιλαμβάνεται κανείς και κυρίως ο τρόπος που τη διατυπώνει είναι υποκειμενικός.
Το ανέκδοτο είναι γνωστό: Ψυχρός Πόλεμος. Γίνεται ένας αγώνας δρόμου 100 μ. μεταξύ ενός Αμερικανού (μαύρου, φυσικά…) και ενός Σοβιετικού δρομέα. Ο Αμερικάνος έρχεται πρώτος κι ο Σοβιετικός δεύτερος.
Το νέο ανακοινώθηκε ως εξής:
1) Ευρωπαϊκά ραδιόφωνα: Σε έναν αγώνα δρόμου 100 μ. μεταξύ ενός Αμερικανού και ενός Σοβιετικού δρομέα, ο Αμερικανός τερμάτισε πρώτος κι ο Σοβιετικός δεύτερος.
2) Αμερικάνικα ραδιόφωνα: Σε έναν αγώνα δρόμου 100 μ. μεταξύ ενός Αμερικανού και ενός Σοβιετικού δρομέα, ο αθλητής μας με την ευγενική χορηγία της Κόκα Κόλα ήρθε πρώτος κι ο Σοβιετικός κομμουνιστής …τελευταίος.
3) Σοβιετικά ραδιόφωνα: Σε έναν αγώνα δρόμου 100 μ. μεταξύ ενός Αμερικανού και ενός Σοβιετικού δρομέα, ο γαλουχημένος με τα ιδανικά μας αθλητής μας ήλθε δεύτερος κι ο Αμερικάνος καπιταλιστής …προτελευταίος!
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 4:31 μμ
«Η αλήθεια είναι μία και μόνη, ο τρόπος που την αντιλαμβάνεται κανείς και κυρίως ο τρόπος που τη διατυπώνει είναι υποκειμενικός.»
Αν πάρουμε το δεύτερο μισό:
«ο τρόπος που την αντιλαμβάνεται κανείς και κυρίως ο τρόπος που τη διατυπώνει είναι υποκειμενικός», έχω την αίσθηση πως ακυρώνει το πρώτο μισό:
«Η αλήθεια είναι μία και μόνη».
Νομίζω πως «ουδέτεροι» είναι οι πεθαμένοι, γι αυτό θα παραμείνω με τον αρχικό προβληματισμό:
“Το ζήτημα βέβαια της αλήθειας πάντα ήταν ένα καυτό πρόβλημα. Υπάρχει αλήθεια; Και αν υπάρχει, με ποιο τρόπο μπορούμε να την κάνουμε κτήμα μας; Κι αν μέσα από αδιάκοπη πάλη με τα σκαλοπάτια της γνώσης, που είναι σύνθετα και περίπλοκα, καταφέρουμε να φτάσουμε στην αλήθεια αυτή θα είναι απόλυτη ή σχετική”;
Πάντως το ποστ μας φλόμωσε με αυθεντική μπόχα αστικής τάξης 😉
akisste
16 Απριλίου, 2013 5:25 μμ
Αλήθεια = μία + μοναδική = απόλυτο
Θεός = ένας + μοναδικός = απόλυτο
=> αλήθεια = θεός = απόλυτο
κάτι δε μου πάει καλά στην εξίσωση.
άρα;
υ.γ: βέβαια άλλο πράγμα το γεγονός π.χ. η «13η τροπολογία του συντάγματος» κι άλλο η αλήθεια για την 13η τροπολογία του συντάγματος.
simon
16 Απριλίου, 2013 6:12 μμ
Η «εξίσωση» θυμίζει το παράδειγμα της (παρα)Λογικής, με τον μπάτσο και το μπουζούκι. Καμία σχέση με τη λογική και την αλήθεια.
katy
16 Απριλίου, 2013 6:22 μμ
“Η αλήθεια είναι με την πλευρά του καταπιεσμένου”. 😉
Malcolm X (1925-1965), Αμερικανός ακτιβιστής.
Ioulianos
16 Απριλίου, 2013 6:21 μμ
Άρα:
«Η κοινωνική ζωή στην ουσία είναι πρακτική. Κάθε μυστήριο που πάει να αποπλανήσει τη θεωρία προς το μυστικισμό, βρίσκει την ορθολογιστική λύση στην ανθρώπινη πράξη και στην κατανόηση της πράξης αυτής»
Θειος Κάρολος: Θέσεις για τον Φόυερμπαχ.
Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει απόλυτη αλήθεια τότε αυτή θα είναι μια σύνθεση από σχετικές αλήθειες.
Θα είναι ατερμάτιστη. Γιατί είναι μια διαδικασία αδιάκοπης και διαδοχικής εξέλιξης της κοινωνικής πραγματικότητας.
Πάντα θα υπάρχουν νέες σχετικές αλήθειες που θα περιμένουν να ανακαλυφθούν.
Και μην ξεχνάμε, στις πράξης των ανθρώπων να ψάχνουμε το αίτιο και το αιτιατό.
simon
16 Απριλίου, 2013 8:11 μμ
«…ἡ δὲ οὐκ ἂν τι ψεῦδος ἐμπεσὸν ἡ ἱστορία, οὐδὲ ἀκαριαῖον ἀνάσχοιτο, οὐ μᾶλλον ἢ τὴν ἀρτηρίαν τὴν τραχεῖαν παραδέξασθαι ἄν τι ἐς αὐτὴν καταποθέν».
Η ιστορία όμως δεν ανέχεται να πέσει μέσα της το παραμικρό ψέμα, όπως και η τραχεία αρτηρία καθώς δεν θα ανέχονταν να μπει μέσα της το παραμικρό κατά την κατάποση.
Λουκιανός, Πῶς δεῖ ἱστορίαν συγγράφειν 7.18.
akisste
16 Απριλίου, 2013 10:41 μμ
άριστα 10 με τόνο! (άμα όμως τόχεις στο γράψιμο, ε; )
🙂
simon
17 Απριλίου, 2013 7:57 πμ
Χιλιομασημένη και πολύ κοινή ως ειρωνεία! Δεν τα καταφέρνεις! Να μας τα ξαναπείς το Σεπτέμβρη…
akisste
17 Απριλίου, 2013 12:46 μμ
προς simon:
Η Αλήθεια είναι ότι το άριστα πήγαινε στον Ιουλιανό (προφανώς).
