[Aποκλειστική συνέντευξη στον Θεόδωρο Παπαθεοδώρου, στο ough.gr ]
Ο Richard Stallman, προγραμματιστής και ακτιβιστής του ελεύθερου λογισμικού, θρύλος για την κοινότητα της πληροφορικής, λύνει όλες μας τις απορίες σε μια μαραθώνια συνέντευξη που πήρε έγινε για το ough! σε δύο μέρη. Αυτό είναι το πρώτο.
Όσο δούλευε σαν προγραμματιστής λειτουργικών συστημάτων στο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης του MIT, έζησε από κοντά την αλλαγή που επήλθε στην βιομηχανία λογισμικού. Μέχρι εκείνο το σημείο, το σύνηθες ήταν για τους χρήστες και προγραμματιστές υπολογιστών να έχουν την ελευθερία να μοιράζονται, να τροποποιούν και να επαναχρησιμοποιούν κώδικα. Τη δεκαετία του εβδομήντα, οι εταιρίες λογισμικού άρχισαν με τεχνικά μέσα να εμποδίζουν τους χρήστες να μελετήσουν και να αλλάξουν τον κώδικα των προϊόντων τους. Επιπλέον, νέοι νόμοι περί πνευματικών δικαιωμάτων καθιστούσαν τέτοια εγχειρήματα παράνομα.
Για τον Stallman, αυτή η αλλαγή ήταν ανήθικη και τον επηρέασε προσωπικά καθώς η κοινότητα προγραμματιστών μέσα στην οποία ο ίδιος άνθισε, διασπάστηκε από δυο ανταγωνιστικές εταιρίες που προσέλαβαν σχεδόν όλους τους συναδέλφους του για να αναπτύξουν ιδιόκτητο λογισμικό (non-free software). Έχοντας απομείνει μόνος, πήγε ενάντια στο ρεύμα και αποφάσισε να αφιερώσει την ζωή του στην ανάπτυξη ελεύθερου λογισμικού, λογισμικoύ δηλαδή που ο χρήστης έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει όπως θέλει, να μελετήσει τον πηγαίο κώδικά του, να το τροποποιήσει και ακόμα να διανείμει την τροποποιημένη μορφή του σε τρίτους. Το 1984 παραιτήθηκε από το MIT και άρχισε να αναπτύσσει το GNU, το πρώτο ελεύθερο λειτουργικό σύστημα το όποιο σήμερα, με την προσθήκη ενός άλλου λογισμικού που ανέπτυξε ο Φιλανδός Linus Torvalds, αποτελεί το GNU/Linux. Αυτό το λειτουργικό τρέχει στην πλειοψηφία των server του διαδίκτυο, σε ακαδημαϊκά ινστιτούτα, μεγάλες επιχειρήσεις, στο στρατό και σε εκατομμύρια υπολογιστές ανθρώπων που απόρριψαν τις άδειες λογισμικού τις οποίες πρέπει να αποδεχτούν πριν χρησιμοποιήσουν Windows ή OS X. Επέλεξαν να εγκαταστήσουν ένα λειτουργικό σύστημα το οποίο ξεκίνησε ο Stallman και το οποίο αναπτύχθηκε περαιτέρω από χιλιάδες άλλους στο διαδίκτυο. Το λογισμικό αυτό είναι τεχνικά ανώτερο από τα ιδιόκτητα (Windows/OSX) και είναι δωρεάν, αλλά ο Stallman λέει ότι, αν και ευπρόσδεκτα, αυτά είναι δευτερεύοντα χαρακτηριστικά. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η ελευθερία. Έτσι ξεκινήσαμε αυτή τη συζήτηση μιλώντας για τα ηλεκτρονικά δικαιώματα.
Φωτο: Blake Livingston (may be used under CC-BY-SA).
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Έχετε πει στο παρελθόν ότι «στην εποχή του διαδικτύου έχουμε λιγότερα δικαιώματα από ότι στον φυσικό κόσμο.»
Ναι. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ, οι υπηρεσίες παροχής Internet (ISP) μπορούν να σου κόψουν τη σύνδεση χωρίς να σου κάνουν μήνυση ή να σε πάνε στο δικαστήριο. Δεν χρειάζεται να αποδείξουν ότι υπάρχει κάποιος λόγος. Κατά συνέπεια, μπορούν να σε λογοκρίνουν. Αν θέλεις να τυπώσεις φυλλάδια και να τα μοιράσεις στο δρόμο, μπορείς να το κάνεις και δεν χρειάζεται να «παρακαλέσεις» καμία εταιρία να στο επιτρέψει. Για να κάνεις όμως κάτι αντίστοιχο στο διαδίκτυο, χρειάζεται να συνεργαστείς με έναν πάροχο Internet, έναν καταχωρητή domain και συνήθως μία εταιρία φιλοξενίας ιστοσελίδων. Αν σε έναν από αυτούς δεν αρέσει αυτό που κάνεις ή κάποιος με μεγαλύτερη εξουσία τους απειλήσει, τότε μπορούν απλά να τερματίσουν τον λογαριασμό σου και να σε λογοκρίνουν. Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν το νομικό δικαίωμα της απρόσκοπτης λειτουργίας των υπηρεσιών κάθε είδους, με την προϋπόθεση ότι τηρούν τη δικιά τους πλευρά της συμφωνίας. Στις ΗΠΑ, από όσο γνωρίζω, οι εταιρείες τηλεφωνίας δεν μπορούν αυθαίρετα να σου κόψουν τη γραμμή του τηλεφώνου. Εφόσον συνεχίζεις να πληρώνεις το λογαριασμό σου κ.ο.κ, οφείλουν να συνεχίσουν να σου παρέχουν τηλεφωνικές υπηρεσίες, δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά. Το ίδιο θα πρέπει συμβαίνει με τη σύνδεση στο internet. Δεν θα πρέπει να είναι επιλογή τους, δεν πρέπει να τους επιτρέπεται να θέτουν δικούς τους όρους για να συνεχίσουν να σου παρέχουν υπηρεσίες.
Πρέπει να παρέχουν την υπηρεσία ως υπηρεσία κοινής ωφέλειας;
Ακριβώς.
Η εξάρτηση από μια ανώνυμη εταιρεία επεκτείνεται και στις οικονομικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου.