Η Αλήθεια είναι επίσης ότι όποιος έχει τη μύγα, είναι βιαστικός κι επιπόλαιος.
simon
17 Απριλίου, 2013 1:15 μμ
@akisste
Η Αλήθεια δεν είναι ποτέ -σχεδόν- προφανής. Αυτό δεν είναι το θέμα της ανάρτησης;
simon
16 Απριλίου, 2013 6:44 μμ
Ειδικά το δεύτερο μέρος της εξίσωσης «Θεός = ένας + μοναδικός = απόλυτο» αμφισβητείται σφόδρα (ως η μεγαλύτερη αναλήθεια) εδώ και μερικές χιλιάδες χρόνια από μερικά δις ανθρώπων.
katy
16 Απριλίου, 2013 6:49 μμ
Xαζή απορία (άλλου).
“Αν η απόλυτη εξουσία διαφθείρει απόλυτα, πως εφαρμόζεται αυτό στην περίπτωση του Θεού;”
George Deacon (1906 –1984), Βρετανός Ωκεανογράφος και Χημικός.
akisste
16 Απριλίου, 2013 10:43 μμ
με την ανόητη «εξίσωση», ήθελα να σου πω, αυτό που σωστά διατυπωμένα λέει ο Ιουλιανός 🙂
simon
16 Απριλίου, 2013 1:58 μμ
Χάθηκε σχόλιο με ανέκδοτο… 🙂
koula
16 Απριλίου, 2013 3:01 μμ
τα μισθά μου … 😛
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 4:33 μμ
ψάξε στην τσέπη σου (που έψαξα και σου πήρα τα μισθά) και βγάλε το σχόλιο μου να πάρει αέρα 🙂
koula
16 Απριλίου, 2013 4:47 μμ
πώς το κανεις αυτο ομως;; γραφεις ενα κ παει στα σπαμ (χωρις λινκ) κ μετα ενα που δεν παει…
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 4:56 μμ
έχω παρατηρήσει πως μόνο του βλαδίμηρου δεν πάνε ποτέ στα σπαμ!
koula
16 Απριλίου, 2013 5:00 μμ
εχμ… οχι ακριβως… αλλά ειναι περιεργο που για τον ιδιο χρηστη, μερικα τα παει και μερικα οχι…
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 5:02 μμ
παραδέχεσαι πως ο βλαδίμηρος λογοκρίνετε δλδ;
και έβγαινε ο γαλαξιάρχης και μας έκανε τον αθώο…
koula
16 Απριλίου, 2013 5:04 μμ
παλιοτρολη! xaxaxaaxaxaxxa 😀
simon
16 Απριλίου, 2013 6:38 μμ
Εμ δεν κάνουμε επιμελώς τη δουλειά μας, εμ ζητάμε τα μιστά μας… Ρε καλά κάνει ο Μανιτάκης και σας απολύει 😀 😀
katy
16 Απριλίου, 2013 5:18 μμ
“Η υποχρεωτική στρατολόγηση είναι λευκοί, που στέλνουν μαύρους να πολεμήσουν κίτρινους, για να προστατέψουν την πατρίδα, που έκλεψαν από τους κόκκινους”.
Gerome Gragni & James Rado, Συγγραφείς (απόσπασμα από το μιούζικαλ Hair).
stratosbg
16 Απριλίου, 2013 5:22 μμ
Reblogged this on ahairlessape.
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 6:36 μμ
Παρά τον σπουδαίο ηθοποιό που πρωταγωνιστεί μάλλον δεν θα δω την ταινία γιατί δεν αντέχω άλλη δόση από συστημική προπαγάνδα που έτσι κι αλλιώς την τρώμε στη μάπα και σε ταινίες που δεν είναι κυρίως προπαγανδιστικές όπως αυτή.
Η προπαγάνδα του χόλιγουντ στις «αθώες» ταινίες είναι κάτι πολύ συνηθισμένο το οποίο αν είσαι μεθυσμένος ή κάτοικος άλλου πλανήτη βγάζει πολύ γέλιο.
Παράδειγμα: μέσα της δεκαετίας του ’80 τηλεοπτική σειρά «moonlighting», ο πρωταγωνιστής μαλώνει επειδή δεν γουστάρει να παρκάρει δωρεάν και θεωρεί πως πρέπει να πληρώσει εισιτήριο «this is not communism, it is a free country…»
katy
16 Απριλίου, 2013 6:55 μμ
Ανηψιέ, το «μουνλαιτινγκ» βλέπω το ξέρεις απ’ έξω κι ανακατωτά (ο Μπρους παρεμπιπτόντως θεός!). Πώς σας επέτρεπαν από τον Περισσό, να βλέπετε τέτοιες συστημικές προπαγάνδες; 😉
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 7:07 μμ
Μου μένουν οι ατάκες και όλα τα κουφά που δεν καταλαβαίνω, απ’ όπου κι αν προέρχονται.. 🙂
Για το άλλο που λες, μου ήρθε μόλις τώρα sms από το γραφείο «οπορτουνιστικών διολισθήσεων» να περάσω αύριο στις 05:50 για «διευκρινήσεις» 😀
Ioulianos
16 Απριλίου, 2013 7:05 μμ
Για την διασκέδαση σου Γιοργαλη:
Olympus Has Fallen, το οποίο νομίζω ότι παίζεται τώρα στις αίθουσες , ο λευκός οίκος της δημοκρατίας δέχεται επίθεση, ο μυστικός πράκτορας είναι ο μόνος που μπορεί να σώσει τον πρόεδρο των ΗΠΑ, τον οποίο κρατούν όμηρο βοριο- Κορεάτες τρομοκράτες.
Και
Red Dawn μια άλλη ταινία που αυτήν την ώρα παίζεται στους κινηματογράφους.