Αυτό είναι το άλλο σημείο που ο ψηφιακός κόσμος μας παρέχει λιγότερα δικαιώματα από ό,τι ο φυσικός. Ας υποθέσουμε ότι παράλληλα με το να μοιράζεις φυλλάδια στο δρόμο, θα ήθελες να ζητήσεις από τον κόσμο να δώσει χρήματα για ένα σκοπό. Μπορεί να σου δώσουν μετρητά και να τα δεχτείς. Δεν χρειάζεσαι την έγκριση κάποιας εταιρίας για να το κάνεις αυτό. Μόλις πάρεις τα χρήματα, θεωρείται έγκυρη η συναλλαγή και μπορείς να τα ξοδέψεις. Για να κάνεις όμως το ίδιο στον ψηφιακό κόσμο, χρειάζεσαι τις υπηρεσίες μιας εταιρίας πληρωμών, η οποία ωστόσο μπορεί αυθαίρετα να σε αποσυνδέσει.
Αυτό συνέβη και με το WikiLeaks. Αφού έκανε γνωστές στο ευρύ κοινό πληροφορίες που έφεραν σε δύσκολη θέση την Αμερικανική κυβέρνηση (μεταξύ άλλων), η MasterCard και η Visa σταμάτησαν να δέχονται δωρεές για το site.
Ακριβώς. Το WikiLeaks έβγαλε στο φως όλα αυτά τα τρωτά σημεία, επειδή η Αμερικανική κυβέρνηση αποφάσισε να τους σιωπήσει και έκανε τα πάντα για να το καταφέρει. Έκανε μεγάλη ζημιά. Ακόμη έχεις πρόσβαση στις σελίδες του, εφόσον χρησιμοποιήσεις την κατάλληλη διεύθυνση. Κατάφεραν όμως να σταματήσουν τις περισσότερες δωρεές προς το WikiLeaks και τώρα έχει πρόβλημα λειτουργίας.
Το WikiLeaks έχει λάβει άσχημη δημοσιότητα στις ΗΠΑ. Ποια είναι η άποψή σας;
Το WikiLeaks κάνει κάτι θαρραλέο. Η πλειοψηφία του Τύπου στις ΗΠΑ “δουλεύει” για την κυβέρνηση. Αυτό ισχύει σε πολλές χώρες. Ή θα μπορούσες καλύτερα να πεις ότι είναι δουλοπρεπής στις επιχειρήσεις και ότι η Αμερικανική κυβέρνηση “δουλεύει” για τις επιχειρήσεις, οπότε και οι επιχειρήσεις θέλουν να λέγονται καλά πράγματα γι’ αυτή. Νομίζω ότι χρειαζόμαστε νόμους που να εμποδίζουν τις εταιρίες πληρωμών να αποσυνδέουν τις υπηρεσίες των χρηστών εκτός και αν υπάρχουν αποδείξεις ότι συντρέχει σοβαρός λόγος.
Η τεχνολογία έχει γεννήσει νέους τρόπους ελέγχου, αλλά ως αποτέλεσμα έχει δημιουργήσει νέους τρόπους διαμαρτυρίας, αυτό-οργάνωσης και διαφωνίας. Οι «Anonymous» ξεχωρίζουν σαν ένα παράδειγμα ακτιβιστών του διαδικτύου.
Οι Ανώνυμοι σκέφτονται διαφορετικά. Τις περισσότερες φορές οι Ανώνυμοι στέλνουν αρκετό κόσμο στον ιστότοπου ενός οργανισμού, γίνονται ένα πλήθος, οπότε μπορούν να γίνουν εμπόδιο στο δρόμο κάποιου. Συγκριτικά, είναι σαν να διαδηλώνεις μπροστά από το κτίριο ενός οργανισμού στον φυσικό κόσμο, κάτι που αναγνωρίζεται ως δημοκρατική πολιτική δραστηριότητα. Έτσι οι διαδικτυακές διαμαρτυρίες των Ανώνυμων θεωρούνται δημοκρατικές πολιτικές δράσεις. Φυσικά, οι δυνάμεις καταπίεσης θέλουν να το ερμηνεύουν ως έγκλημα αντί για διαδήλωση και χρησιμοποιούν την αλλαγή στην τεχνολογία σαν μια ευκαιρία να ποινικοποιήσουν τις διαδηλώσεις. Κάτι άλλο που νομίζω πως έχουν καταφέρει μέλη των Ανώνυμων είναι να αλλάξουν το κείμενο των ιστοτόπων, έτσι ώστε να επικρίνουν τον οργανισμό στον οποίο ανήκει το site. Αυτό είναι το ψηφιακό ανάλογο του να γράψεις ένα επικριτικό σλόγκαν σε ένα πόστερ, που είναι μια αρκετά συνηθισμένη δημοκρατική πολιτική δράση, αλλά αυτοί το αποκαλούν «επίθεση» στον ιστότοπο. Η λέξη «επίθεση» χρησιμοποιείται για να δώσει στον κόσμο την εντύπωση ότι αυτό είναι κάτι άλλο από μια πολιτική διαμαρτυρία και να μπορεί να βάλει κόσμο στην φυλακή επειδή διαμαρτύρεται.
Μεταξύ των χάκερ ο όρος «χάκερ» σημαίνει κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που νομίζει το ευρύτερο κοινό. Μπορείτε να εξηγήσετε αυτή τη διαφορά;
Στα πρώτα μου βήματα πριν από 40 χρόνια, όταν προσχώρησα στην κοινότητα των χάκερ του MIT, ήμουν περήφανος που αποκαλούσα τον εαυτό μου χάκερ. Με προσέλαβαν στο ΜΙΤ σαν χάκερ συστημάτων, που σήμαινε ότι έπρεπε να κάνω το σύστημα καλύτερο. Εκείνη την εποχή χρησιμοποιούσα ένα λειτουργικό σύστημα που λεγόταν ITS, το Incompatible Timesharing System, που είχε αναπτυχθεί από μια ομάδα χάκερ στο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης. Αργότερα με προσέλαβαν ως επίσημο μέλος της ομάδας. Η δουλειά μου ήταν να κάνω το σύστημα τους καλύτερο. Το να κάνεις hacking είχε ένα πιο γενικό νόημα και σήμαινε βασικά το να είσαι εφευρετικός και να ξεπερνάς τα όρια του δυνατού.
Το hacking δεν χρειάζεται καν να αφορά υπολογιστές.
Το hacking δεν περιοριζόταν μόνο στην βελτίωση ενός λειτουργικού συστήματος. Μπορούσες να κάνεις hacking σε οποιοδήποτε μέσο, δεν χρειαζόταν να είναι απαραίτητα υπολογιστές. Το hacking σαν μια γενική έννοια, είναι μια στάση απέναντι στη ζωή. Τι έχει πλάκα για σένα; Αν το να ανακαλύπτεις παιγνιωδώς έξυπνους τρόπους που θεωρούνταν ότι ήταν αδύνατοι παλιά έχει πλάκα, τότε είσαι ένας χάκερ. Ένα πράγμα που το θεωρούσαν απίθανο να γίνει ήταν το να σπας την ασφάλεια των υπολογιστών. Έτσι μερικοί άνθρωποι που είχαν μια κλίση να γίνουν χάκερ, μπήκαν σε αυτό το παιχνίδι του να σπάνε την ασφάλεια. Τότε, γύρω στο 1981, όταν οι δημοσιογράφοι έμαθαν για τους χάκερ, τους παρεξήγησαν εντελώς και νόμισαν ότι το hacking σήμαινε να παραβιάζεις την ασφάλεια του συστήματος. Αυτό δεν είναι εν γένει αλήθεια. Πρώτα απ’ όλα, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάνεις hacking που δεν έχουν καθόλου να κάνουν με την ασφάλεια και δεύτερον, το να παραβιάζεις την ασφάλεια ενός συστήματος δεν είναι απαραίτητα hacking. Είναι hacking μόνο αν το κάνεις κατά τρόπο παιγνιωδώς ευφυή.
ΠΑΤΕΝΤΕΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Πέρα από τα ψηφιακά δικαιώματα τάσσεστε επίσης κατά των πατεντών λογισμικού. Εταιρίες όπως η Αmazon, η Google και η Apple, για να ονομάσουμε μερικές, βρίσκονται εμπλεκόμενες σε ένα έντονο πόλεμο πατεντών αυτό τον καιρό.
Οι πατέντες είναι σαν ναρκοπέδια για τους προγραμματιστές. Δεν με εκπλήσσει που ένα προϊόν όπως το τηλέφωνο Android κατηγορείται πως παραβιάζει έναν τρομακτικό αριθμό πατεντών, καθώς περιέχει ένα περίπλοκο σύστημα λογισμικού. Οποιοδήποτε παρόμοιο περίπλοκο σύστημα λογισμικού θα πρέπει να έχει χιλιάδες ιδέες πάνω του. Αν το 10% από αυτές τις ιδέες είναι πατενταρισμένες σημαίνει ότι εκατοντάδες από αυτές τις ιδέες είναι κατοχυρωμένες. Έτσι, ένα μεγάλο πρόγραμμα είναι πιθανό να καταπατά εκατοντάδες πατέντες και ένα σύστημα που είναι ένας συνδυασμός προγραμμάτων είναι πιθανό να καταπατά χιλιάδες πατέντες ή και περισσότερες.
Με βάση τη νομοθεσία, αυτές οι πατέντες έχουν λήξη ημερομηνίας 20 χρόνια από τη στιγμή που έχουν κατατεθεί.
Αυτό θεωρείται πολύς καιρός στον τομέα του λογισμικού. Έχε στο μυαλό σου ότι το τεχνολογικό υπόβαθρο αλλάζει ανά πάσα στιγμή, γι’ αυτό πρέπει να προσαρμόζουμε τον τρόπο που κάνουμε πράγματα ώστε να συμβαδίζει με το νέο πλαίσιο. Που σημαίνει ότι θα χρειαστούν νέες ιδέες και αν αυτές οι νέες ιδέες είναι κατοχυρωμένες, τότε θα είναι μια ακόμη καταστροφή.
Τι κάνει τόσο μοναδικό το λογισμικό που πιστεύεις ότι δεν χρειάζεται να λειτουργεί βάση ενός συστήματος πατέντας;
Το λογισμικό δεν αποτελεί μια συνηθισμένη υπόθεση πατεντών. Ας δούμε την συνήθη περίπτωση: οι πατέντες για πράγματα που φτιάχνονται σε ένα εργοστάσιο. Αυτές οι πατέντες επηρεάζουν μόνο τις εταιρίες που έχουν τα εργοστάσια και κατασκευάζουν τα προϊόντα. Αν μπορούν όλοι να ζουν με βάση ένα πατενταρισμένο σύστημα, οι υπόλοιποι από εμάς δεν θα έχουν κανένα λόγο να νοιάζονται. Με το λογισμικό όμως, το πρόβλημα είναι ότι είναι πολύ πιο περίπλοκο από οτιδήποτε άλλο. Ο λόγος είναι ότι το λογισμικό είναι από τη φύση του πιο εύκολο να σχεδιαστεί από ότι τα υλικά προϊόντα. Το λογισμικό είναι απλά μαθηματικά ενώ τα υλικά προϊόντα έχουν να αντιμετωπίσουν την δυστροπία της ύλης. Και πολλά απροσδόκητα πράγματα μπορεί να συμβούν, έχουμε μοντέλα που προσπαθούν να προβλέψουν τι θα συμβεί στα υλικά συστήματα αλλά δεν είναι εγγυημένο ότι αποδεικνύονται και σωστά.
Με το λογισμικό χρησιμοποιείς μαθηματικές εξισώσεις και κάνουν αυτό που έχουν οριστεί να κάνουν και αν δεν το κάνουν τότε πηγαίνεις στον προγραμματιστή του compiler και του λες: «υπάρχει ένα bug (σφάλμα) στον compiler σου. Φτιάξε το έτσι ώστε αυτή η κατασκευή να κάνει αυτό που πρέπει να κάνει.» Δεν μπορείς να το κάνεις αυτό στον φυσικό κόσμο αλλά μπορείς να το κάνεις στον προγραμματισμό ενός compiler. Εξαιτίας αυτού είναι πιο εύκολο να σχεδιαστεί ένα λογισμικό, όμως ο κόσμος βιάζεται να σπρώξει κάθε δυνατότητα στα άκρα. Έτσι δίνεις στους ανθρώπους ένα πιο εύκολο σχέδιο και αυτοί κάνουν ακόμη μεγαλύτερα συστήματα. Με το λογισμικό, ορισμένοι άνθρωποι σε λίγα χρόνια μπορούν να σχεδιάσουν κάτι που έχει ένα εκατομμύριο στοιχεία στο σχεδιασμό του. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει ένα τεράστιο πρότζεκτ αν έπρεπε να γίνει από φυσική ύλη. Φτιάχνεις επομένως ένα σύστημα αρκετά περίπλοκο και φυσικά θα αποτελείται από πολλές ιδέες και αυτό σημαίνει ότι πρόκειται να καταπατήσει αρκετές πατέντες ή τουλάχιστον θα κατηγορηθεί πως έχει καταπατήσει πολλές πατέντες. Με άλλα λόγια, το βάρος που έχει η χρήση πατεντών στο λογισμικό είναι πολύ μεγαλύτερο από οπουδήποτε αλλού. Όλοι οι προγραμματιστές βρίσκονται σε κίνδυνο και αυτό που συνειδητοποιείς στους πολέμους πατεντών που έχουν ξεσπάσει τελευταία είναι το ότι αν φτιάξεις ένα μεγάλο, περίπλοκο λογισμικό, τότε σίγουρα θα σε μηνύσουν.