Εδώ πάλι γίνετε της Κορέας μια και αυτήν την φορά δεν έχουμε τρομοκράτες αλλά εισβολή.
Υπενθύμιση και οι δυο ταινίες γυρίστηκαν και προβλήθηκαν στις ΗΠΑ ΠΡΙΝ από τα τελευταία γεγονότα στον 38ο παράλληλο.
Μικρό δήγμα: http://www.youtube.com/watch?v=nGoe7BdGdlg
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 7:15 μμ
ΑΠΑΙΧΤΟΙ !
ρε θα πάω στο χολιγουντ να τους προτείνω να γυρίσουν το terminator 5 με το παπαρηγόμορφο ρομπότ που θα έχουν στείλει μπροστά στο χρόνο οι commies για την παλινόρθωση του πρώην υπαρκτού!
Θα τα κονομήσω και θα γίνω συριζαίος 🙂 🙂
katy
16 Απριλίου, 2013 7:19 μμ
Δε θα προλάβεις να τα ‘κονομήσεις! 😦
http://www.imdb.com/title/tt1340138/
giorgalis
16 Απριλίου, 2013 7:23 μμ
Τα γουρούνια οι καπιταλιστές μη μυριστούν πως μυρίστηκες χρήμα σ’ έχουν φάει πριν το μυριστείς!
katy
16 Απριλίου, 2013 7:29 μμ
😆 😆 😆
simon
16 Απριλίου, 2013 6:48 μμ
Κυρία Κούλαν, προσωρινή διαχειρίστρια, ενταύθα.
Αντί να ζητάτε επιμόνως τα μιστά σας, κοιτάξτε λίγο τα σχόλια που πάνε αλλού ‘ντ’ αλλού! Όχι τίποτ’ άλλο, αλλά μπορεί παρεξηγηθεί ο Βλαδίμηρος 😀 😀
Nikolas
16 Απριλίου, 2013 7:58 μμ
»Η Ιστορία είναι ένας τόπος που άνετα μπορεί κάποιος να χαθεί εάν μπερδέψει την πραγματικότητα με την φαντασία. Διότι η πραγματικότητα σπάνια είναι λαμπερή όσο ο μύθος. Και ο μύθος πάντα εξαρτάται από μείζονες ιδεολογικές αλλαγές, εθνικές αντιλήψεις και συμφέροντα ακόμα και από προσωπικές πεποιθήσεις.»
Νομίζω-χωρίς να είμαι ειδικός- οτι η όλη συζήτηση περί Αλήθειας και Ιστορίας αλλά ειδικά η συγκεκριμένη πρόταση του Ιουλιανού μας επιστρέφει αναπόφευκτα(τουλάχιστον στη δική μου σκέψη) στο αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο Πλάτωνα(τον μεγαλύτερο ογκόλιθο στην πορεία της ανθρώπινης φιλοσοφίας)και εξηγούμαι.Η ετυμολογία της λέξης Αλήθεια προέρχεται ως γνωστόν από την έλλειψη της λήθης (όπως δηλώνει το -α στερητικό) από την ανθρώπινη δραστηριότητα.Σύμφωνα με τον Πλάτωνα λοιπόν τον μεγαλύτερο ποιητή-ιδεαλιστή-αντιδραστικό φιλόσοφο της Αρχαιότητας και όχι μόνο,το ανθρώπινο είδος(τα γράφω λίγο σχηματικά εδώ)θα »θυμηθεί» όλα όσα πρέπει και θα προσεγγίσει την Αλήθεια που λησμόνησε,μόνο όταν περάσει ξανά στον κόσμο των Ιδεών από τον οποίο αποσχίστηκε(κάθε διόρθωση δεκτή).Εδω έγκειται λοιπόν και το νόημα(περι της απόλυτης αλήθειας) ενός μύθου με ζωτική σημασία για την παγκόσμια Ιστορία που ασχέτως με το αν αποτελεί ένα ψέμα ολκής επηρέασε αρκετές θρησκείες και ακόμα και τον τρόπο που σκεπτόμαστε ως σήμερα.Όσο για την Ιστορία,τέλος,η ετυμολογία της λέξης προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα οιδα,το σημερινό γνωρίζω,που κατά την αποψή μου συνδέεται επίσης με την παρουσία της μνήμης (όπως δηλώνει και η προέλευση της αλήθειας) στα γεγονότα,καθώς η ατομική ή η συλλογική πολλές φορές,η συνειδητή ή η ασυνείδητη λήθη μας διαμορφώνει στην πραγματικότητα καταστάσεις που ενώ προέρχονται από την σφαίρα του μύθου(με την κακή του έννοια)καταλήγουν στο να μεταμορφώνονται στη ζοφερή μας τωρινή πραγματικότητα.Ως εκ τούτου κάθε επαφή με την Ιστορία βάζει ένα λιθαράκι ώστε να προσεγγίσουμε την Αλήθεια και να διαμορφώσουμε τον δικό μας μύθο(με την καλή έννοια αυτήν τη φορά)στη σημερινή Ιστορική συγκυρία.
Ζαν Λυκ
16 Απριλίου, 2013 8:18 μμ
« Η ιστορία είναι το πιο επικίνδυνο από όλα τα προϊόντα του ανθρώπινου μυαλού. Διεγείρει τα όνειρα, δηλητηριάζει τα έθνη, γεννά στην ψυχή τους στρεβλές μνήμες, γιγαντώνει, μέχρις υπερβολής, τις αντιδράσεις τους, ανοίγει τις παλιές πληγές τους, τα στερεί από το πνεύμα της ειρήνης και τα μπολιάζει με μεγαλομανία και μανία καταδιώξεως. Ούτε η πανούκλα, ούτε η αραποβλογιά κάμανε τόσο κακό στην ανθρωπότητα όσο οι ιστορικοί και η Ιστορία…» – Πωλ Βαλερύ
περισσοτερα περι Ιστοριας και ιστοριων εδω http://open.ypoga.net/index.php?q=node/2541
και για οποιον θελει να δει μια πραγματικα καλη ταινια για τον Λινκλολν, υπαρχει το
Young Mr. Lincoln, του Τζων Φορντ http://www.cine.gr/film.asp?id=713149
ο Σπηλμπεργκ ηταν ενας χαρισματικος σκηνοθετης που εξελιχθηκε σε ενα τρομπα και μισο και η μονη ταινια του που αξιζει ηταν το Το Εξπρές του Σούγκαρλαντ (The Sugarland Express) του 1974 που φυσικα δεν πηρε και ουτε καν ηταν υποψηφιο για Οσκαρ, Χρυσες σφαιρες και τα τοιαυτα
Ζαν Λυκ
16 Απριλίου, 2013 8:20 μμ
ρε εγραψα ενα σχολιο και περιμενει λεει εγκριση
ου ρε 🙂
koula
16 Απριλίου, 2013 11:00 μμ
re min trolarete na poume… κ psaxnw tsampa!