Πόσο διαφορετική είναι π.χ. μια πατέντα για ένα φάρμακο;
Οι πατέντες των φαρμάκων είναι μια ακόμη ειδική περίπτωση. Όταν αναγκάζεις φτωχές χώρες να έχουν πατέντες φαρμάκων, κάτι το οποίο κάνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, το φάρμακο γίνεται τόσο ακριβό που οι άνθρωποι δεν μπορούν να το αγοράσουν και έτσι πεθαίνουν. Οι άνθρωποι που ίδρυσαν τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και τα στελέχη του πρέπει να σταλούν στη Χάγη και να δικαστούν για μαζικές δολοφονίες. Πρέπει να οργανωθούμε για να ζητήσουμε από τις κυβερνήσεις να σταματήσουν να στηρίζουν τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Υπάρχουν χιλιάδες λόγοι γι’ αυτό. Ο σκοπός του συγκεκριμένου οργανισμού είναι να δώσει στις επιχειρήσεις περισσότερη εξουσία έτσι ώστε να μετατρέψουν την δημοκρατία σε μια μεγάλη απάτη. Όλες οι επονομαζόμενες «συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου» στην πραγματικότητα στοχεύουν στο να αποδυναμώσουν τη δημοκρατία και να δώσουν πολιτική εξουσία στις επιχειρήσεις. Επομένως στο όνομα της δημοκρατίας πρέπει να καταργήσουμε τέτοιες συνθήκες. Κάποιοι θα πουν ότι π.χ. το διεθνές εμπόριο μπορεί να κάνει και τις δύο χώρες πιο εύπορες και αν αυτές οι χώρες είναι αρκετά δημοκρατικές τότε ο πλούτος θα πάει προς το λαό των δύο κρατών και όλοι θα είναι σε καλύτερη θέση. Παρόλα αυτά η επονομαζόμενες «συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου» είναι σχεδιασμένες να κάνουν τις χώρες λιγότερο δημοκρατικές και να εξασφαλίσουν ότι ο πλούτος δεν θα εξαπλωθεί τριγύρω. Αυτό σημαίνει πως ακυρώνουν οποιοδήποτε κέρδος μπορούν να παράγουν – ακόμη και αν το ΑΕΠ των δύο κρατών αυξηθεί. Τι καλό υπάρχει αν όλα τα κέρδη πάνε στους πλούσιους; Κάτι που έχουν κάνει στις ΗΠΑ – τουλάχιστον – από το 1980.
Αυτοί οι πόλεμοι πατεντών έχουν αναγκάσει πολλές εταιρίες να αγοράζουν ένα οπλοστάσιο από πατέντες λογισμικού για να προστατευτούν από τα δικαστήρια. Ξέρεις, ίσως πολλές το κάνουν, αλλά ίσως η Google να έχει λιγότερες πατέντες επειδή είναι σχετικά νέα εταιρία. Αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος που δεν βρίσκονται όλες στην ίδια θέση και δεν είναι αλληλοεξαρτώμενες. Αν γινόταν αυτό θα ήταν ατυχές, επειδή το Android είναι το μόνο λειτουργικό σύστημα για smartphone που χρησιμοποιείται ακόμη και που είναι βασισμένο, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, σε ελεύθερο λογισμικό. Το Android μας δίνει τουλάχιστον μια αφετηρία να προσπαθήσουμε να δουλέψουμε με τηλέφωνα χωρίς ιδιόκτητο λογισμικό. Αν το Android θεωρηθεί επικίνδυνο και κατακερματιστεί από πατέντες, τότε ίσως να μην μπορέσουμε ποτέ να έχουμε στη διάθεση μας έξυπνα τηλέφωνα με ελεύθερο λογισμικό.
H Google πρόκειται να αγοράσει τη Motorola, η οποία δεν τα πάει και πολύ καλά οικονομικά, μόνο και μόνο επειδή θέλει να έχει πρόσβαση στις πατέντες της.
Αυτό δείχνει πόσο το σύστημα των πατέντων έχει γίνει εμπόδιο στην πρόοδο. Όταν υπάρχουν αρκετές πατέντες που εφαρμόζονται σε ένα προϊόν, τότε γίνεται ακόμη πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο σύστημα. Ελπίζω η Google να τα καταφέρει με αυτό τον τρόπο έτσι ώστε να προστατευτεί επειδή αν αυτό γίνει τελικά, θα μπορέσουν κατ’ επέκταση να προστατέψουν και την κοινότητα του ελεύθερου λογισμικού.
Πιστεύετε στην πλήρη κατάργηση των λογισμικών πατεντών;
Ναι, οι πατέντες δεν πρέπει να εφαρμόζονται στο λογισμικό. Έχε στο νου σου ότι δεν μπορείς πάντα να κατηγοριοποιήσεις μια πατέντα σε λογισμική ή μη λογισμική. Μερικές φορές η ίδια πατέντα μπορεί να εφαρμόζεται τόσο σε προγράμματα όσο και στα κυκλώματα τους. Αυτό που προτείνω είναι να αλλαχθεί ο νόμος ώστε να λέει «εξ’ ορισμού αν πρόκειται για πρόγραμμα, δεν παραβιάζει καμιά πατέντα».
ΤΟ P2P FILE-SHARING ΚΑΙ Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ/ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Συχνά εκφράζεστε εναντίον της χρήσης της λέξης «πειρατεία».