(εσυ Simon, δε θα τα γλιτωσεις τα μηνιάτικα!!1)
simon
17 Απριλίου, 2013 8:07 πμ
Έλα προς τα ‘δω να σου τα δώσω! 😀
maskarat
16 Απριλίου, 2013 8:50 μμ
Πολύ καλό μάθημα αμερικανικής ιστορίας.
Ευχαριστώ για την ανάρτηση!
ScaryRabbi
16 Απριλίου, 2013 11:32 μμ
Αρκετά πρόσφατα είδα τη ταινία και έψαξα στη google κάποια πράγματα για την αμερικάνικη ιστορία.Πουθενά δε βρήκα ένα τέτοιο κείμενο,εκτός αν δεν έψαξα αρκετά.Μπράβο…
LAGARTSAS-A
17 Απριλίου, 2013 2:28 πμ
Περι πραγματικοτητας, απολυτου, σχετικου, και αληθειας.
Η πραγματικοτητα ΕΙΝΑΙ αυτη που ΕΙΝΑΙ και ως τετοια ειναι απολυτη και εξελισσομενη (δεν υπαρχει αντιφαση σ αυτο). Συντιθεται απο γεγονοτα φυσικα, κοινωνικα, η φυσικοκοινωνικα.
Η προσεγγιση της πραγματικοτητας γινεται μεσω παρατηρητων (υποκειμενων).
Υπαρχουν δυο τυποι παρατηρητων. Οι αξιοπιστοι και οι αναξιοπιστοι.
Ως αξιοπιστοι οριζονται εκεινοι που περιγραφουν ο,τι παρατηρουν χωρις ιδεολογικες σαλτσες και ψεύδη (ο,τι φανταζονται). Οι αλλοι δε μας αφορουν (στα σκουπιδια ;-)).
Καθε αξιοπιστος παρατηρητης κατεχει μια θεση παρατηρησης αλληλενδετη μ αυτον (θα τον λεω θεσηπαρατηρητη). Ετσι η περιγραφη των γεγονοτων ειναι η αληθεια του, αρα η αληθεια συνδεεται με τον θεσηπαρατηρητη και οχι με τη μπραγματικοτητα των γεγονοτων. Καθε θεσηπαρατηρητης επομενως εχει τη δικη του αληθεια.
Απολυτο ειναι ενα γεγονος οταν ολοι οι θεσηπαρατηρητες συμφωνουν (ιδια αληθεια για ολους). Τοτε μπορουμε να πουμε οτι προσεγγιζουμε τη μπραγματικοτητα σε τετοιο βαθμο αναλογα του πληθους των θεσηπαρατηρητων. Γιατι αυξανοντας τον αριθμο τους μπορει να υπαρξει εστω και ενας που θα διαφωνησει, αν θαχει υποπεσει κατι στην αντιληψη του, που θα εχει διαφυγει απο τους αλλους. Αλλωστε ολοι οι παρατηρητες δεν ειναι των ιδιων ικανοτητων. 😉
Σχετικο ειναι ενα γεγονος οταν ακομα και ενας θεσηπαρατηρητης διαφωνει.
Γεγονοτα που περιγραφονται απο θεσηπαρατηρητες της ιδιας θεσης, ειναι μη αντικειμενικα και ως εκ τουτου θεωρουνται ως μη αξια λογου (ως προς τη μπεριγραφη) η ψευδη.
Η ιστορια ειναι η περιγραφη γεγονοτων απο μη θεσηπαρατηρητες (οι ιδεολογικες τους σαλτσες ειναι ποικιλες), αρα ψευδης απεικονιση της πραγματικοτητας. Επομενως οι ιστοριες γραφονται για την επιλογη των ιδεολογικων στρατοπεδων συγκρουσης.
Υπο αυτα τα δεδομενα ιστορια δεν υπαρχει, παρα ο,τι εμεις ως πραξη διαμορφωνουμε τη μπραγματικοτητα μας, που μπορει να ειναι η ζωη με ελευθερια και ισοτητα ή η σκλαβια .
Σκατα στις ιστοριες.
mitera
17 Απριλίου, 2013 10:08 πμ
περίληψη
Η θέση του παρατηρητή (η,το μαααααάτι του παρατηρητή,όπως το έλεγε η εικαστικού στο γυμνάσιο),μπορεί να αλλάζει την αποτύπωση του θέματος στο χαρτί,αλλά το αποτυπωμένο αντικείμενο, παρά τις διαφορετικές διαστάσεις του ,δεν παύει να είναι, ενα και συγκεκριμένο.Ο θεατής αρκεί να δει τις διαφορετικές διαστάσεις που δίνει ο κάθε καλλιτέχνης και να καταλήξει στα συμπεράσματα του.
υγ
Η μια και μοναδική αλήθεια είναι το δίκιο των λαών
Ψωμί-παιδεία ελευθερία
έξω η κάθε αυθαιρεσία. 🙂
yg2
επι τη ευκαιρία κι απο το βήμα που μου δίνεται, σ’αυτό εδώ το μπλόκι,να πω ένα γεια στην Αλέκα και να επισημάνω ότι θα μας λείψει. 🙂
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:16 πμ
Ποιος Κουτσούμπας και κόκκινα άλογα, Αλέκα και ξερό ψωμί ρε 😉
Καλημέρες Mitera
mitera
17 Απριλίου, 2013 10:34 πμ
Μας έμεινε το ξερό ψωμί.