Είναι ένας βρώμικος όρος! Εννοούν ότι το να μοιράζεσαι αρχεία είναι ηθικά ισοδύναμο του να επιτίθεσαι σε πλοία. Δεν συμφωνώ με αυτή τη στάση, έτσι δεν αποκαλώ την κοινή χρήση αρχείων «πειρατεία». Την αποκαλώ “μοιρασιά” ή “κοινή χρήση” αρχείων. Δεν είμαι εναντίον του κέρδους γενικά. Είμαι κατά της κακομεταχείρισης των ανθρώπων. Δεδομένου του τρόπου που γίνονται οι δουλειές, μπορεί να περιλαμβάνουν ή όχι την κακομεταχείριση των ανθρώπων. Το παράδειγμα του φτωχού καλλιτέχνη που επικαλούνται οι εταιρίες είναι γελοίο επειδή το υπάρχον σύστημα κάνει πολύ λίγα για τους φτωχούς καλλιτέχνες. Είναι άθλιο. Και αν απλώς νομιμοποιήσουμε τη κοινή χρήση αρχείων, δεν θα έχει καμιά διαφορά για τους φτωχούς καλλιτέχνες. Μπορεί μάλιστα και να τους βοηθήσει. Πιστεύω ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να κυκλοφορούν τη μουσική τους με άδειες που ρητά να επιτρέπουν την κοινή χρήση. Μερικοί το κάνουν. Το θέμα είναι ότι το επιχείρημα κατά της κοινής χρήσης είναι εσφαλμένο. Οι τεράστιες πολυεθνικές εταιρίες θέλουν περισσότερα λεφτά για τις ίδιες και χρησιμοποιούν τους καλλιτέχνες σαν δικαιολογία. Λίγα κέρδη πηγαίνουν στους καλλιτέχνες και μετά είναι μερικοί σταρ που έχουν πολύ καλή μεταχείριση αλλά δεν χρειάζεται να τους κάνουμε πλουσιότερους.
Οι άνθρωποι, δηλαδή, θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να μοιράζονται και να αναδιανέμουν μουσική αρκεί να είναι για μη εμπορικούς σκοπούς;
Μουσική και κάθε δημοσιευμένη δουλειά. H κοινή χρήση είναι κάτι καλό. Η κοινή χρήση χτίζει κοινότητες και έτσι η κοινή χρήση πρέπει να είναι νόμιμη, ειδικά τώρα που είναι εφικτό και πολύ εύκολο. Πενήντα χρόνια πριν, το να κάνεις κόπιες από ένα έργο και να τις αναδιανέμεις χωρίς κέρδος ήταν τόσο δύσκολο που δεν είχε σημασία αν ήταν νόμιμο ή όχι. Σήμερα όμως είναι τόσο εύκολο που το να σταματήσεις τον κόσμο από το να το κάνει, μπορεί να γίνει μόνο χρησιμοποιώντας απαίσια, δρακόντεια μέσα και ακόμη κι αυτά δεν λειτουργούν πάντα. Υποθέτω, όμως, όταν γίνουν αρκετά κακοήθη μπορεί και να λειτουργήσουν αλλά γιατί πρέπει να ανεχθούμε τέτοια κακοήθεια;
Η μουσική και η κινηματογραφική βιομηχανία έκαναν μεγάλη εκστρατεία για τα PIPA, SOPA και ACTA
Θέλουν να υπάρχουν άδικοι νόμοι σε όλο τον κόσμο και σε μερικές χώρες το έχουν πετύχει. Διάβασα ότι στην Ιρλανδία υιοθέτησαν έναν νόμο παρόμοιο με το SOPA – έτσι τουλάχιστον το περιγράφουν. Δεν ξέρω τις λεπτομέρειες ακόμη. Αυτοί οι νόμοι είναι μια αδικία. Γίνονται για να εκθέσουν τον κόσμο περισσότερο στις εταιρίες των μέσων ενημέρωσης, και φυσικά είναι λάθος και σωστά ο κόσμος τους μισεί. Το μόνο ερώτημα είναι το εξής: έχει μείνει αρκετή δημοκρατία ακόμη σε κάθε κράτος έτσι ώστε ο κόσμος να έχει τη δυνατότητα να τους σταματήσει; Οι Ευρωπαίοι πολίτες θα πρέπει να αναλάβουν δράση και να οργανώσουν κι άλλους έτσι ώστε να κάνουν τη χώρα τους να μην επικυρώσει το ACTA και να πείσουν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να το καταψηφίσει. Να σωθεί ο κόσμος από αυτή την αδικία.
Πρόσφατα κυβερνητικές δυνάμεις έδρασαν ώστε να κλείσουν μερικοί ιστότοποι όπως το Megaupload.
Δεν ξέρω αν τελικά άξιζε στο Megaupload να πάψει να λειτουργεί. Θυμήσου ότι το Megaupload είναι μια επιχείρηση και όχι ένα παράδειγμα κοινής χρήσης αρχείων για μη εμπορικούς σκοπούς. Η κοινή χρήση αρχείων σημαίνει μη εμπορική διανομή ίδιων αντίγραφων. Έτσι, δεν έχω καταλήξει κάπου συγκεκριμένα για το Megaupload. Πιστεύω ότι ήταν λίγο εξωφρενικός ο τρόπος που το έκλεισαν, πριν αποφασίσει το δικαστήριο αν ήταν νόμιμο ή όχι. Στο μεταξύ, όμως, υπάρχει μια μήνυση κατά – νομίζω – του Hotfile και οι ενάγοντες ισχυρίζονται ότι « πρέπει να είναι κάτι κακό επειδή είναι παρόμοιο με το Megaupload το οποίο κλείσαμε.» Κάτι που είναι απάτη επειδή κανένα δικαστήριο δεν αποφάσισε αν το Megaupload ήταν νόμιμο. Έτσι, αναφέρουν αυτό το πρόωρο κλείσιμο σαν απόδειξη ότι είναι κακό. Δεν ξέρω, μπορεί και να είναι. Δεν είναι όμως αυτό το θέμα που με ανησυχεί περισσότερο. Με νοιάζει περισσότερο ένα δίκτυο ανταλλαγής αρχείων από χρήστη σε χρήστη (peer-2-peer) επειδή είναι προφανώς κάτι καλό.
Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Τι συμβαίνει όσον αφορά υπηρεσίες όπως το Facebook και το Gmail;
Υπάρχουν πολλά ζητήματα ελευθερίας στη ζωή και το να έχεις τον έλεγχο του υπολογιστή σου είναι, εύχομαι, η δική μου συνεισφορά στην ιδέα του τι είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα. Υπάρχουν πολλά άλλα ανθρώπινα δικαιώματα που οι άνθρωποι δικαιούνται και πολλά από αυτά που αφορούν άλλους τομείς της ζωής, μεταφέρονται και στον ψηφιακό κόσμο. Για παράδειγμα, ποιά είναι τα αρνητικά του Facebook; Δίνει στον κόσμο μια ψευδή εντύπωση ιδιωτικότητας (privacy). Σε αφήνει να πιστεύεις ότι μπορείς να καθορίσεις κάτι που μπορούν να το δουν μόνο οι φίλοι σου, χωρίς να συνειδητοποιείς ότι το βλέπουν στην πραγματικότητα οι φίλοι σου στο Facebook, που δεν είναι το ίδιο με τους κανονικούς σου φίλους. Και καθένας από αυτούς μπορεί να το δημοσιεύσει, έτσι ώστε να μπορεί να το δει ο οποιοσδήποτε. Μπορεί να δημοσιευθεί σε μια εφημερίδα. Το Facebook δεν μπορεί να το εμποδίσει αυτό. Αυτό που μπορεί να κάνει είναι να προειδοποιήσει τους χρήστες κάθε φορά που ξεκινούν ένα session «Προσέξτε, οτιδήποτε αναρτάτε εδώ πέρα – αν και μπορείτε να πείτε ότι ορισμένοι άνθρωποι επιτρέπεται να το δουν – μπορεί να δημοσιευθεί εξαιτίας γεγονότων πέρα από τον έλεγχο σας. Έτσι σκεφτείτε πολύ καλά πριν αναρτήσετε οτιδήποτε εδώ. Και έχετε στο νου σας, την επόμενη φορά που θα κάνετε αιτήσεις για δουλειά, η εταιρεία μπορεί να σας ζητήσει να τους δείξετε τα πάντα στο λογαριασμό σας. Το σχολείο σας μπορεί επίσης να το απαιτήσει αυτό. Και αν πραγματικά θέλετε η επικοινωνία σας να είναι προσωπική, μην χρησιμοποιείτε αυτό τον τρόπο.» Αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε να κάνουν.
Το Facebook είναι μια μηχανή παρακολούθησης και συλλέγει τρομακτικές ποσότητες προσωπικών δεδομένων και το επιχειρηματικό του μοντέλο είναι να κάνει κατάχρηση αυτών των δεδομένων. Καλό είναι να μην χρησιμοποιείτε το Facebook καθόλου. Ακόμη χειρότερα, το Facebook παρακολουθεί κόσμο που δεν έχει λογαριασμό στο Facebook. Αν δείτε ένα κουμπί «Like» («μου αρέσει») σε μια σελίδα, τότε το Facebook ξέρει ότι ο υπολογιστής σας επισκέφτηκε αυτή τη σελίδα. Και δεν είναι η μόνη εταιρεία που το κάνει αυτό. Πιστεύω ότι το κάνουν και το Twitter και το Google+, οπότε είναι μια πρακτική την οποία πολλοί μιμήθηκαν. Δεν έχει σημασία ποιος το κάνει. Το άλλο που κάνει το Facebook είναι να χρησιμοποιεί φωτογραφίες ανθρώπων σε εμπορικές διαφημίσεις και δεν τους δίνει ευκαιρία να αρνηθούν.
O Eric Schmidt, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Google, είπε πριν από λίγο καιρό ότι αν κάνεις κάτι που δεν θέλεις κανείς να το μάθει, τότε μάλλον δεν θα’πρεπε να το κάνεις.
Αυτό είναι γελοίο. Τι πράγματα δεν θα ήθελες κανένας να μάθει; Μπορεί να σχεδιάζεις μια διαδήλωση. Είναι σύνηθες φαινόμενο σήμερα οι κυβερνήσεις να χαρακτηρίζουν όσους διαφωνούν με τις πολιτικές τους ως τρομοκράτες και να χρησιμοποιούν ηλεκτρονική παρακολούθηση για να σαμποτάρουν τις διαμαρτυρίες τους με σκοπό να σαμποτάρουν αποτελεσματικά την δημοκρατία.
Τα social media επίσης ισχυρίζονται ότι είχαν έναν ισχυρό ανατρεπτικό ρόλο στις ταραχές στη Μέση Ανατολή.
Ίσως και να είχαν, αλλά έχε στο νού σου ότι αυτές οι εταιρίες των “social media” δεν έχουν την έδρα τους στις χώρες της Μέσης Ανατολής και έτσι δεν είχαν δυνατά κίνητρα ώστε να ενδιαφέρονται για τις συγκεκριμένες κυβερνήσεις. Ας πούμε ότι η Αμερικανική κυβέρνηση θέλει να διαλύσει αντιφρονούντες, αυτές οι επιχειρήσεις είναι πιο πιθανό να προσφερθούν εθελοντικά να βοηθήσουν. Αν δεν το κάνουν, θα αναγκαστούν παρόλα αυτά.
Είναι επίσης γνωστό ότι δεν χρησιμοποιείτε κινητό τηλέφωνο για να διαφυλάξετε την ιδιωτική σας ζωή.
Φυσικά. Κάθε κινητό τηλέφωνο είναι μια μηχανή εντοπισμού και παρακολούθησης. Μπορείς να σταματήσεις ένα τηλέφωνο από το να μεταδίδει την τοποθεσία σου αν έχεις ένα τηλέφωνο που ελέγχεται από ένα ελεύθερο λογισμικό αλλά τέτοια τηλέφωνα είναι σπάνια. Παρόλα αυτά το σύστημα μπορεί να καθορίσει με ακρίβεια που είναι τα τηλέφωνα ακόμη και αν δεν έχει την άμεση συνεργασία του τηλεφώνου. Η Αμερικανική κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι πρέπει να έχει τη δυνατότητα να παίρνει αυτές τις πληροφορίες χωρίς ένταλμα. Ούτε με δικαστική απόφαση, δηλαδή. Αυτό δείχνει πόσο η Αμερικάνικη κυβέρνηση σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ορισμένοι άνθρωποι έχουν ξεκινήσει να χρησιμοποιούν το TOR και άλλα λογισμικά για κρύψουν τις πραγματικές τους ταυτότητες όταν είναι συνδεδεμένοι.