καλημέρες παλιόπαιδο 🙂
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 9:17 πμ
Πολύ ωραία, μάθημα ιστορίας και πιο σωστά μάθημα αμερικάνικης ιστορίας. Αυτό που είπε ο Μακιαβέλλι 4 αιώνες πριν… ανοίξει το πολυκατάστημα του Χόλιγουντ πάει γάντι και για το Χόλιγουντ. Δεν θέλω να πω πάντως ότι CIA & Hollywood είναι συγκοινωνούντα δοχεία, το πολύ-πολύ αλληλοσυμπληρούμενα! Την συγκεκριμένη ταινία δεν την είδα, αν κι έχω το torrent, θα το ενεργοποιήσω, κι αν απογοητευτώ θα σούρω τα μύρια στον Ιουλιανό 🙂
Τελικά και ο Λίνκολν μεγάλο κάθαρμα ήταν, και είχε ωραίο παρουσιαστικό το καθίκι!
Πολύ καλά έκανε ο «Τζάνγκο ο Τιμωρός» του Ταραντίνο, εξηγήθηκε… «σπαθί» (κυριολεκτικά όμως!) στους καταραμένους λευκούς, καλή ταινία και 4/5 αστεράκια ανέτως τα παίρνει 😉
Υ.Γ.
Άλλο Λίνκολν κι άλλο Λένιν… τι δεν κατάλαβες?!
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 9:42 πμ
Ωραίος ο τζάνγκος αλλά σε όποιον θέλει να δει πραγματικά εικονοκλαστικό φιλμ του προτείνω το seppuku (harakiri -1962)
http://www.imdb.com/title/tt0056058/
Πρόκειται για ένα από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου και λόγω της σκηνοθεσίας του Κομπαγιάσι, της μουσικής, της ερμηνείας του (μεγάλου) Τατσούγια Νακαντάι, αλλά κυρίως της Μαρξιστικής ματιάς πάνω στην ακραία συντηρητική Ιαπωνία των σαμουράι.
Σίγουρα οι φίλοι του παλαιού Ιαπωνικού κινηματογράφου καταλαβαίνουν καλύτερα το βάθος της ταινίας αλλά ακόμα και κάποιος μη εξοικειωμένος θα την απολαύσει. 😉
simon
17 Απριλίου, 2013 9:57 πμ
Όλα καλά αλλά πως το «κατεβάζει» κανείς; Για κάντο κέρματα… 🙂
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:02 πμ
…simon, δυστυχώς μόνο σε χαρτονομίσματα «δουλεύει!» καλημέρα και σε σένα 🙂
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:04 πμ
http://kat.ph/harakiri-1962-dvdrip-xvid-unknown-t477553.html
Χωρις υποτιτλους μεχρι να τους βρω εγω η καποιος αλλος,….αλλα δεν το μαθες απο μενα…. 😛
(πανω αριστερα που εχει ενα μαγνητακι, διπλα εχει ενα Download Torrent. Το πατεις, και με καποιο τορενταδικο (πχ http://www.utorrent.com/downloads για τα παραθυρα, η το transmission για τα πιγκουινια) σου κατεβαινει)
Χαμογελατε…
simon
17 Απριλίου, 2013 10:11 πμ
Ευχαριστώ δόκτορά μου, τρέχω να μάθω γιαπωνέζικα! 😀
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:12 πμ
Χαχχαχα ανάποδα το κάνεις ρε DrAluca, πρώτα ψάχνουμε τους ελληνικούς υπότιτλους και κατόπιν το torrent. Αν τώρα δεν είναι και τέλεια συγχρονισμένοι, εύκολα τους συγχρονίζουμε μόνοι μας, με κάποιο free πρόγραμμα που θα βρούμε στα ιντερνέτια 🙂
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:17 πμ
Αμαν βρε βιαστικοι ολοι σας…. Ιενα ιενα ουλα θα γινουν 😛
http://www.greeksubtitles.info/get_greek_subtitles.php?id=173528
Χαμογελατε…
simon
17 Απριλίου, 2013 10:20 πμ
Ά, ρε δόκτορα! Άπαιχτος είσαι! 🙂
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:24 πμ
Ειπα να μην τα κανω ολα πολυ γρηγορα και απλα να χαρει και λιγο ο giorgalis 😈
Χαμογελατε…
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:01 πμ
Καλημέρες giorgali! Μου αρέσει ο Άπω Ανατολής κινηματογράφος, όντως αυτή η ταινία είναι από τις πλέον συγκλονιστικές, όπως και το «Ran» (1985) του Akira Kurosawa, επίσης μια παρόμοια με τον «Django» είναι το «Zatoichi – Ο Τυφλός Σαμουράι» (2003) του Kitano, υπάρχουν κι άλλες φυσικά, αλλά λέω να μην μετατρέψουμε το θρεντ του συντρόφου Ιουλιανού σε… Αντί-Χόλιγουντ 😀
Γιαννκα
17 Απριλίου, 2013 10:49 πμ
ο απολυτος συγχρονισμος… 😉 ψαχνετε την αληθεια και φτασατε στο Χολιγουντ πρωτη φορα τετοια ταυτιση με το post 🙂
υ/γ
(ειδες Ιουλιανε ? μην ξαναγραψεις τις λεξεις κοκκινο πανι …ξερεις εσυ )
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:51 πμ
Μα τι γρίφοι είναι τούτοι! Καλημερούδια Γιαννκα 😉
Γιαννκα
17 Απριλίου, 2013 11:05 πμ
καλημερες στην ωραια παρεα 🙂
Ioulianos
17 Απριλίου, 2013 12:52 μμ
oldboy Να σου εξηγήσω τι εννοεί:
Η Γιανκα μιλάει για την ταινία του Χόλιγουντ «κόκκινος δράκος» όπου ένας ψυχοπαθής αφού αποκοιμίσει με ένα σφυρί το θύμα μου κτυπωντας το στο κεφάλι τον σφάζει με ένα δρεπάνι και τον τρώει αμάσητο.