Το Tor είναι πολύ καλό. Βοηθάει τους ανθρώπους να προστατευτούν από τον Μεγάλο Αδερφό. Και όταν λέω Μεγάλο Αδερφό εννοώ της κυβέρνηση του Ιράν ή της Συρίας ή των ΗΠΑ ή οποιασδήποτε άλλης χώρας που δεν αναγνωρίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο Θεόδωρος Παπαθεοδώρου είναι διδάκτωρ Πληροφορικής και διδάσκει στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα (marinero@gmail.com)
Για τη μεταφορά -xtremyst-
Shortlink: http://wp.me/p1pa1c-gOs
simon1roi
17 Απριλίου, 2012 6:16 μμ
«…θρύλος για την κοινότητα της πληροφορικής»!!! Δηλαδή; Είναι καλύτερος απ’ την Κούλα; 🙂 🙂
μανικακος
17 Απριλίου, 2012 6:21 μμ
ε ναι…. αυτος δεν γκρινιαζει….παντα!!!! 😀 😀 😀
Dvořák
17 Απριλίου, 2012 7:25 μμ
Η Κούλα είναι natural talented. O Stallman έπρεπε να πάει Harvard και ΜΙΤ για να τα μάθει 🙂
koula
17 Απριλίου, 2012 9:36 μμ
😆 δε μπορεις να φανταστεις ποσοι γελανε αυτη τη στιγμη!!
παραειμαι ασχετη με τα του υπολογιστη και του προγραμματισμου κλπ
και αμα πηγαινα στα ΜΙΤ και στα Χαρβαρντ (περα απο το να συναντησω τα τέρατα-πολιτικούς μας που διακοπεύαν εκει) θα βελτιωνα μονο τα αγγλικα μου… (ισως)
καλησπέρες!
Dvořák
18 Απριλίου, 2012 3:43 μμ
Γελάνε ε; Εγώ εξακολουθώ να πιστεύω σε σένα 🙂 Στα σοβαρά, όμως, σημασία έχει να παραμένει κανείς ερασιτέχνης, με την κυριολεκτική σημασία «εραστής της τέχνης», και πιστεύω ότι ο Στάλμαν το έχει καταφέρει αυτό, πέρα από τις γνώσεις που απέκτησε από την εκπαίδευση. Και γενικά για όποιον γουστάρει αυτό που κάνει και βγάζει μεράκι, αυτό είναι το ζητούμενο.
Καλησπέρα!
koula
18 Απριλίου, 2012 4:58 μμ
Dvořák, εγω γελαω πολυ ομως γιατι ειδικα στα των υπολογιστων, πανω που παω να πω οτι «κάαατι σκαμπάζω».. έρχεται η πραγματικότητα και με διαψευδει πανηγυρικα (kai τοτε σπεύδω σε φιλους και γνωστους για βοηθεια 😀 )
Εγω τον Stallman δεν τον «ξερω» (τον θυμαμαι επειδη ειχαμε ανεβασει περυσι ενα ποστ για ομιλια του στο B-Fest, ο maskarat το ειχε προτεινει αν θυμαμαι καλά), δεν εχω παρακολουθησει την καριερα του (ή άλλων – ανέφερε μερικούς η cat’ ) ούτε μπορώ, λόγω αντικειμενου, άμεσα να αξιολογήσω τη σπουδαιότητα αυτών που εχει δημιουργησει (ή εστω συμβαλλει στη δημιουργια τους), αλλά μερικες φορες, όταν δεν σκαμπάζω πολύ για κάτι, μου αρκουν οι αντιδρασεις και τα σχόλια γνωστων/φιλων, για να παρω μια ιδεα και να μπορεσω καπου να στηριχθω ωστε να βγαλω δικο μου συμπερασμα…
Μάνι-μάνι, με ένα προηγουμενο ποστ για εγκατασταση ανοιχτου λογισμικου απο τον xtremyst, εμφανιστηκαν 3-4 σχολιαστες-λάτρεις (geeks 😛 Αμα θετε βγαζω και ονοματα στη φορα! 😆 ) Λατρεις του οπεν, που ενθουσιαστηκαν και εδωσαν και εκεινοι βοηθητικες πληροφοριες κλπ και αυτο ηταν μεν «εκπληξη» και πολυ ευχαριστη και ελπιδοφορα θα ελεγα.. αυτο το παρε-δωσε λειπει απο τη ρουτινα μας.
Δεχομαι λοιπον σα βάση ότι ο Stallman έχει κάνει πολλά για να βοηθησει στην προωθηση των ανοιχτων λογισμικων (που μπορει καποιος να τα φερει ακριβως στα μέτρα του) και με δεδομενο οτι οι μεγαλες εταιρειες θελουν να εχουν ολο και περισσοτερο τον ελεγχο προσωπικων δεδομενων των χρηστων, το βρισκω χρησιμο εως απαραιτητο να διαδοθει οσο περισσοτερο γινεται η χρηση ανοιχτων λογισμικων και αντιστοιχων προγραμμάτων (και για κινητά κ.α.).
Οποτε θα ανεχτω ΙΤ-σχολια που δεν καταλαβαινω… 🙂 🙂
καλησπέρες!
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 5:00 μμ
Ελα ρε…γιατι το λες αυτο….?
Πες στον Dvořák ποσο ευκολα εκανες φορματ σε 4 δισκους και εγκατεστησες ισαριθμα λογισμικα (διαφορετικα μεταξυ τους) και τα εκανες να επικοινωνουν κιολας… 😛 😛 😛
Χαμογελατε…
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 5:02 μμ
η koula είναι απλά μετριόφρων… επίσης δεν θέλει να καρφωθει γιατι ακόμα την ψάχνουν για εκείνο το χακεμα στο πεντάγωνο 😉
koula
18 Απριλίου, 2012 5:08 μμ
αμα σας πιασω ρε ρεμαλια… (και σενα λεω DrAluca)
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 5:10 μμ
Με φωναξε κανεις????
Ναιιιιιιιιιι παρτε το 0….δεν σας ακουω!!!
Χαμογελατε…
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 5:12 μμ
Η αλήθεια είναι ότι ο xtremyst είναι το τρίτο άβαταρ της κούλας 😛
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 5:13 μμ
Και το πρωτο ποιο ειναι?
Μη μου πεις……Γεροντα????????????
😛 😛
Χαμογελατε…
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 5:15 μμ
το 3ο και το μακρύτερο… όλο ψηλώνω 😛
koula
18 Απριλίου, 2012 5:21 μμ
αυτο δε μπορω παρα να το βεβαιωσω! 😛
εχει ‘ανοιχτο ανω ακρο’ και συνεχως αυξανεται το υψος του! 😛
ΥΓ βρηκατε ανοιχτο-σχολιασμο και ξετρολιαστηκατε παλι…
αισχσ!
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 5:27 μμ
το 3ο και μακρυτερο και ολο και ψηλωνει…
Μπατσοι Γουρουνια Με μεζουρες….