🙂
Ioulianos
17 Απριλίου, 2013 10:43 πμ
oldboy
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το Χόλιγουντ δεν είναι μόνο μιας βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά ότι είναι και ένα από τα πιο ισχυρά και παγκόσμια μέσα διάδοσης ιδεών μέσω της οπτικής προπαγάνδας.
Oπως γράφει ο ιστορικός Thomas Doherty: «To συμβόλαιο μεταξύ του Χόλιγουντ και της Ουάσινγκτον ήταν μια προφανής αμερικανική και δημοκρατική διευθέτηση, ένα πλέγμα δημόσιας πολιτικής και ιδιωτικής πρωτοβουλίας, η ανάγκη του κράτους και των επιχειρήσεων. Η συμβολή του Χόλιγουντ ήταν η παροχή της προπαγάνδας. Μετά τον πόλεμο, η Ουάσιγκτον ανταπέδωσε με τη χρήση επιδοτήσεων, ειδικών διατάξεων στο σχέδιο Μάρσαλ και γενική ισχύ για να ανοίξουν άμεσα οι ευρωπαϊκές αγορές κινηματογραφικών ταινιών που αντιστέκονταν.»
http://omniatv.com/blog/2886-%C2%ABargo%C2%BB-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CF%8C%CF%83%CE%BA%CE%B1%CF%81-%CF%80%CE%B7%CE%B3%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CE%B5%CE%B9%E2%80%A6%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%AC%CE%B3%CF%89%CE%BD%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%B9%CF%83%CF%81%CE%B1%CE%B7%CE%BB%CE%B9%CE%BD%CF%8C-%CE%BB%CF%8C%CE%BC%CF%80%CE%B9
Καλύτερο παράδειγμα όλων αυτών είναι η ταινία «Argo»
Μην αμελούμε ωστόσο και την περίοδο του Μακαρθισμού.
Οπότε , γνώμη μου η φράση σου «Δεν θέλω να πω πάντως ότι CIA & Hollywood είναι συγκοινωνούντα δοχεία, το πολύ-πολύ αλληλοσυμπληρούμενα!» κρύβει αλήθεια και στα δυο σκέλη της.
Και ναι ο ο “Τζάνγκο ο Τιμωρός” του Ταραντίνο, εξηγήθηκε… “σπαθί”
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:47 πμ
Μην μου το το θυμίζεις το «Argo» αυτό κι αν δεν πιστοποιεί το CIA & Hollywood = συγκοινωνούντα δοχεία, ταινία που πήρε και όσκαρ παρακαλώ!
BandieraRossa
17 Απριλίου, 2013 11:48 μμ
Ωραίος ο Τζάνγκο και γενικά θα έλεγα ο Ταραντίνο.
Και στο «Inglorious basterds» έδωσε ρεσιτάλ. Αν αντί για αγγλοαμερικανάκια είχε σοβιετικούς εκδικητές, τότε θα μιλούσαμε για την απόλυτη ταινία.
Να δώσω κι εγώ με τη σειρά μου τα συγχαρητήριά μου στον Ιουλιανό για την ανάρτησή του με την προτροπή για συχνότερες δημοσιεύσεις.
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 10:15 πμ
simon
Εδώ υπάρχει direct link σε μικρό μέγεθος με καλή εικόνα:
http://avaxhome.ws/video/genre/drama/Harakiri-1962-Criterion-Collection-BRRip-480p-TinyBearDs.html
κι εδώ Ελληνικοί υπότιτλοι:
http://www.small-industry.com/download-s326be495d3.html
Αν έχεις οποιαδήποτε απορία, ρώτα να γράψω αναλυτικά για το πως κατεβάζεις
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 10:16 πμ
χάθηκε σχόλιο 🙂
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 10:19 πμ
σας έχω συγχρονισμένους ελλ υπότιτλους και μικρό αρχείο bluray rip όταν η κα koula αποφασίσει να ελευθερώσει το ιντερνέτι για το λαό
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:20 πμ
Εχεις εμενα στα περιξ και ψαχνεις την koula? Καλα σου ρε….παλι στην spammιερα θα σε στειλω…
😛
Xαμογελατε…
simon
17 Απριλίου, 2013 10:25 πμ
Ρε δόκτορα με μπερδεύεις! Μόλις σε επαινέσω, μου πάει το σχόλιο στα …τάρταρα, αντίς εκεί που πρέπει (Γιοργαλής). 🙂
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:28 πμ
Που σε μπερδεψα πες μου να σε ξεμπλεξω.
Παιζει η επιλογη που εφερε ο giorgalis να ειναι πιο απλοικη. Εγω ειπα να προτεινω την ακολουθια που κανω συνηθως..
Χαμογελατε…
simon
17 Απριλίου, 2013 10:40 πμ
Εννοώ καλέ μου φίλε ότι τελευταία τα σχόλια πάνε αλλού ‘ντ’ αλλού. Τίποτ’ άλλο. 🙂
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:44 πμ
Ε καλα τωρα…η koula φταιει… Φως φαναρι… 😛
Χαμογελατε…
simon
17 Απριλίου, 2013 10:46 πμ
Και ζητάει και τα μιστά της… 🙂
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:48 πμ
😛 😛 😛
Χαμογελατε…
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 11:11 πμ
Simon, άσε τα παινέματα και μίλα χύμα του DrAluca και δεν πρόκειται να πάνε στα τάρταρα σχόλια σου… ίσως στον Βόρειο Πόλο 🙂
simon
17 Απριλίου, 2013 10:23 πμ
Ευχαριστώ ομοίως! 🙂
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:28 πμ
Seeders & leechers…Ενωμένοι Ποτέ Νικημένοι 😛
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:32 πμ
Οι Leechers ειναι ααδελφοι και μεις αδελφοκτονοι 😛
Χαμογελατε…
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:42 πμ
Να το αλλάξω τότες, Seedάρετε και Leechάρετε γιατί χανόμαστε Αδέλφια 😀
DrAluca
17 Απριλίου, 2013 10:44 πμ
Ματς ματς μπετα…. 😛
Χαμογελατε…
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 10:33 πμ
Ναι το direct link είναι απλούστερο από το torrent (αν και είναι ρεφορμιστική επιλογή 🙂 🙂 )
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:40 πμ
@giorgali, αν είναι έτσι, τότες χάνουμε την αμοιβαία ψhφιακή-κοινοκτημοσύνη! 😀
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 10:52 πμ
Φυσικά και είναι έτσι!
Το torrent είναι από χρήστη σε χρήστη, το direct link είναι από χρήστη σε εταιρία σε χρήστη!
Ο οπορτουνισμός πρέπει να χτυπηθεί απ όπου κι αν προέρχεται 😀
πάντως το link το έδωσα λόγω του συνδυασμού μικρού αρχείου με ποιοτική εικόνα που έχει φτιάξει ο συγκεκριμένος χρήστης (ο TinyBearDs)
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 10:56 πμ
Χαχαχαχ καταλήξαμε σε κάτι τελικά, η εξουσία από κάτω προς τα πάνω. Να δεις τότε πως περνάς ανέτως στην Αταξική Κοινωνία!!! 😛 😛
Γιαννκα
17 Απριλίου, 2013 11:07 πμ
giorgalis σημερα μιλαμε για «αναστολη» 🙂
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 11:14 πμ
Να τος πάλι ο γρίφος! Πείτε και σε μας να μάθουμε…έστω και σε mail 🙂
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 11:15 πμ
για κάντο πενηνταράκια 🙂
τι εννοείς «αναστολή»;
επειδή αναστολές στο θέμα της πάταξης του οπορτουνισμού δεν έχουμε! 👿
τώρα που σου μιλάω πίνω μουρουνέλαιο ως αυτοτιμωρία για το ατόπημα μου να προτείνω κατέβασμα εκτός torrent 😳
mitera
17 Απριλίου, 2013 11:17 πμ
http://www.enet.gr/?i=news-room.el&id=358366
όλα έτοιμα τα θέτε, παλιοαναθέτες
Γιαννκα
17 Απριλίου, 2013 11:20 πμ
αααααα… δεν ταμαθες? η «γραμμη ημερας» υποδεικνυει αναστολη του μνημονιου …. και εντος ευρω..
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 11:25 πμ
χαχαχαχα
τώρα φύγαμε από το χόλιγουντ και πήγαμε σε «αισθησιακές» παραγωγές…
«Αγάπη χωρίς αναστολές» με τον ρόκο σιφρέντι στο ρόλο του ηγέτη της επανάστασης… 😀
mitera
17 Απριλίου, 2013 11:45 πμ
Έρωτας και επανάσταση
Τα μάτια κλαίνε αστέρευτα
Για μια χαμένη αγάπη
Που πριν ανοίξει τους ανθούς
Και πριν μοσκοβολήσει
Την βρήκε αγέρας και καπνός
Και μαύρη ανεμοζάλη
Τα μάτια κλαίνε αστέρευτα
Για μια χαμένη αγάπη
Κρούσταλλο και ραγίστηκε
Αστέρι ήτον κι εσβήστει
Τη βρήκε αγέρας και καπνός
Και μαύρη ανεμοζάλη
Τα μάτια κλαίνε αστέρευτα
Για μια χαμένη αγάπη
Κείνη τρυγόνα της αυγής
Κείνος αητός τ’ αψήλου
Τους βρήκε αγέρας και καπνός
Και μαύρη ανεμοζάλη.
Στίχοι: Ματθαίος Μουντές
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης
simon
17 Απριλίου, 2013 7:50 μμ
@ Γιαννκα
17 Απριλίου, 2013 11:07 πμ
«…σημερα μιλαμε για “αναστολη”
Ναι, αλλά μην ξεχνάς πως πίσω από τις λέξεις έρχετ’ ο Αλέξης 😀
Γιαννκα
17 Απριλίου, 2013 11:03 πμ
εξαιρετικο το μαθημα αμερικανικης ιστοριας Ιουλιανε…!!!!
γι αυτο και την ιστορια την γραφουν παντα οι νικητες(κατα το δοκουν) …και εξυπηρετει.
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 11:17 πμ
…πάω για έναν προγραμματισμένο καθαρισμό οδόντων και επανέρχομαι, δριμύτερος!
Καλό σας μεσημεράκι 🙂
mitera
17 Απριλίου, 2013 11:19 πμ
Στο καλό και να προσέχεις.:)
simon
17 Απριλίου, 2013 6:38 μμ
Ώστε είσαι απ’ τους τυχερούς που τρώνε, έ; 😀
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 7:27 μμ
Τι να πούμε κι εμείς ρε simon που ‘χουμε «αναστείλει» την πείνα μας…
😉
simon
17 Απριλίου, 2013 8:01 μμ
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 7:27 μμ
Το ‘γραψα παραπάνω στη Γιαννκα: πίσω από τις λέξεις ερχετ’ ο Αλέξης 😉
Αλήθεια, υπάρχει καμιά ευθυγράμμιση πλανητών σήμερα: 😉
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 9:03 μμ
@ Simon, ο καθαρισμός έγινε για να απολαύσω καλύτερα το: «βραστούς-βραστούς θα φάμε τους αστούς»…είναι θέμα στοιχειώδους αισθητικής που θα ΄λεγε κι ο Ραφαηλίδης 😉
katy
17 Απριλίου, 2013 6:00 μμ
“Η αλήθεια είναι μια μικροαστική εμμονή”.
Βλαδίμηρος Ίλιτς Λένιν (1870-1924), Σοβιετικός ηγέτης.
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 9:06 μμ
Katy, πράγμα πολύ φυσικό, αφού ο Λένιν ήταν και γνώστης της Διαλεκτικής 🙂
katy
17 Απριλίου, 2013 6:25 μμ
Εντάξει, όλο το πρωί τρολλάρατε. Ο Ιουλιανός, σας ανέχτηκε και δεν είπε τίποτα (να ‘ναι καλά ο άνθρωπος). Θα μου επιτρέψει λοιπόν, να υποκύψω και ‘γω στο θεό της αλήθειας και του τρόλλινγκ και ν’ «ανεβάσω» το απόλυτο βίντεο, με την απόλυτη αλήθεια (sorry καλέ μου Ιουλιανέ)! Τι Χόλυγουντ και αηδίες! 😀 😀
Η αλήθεια βρίσκεται στους sex pistols, γκέγκε;
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 6:32 μμ
πιάσαμε πάτο…. 🙂
katy
17 Απριλίου, 2013 6:42 μμ
Ψάχνοντας την αλήθεια, τρόμαξα μ’ αυτό που ανακάλυψα! 😀
“Αυτοί που θέλουν να αναζητήσουν την αλήθεια θα πρέπει να προσέχουν, γιατί μπορεί να τη βρουν και, όταν τη βρουν, να τρομάξουν”.
Delos B. McKown, Αμερικανός συγγραφέας & άθεος
Ioulianos
17 Απριλίου, 2013 6:44 μμ
Mπας σε καλό σου katy με έκανες να γελάσω μέχρι δακρίων….. 🙂
Γι αυτό επέτρεψε μου να σου αφιερώσω το παρακάτω:
katy
17 Απριλίου, 2013 6:48 μμ
Σ’ ευχαριστώ πολύ Ιουλιανέ μου! Ε ξ α ι ρ ε τ ι κ ό! Με συγκίνησες!
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 7:52 μμ
ατενσιόν ατενσιόν
Απέχουμε ελάχιστα από την ανακοίνωση προσχώρησης του αστέριου ροντούλη στον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ (να δούμε ποία ακριβώς συνιστώσα θα τον υιοθετήσει)
simon
17 Απριλίου, 2013 8:07 μμ
Εντυπωσιακό! Κανένα λίνκ;
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 8:14 μμ
Όχι, οι τελευταίες πληροφορίες που έχω (από μέσα) λένε πως επειδή ο αστέριος είναι μεγάλο πολιτικό μέγεθος (πάντα για τα δεδομένα του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ) δεν θα γίνει μέλος συνιστώσας αλλά θα συνεργαστεί ως ίσος προς ίσο!
stay tuned
simon
17 Απριλίου, 2013 8:19 μμ
Ά, έτσι! Εντάξει, να περιμένω τότε να γίνει …ιαματική η «είδηση» πριν τη βάλω στην πονεμένη μέση μου.
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 8:25 μμ
Τελευταία ενημέρωση Τετ.17 Απρ.2013 ώρα 20:24
Πιθανότατα η συνεργασία θα γίνει με συγκολλητική ουσία τα συνεταιράκια του ΣΥΡΙΖΑ (τους ΑΝ.ΕΛΛ.)
Το παρήγορο είναι πως έχουμε ωριμάσει πολιτικά και βλέπουμε με ρεαλισμό τέτοιες συνεργασίες χωρίς τις κραυγές και τις κατάρες άλλων περιόδων, ο παλαιοκομματισμός έχει πεθάνει (ένα καλό της κρίσης).
simon
17 Απριλίου, 2013 8:37 μμ
Ά, έτσι! Τώρα έγινε ιαματική η λάσπη! Μπορώ να τη βάλω στη μέση μου! Ανακουφίστηκα!
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 8:50 μμ
Θυμίζω πως ο Τσάβες είχε και δεξιούς υπουργούς στην κυβέρνηση του όπως επίσης πως ο Φιντέλ είναι παιδί πλούσιας δεξιάς οικογένειας.
Δεν μπαίνει κανένα θέμα αλλοίωσης της ριζοσπαστικής και αριστερής φυσιογνωμίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ με τη συνεργασία με έναν πρώην ακροδεξιό σαν τον αστέριο.
Θα του βγει και τ’ όνομα: κόκκινος αστέρις!
simon
17 Απριλίου, 2013 8:50 μμ
ατενσιόν ατενσιόν
Τελικά οι (πλάνητες) πλανήτες Σίμος, Φώφη, Ανδρέας ευθυγραμμίστηκαν!
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 8:59 μμ
Σαν να λέμε διαπλανητικοί πολιτικοί δλδ!
giorgalis
17 Απριλίου, 2013 9:06 μμ
Ο λοβερμπόι τα ξαναβρήκε με το ΠΑΣΟΚ;
Πρέπει να έχει πολύ κακές προσωπικές σχέσεις με τον τσίπρα!
simon
17 Απριλίου, 2013 9:39 μμ
Κι άλλοι πλανήτες ευθυγραμμίστηκαν: Όλγα, Γιάννης, Παύλος, Μανώλης, Μπάμπης, Άρης, Νίκος.
Περιέργως ΟΛΟΙ [και ο κομήτης Γιοργαλής 🙂 ] ξέχασαν αυτό το παρακάτω! (Ο πλανήτης Μάκης το θυμάται γι’ αυτό ποιεί την νήσσαν …προσωρινά):
http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=9898:syriza-kke-katargisi-mnimoniou&catid=83:aristera&Itemid=200
oldboy99
17 Απριλίου, 2013 9:13 μμ
Να κάνω και αφιέρωση στον Ιουλιανό & σ΄ όλους σας φυσικά, μ’ έναν καταπληκτικότατο στίχο από τον B.D.Foxmoor…
lascapigliata
19 Απριλίου, 2013 3:09 πμ
Αχ μακάρι να είχαμε τόση αντικειμενικότητα και όταν μελετάμε την Σοβιετική Ιστορία. Ωραίο άρθρο nontheless.
Capybara
19 Απριλίου, 2013 7:48 πμ
Μα, κάνουμε κριτική στην ΕΣΣΔ, διθυραμβική βέβαια.
Ioulianos
19 Απριλίου, 2013 9:34 πμ
όπως λέει και ο Λειβαδίτης
…Ο Βλαδίμηρος Ιλιτς έκανε τον πεθαμένο για να μην συναντήσει το βλέμμα μου.
🙂