😛 😛 😛 😛
Χαμογελατε…
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 5:24 μμ
το δεύτερο άβαταρ της Κούλας είναι ο αλεχάντρο. δεν τον χρησιμοποιεί τελευταία όμως. 😛 😛 😛
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 5:33 μμ
😆
spiral architect
17 Απριλίου, 2012 7:09 μμ
Stop Software Patents
maskarat
17 Απριλίου, 2012 7:21 μμ
Respect στον Stallman και τις ιδέες του. Φυσικά δεν πρόκειται να πάει ποτέ μπροστά. Δεν φοράει γραβάτα, και έχει γενειάδα χωρίς να είναι παπάς.
Ονειρεύομαι τη μέρα που οι απόψεις του δε θα θεωρούνται ριζοσπαστικές ή ….περιθωριακές από την πλειοψηφία εκεί έξω*.
____________________
*πλειοψηφία εκεί έξω:
Τρέχει στους επιταφίους, γουστάρει γραββατομένους ακτιβιστές, ενημερώνεται διαβάζοντας tromaktiko στο διαδίκτυο, και στις εκλογές θα ψηφίσει Χρυσή Αυγή γιατί θέλει να κάνει επανάσταση.
xtremyst
17 Απριλίου, 2012 7:42 μμ
o Stallman είναι τεράστιο κεφάλαιο στον τομέα πληροφορική, δυστυχώς είναι σχετικά λίγοι αυτοί που ξέρουν το έργο του και τη σημασία της συνεισφοράς του. Αντίστοιχα ένα άλλο ιερό τέρας του τομέα αυτού ήταν και ο Dennis Ritchie που άφησε πίσω του ασύλληπτο έργο αλλά έφυγε αθόρυβα, κάτω απο τις κραυγές κάποιων που αποθέωναν τον «επαναστάτη» Steve Jobs ο οποίος με την apple καθιέρωσε τις πιο σκληρές πολιτικές πατέντας και υποταγής της τεχνολογίας στα κέρδη λίγων πολυεθνικών… ότι και να πει κανείς….
giorgalis
17 Απριλίου, 2012 9:32 μμ
ρε // θα βάλετε καμιά συνέντευξη με τον θρύλο του σοσιαλισμού πρόεδρο Αλέξιο Τσίπρα να μας ταξιδέψει νοερά στη σοσιαλιστική ΕΕ που θα μαζέυουμε σπαράγγια με την κάρλα μπρούνι και θα κάνουμε sex με τον νικολά σαρκοζί (κάπως έτσι τεσπα)
lnsurrection
18 Απριλίου, 2012 10:00 πμ
Ρε για τέτοια φάση ο σύντροφος Αλέξης δεν είναι αρκετός, να βάλουν το σύντροφο Γιώργο που είναι και πρόεδρος της Διεθνούς!
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 11:58 πμ
θα μου παρει κανεις συνεντευξη η να παω παρακατω
εχω τοσα να σας πω, οτι ολοι ειμαστε αδελφια, να σας πω ακομη για την ΕΕ των λαων και την ενοτητα ολων των αριστερων, ζητω η ελλας ,ζητω το εθνος , καταδικαζω τη βια απ οπου κι αν προερχεται, ολοι στις καλπες
simon1roi
18 Απριλίου, 2012 12:05 μμ
Παρακάτω, παρακάτω…
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 3:32 μμ
αναβαπιστηκατε ?
δεν ειναι ρουλικο το site ?
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 12:07 μμ
Nα πας στη Μιχαλονάκου στην πόλη των παραισθήσεων. 😛
Eδώ έφαγες πόρτα!
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 12:48 μμ
πρόεδρε πες μας τότε που ο θείος Μαρξ σε έπαιζε στα γόνατα και ο θείος Λενιν σε πήγαινε στα γκούλαγκ να δεις τους προγόνους του πρετεντέρη και του παπαχελά για να τρως την κρέμα σου.
oldboy9
18 Απριλίου, 2012 12:50 μμ
Ε όχι κι ο Λένιν! Ο Στάλιν θέλεις να πεις 😉
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 12:57 μμ
ο θείος Βλαδίμηρος σίγουρα, (τον άλλο δεν τον ήθελε γιατί είχε μεγάλο μουστάκι και τον θεωρούσε ίμο)
oldboy9
18 Απριλίου, 2012 1:00 μμ
Ααααααααααα!
catalternative
17 Απριλίου, 2012 10:50 μμ
Μπράβο ρε xtremyst για την συνέντευξη. Να ακούγεται και η κοινότητα του ελεύθερου λογισμικού! Μια χαρά τα λέει ο πάντα ιδιόρρυθμός Stallman. Πάντως να μην ξεχνάμε την συνεισφορά και του Linus Torvald στην δημιουργία ένος ολοκληρωμένου λειτουργικού συστήματος Gnu/Linux, αφού με τον πυρήνα του έφτιαξε στηριγμένος στο Minix συμπληρώθηκε το Gnu project γρηγορότερα. Αλλά και κάθε έναν άνθρωπο που πιστεύει και βοηθάει την κοινότητα του ελεύθερου λογισμικού. Χωρίς αυτους τους χιλιάδες ανώνυμους υποστηριχτές κανένας δεν θα ήξερε ούτε τον Stallman ,ούτε τον Torvald. 🙂
koula
17 Απριλίου, 2012 11:27 μμ
κατι μου λέει ότι σύ έεις απλικέισο… 😛
ΥΓ αφού τα ξερετε ολ’αυτα… γιατι δε μας τα λέτε και μας? 😛
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 9:18 πμ
Eίδες η cat; 😉
Γι’ αυτό κι ισύ να κάν’ς παρέα με καλά παιδιά για να σού τα λιέν’!
Αλλιώς θα σκοντάψεις, θα πέσεις μέσα στον κουβά με τη χλωρίνη και θα μεταλλαχτείς! 😉
koula
18 Απριλίου, 2012 11:09 πμ
pfff..
μάλλον πρεπει να ειμαι ευχαριστημενη που δεν εβαλες παλι πασχολινκ… 😛
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 11:56 πμ
Κούλα μην μου κάνεις ανήθικες προτάσεις για τον Πάσχο, γιατί δεν θα το αντέξω! 😛
Κοίτα λίγο παρακάτω, έχω γράψει μερικά tips, ψάξε, διάβασε και θα βρεις κι άλλα για να αποφεύγεις κατά το δυνατόν τις κακοτοπιές.
Αφιέρωση: Ανωνυμία στο Internet κλπ
Αν λοιπόν ο Chrome (ή Chromium στο Linux) σας φαίνεται ελαφρύς και γι’ αυτό προτιμητέος, μην τον χρησιμοποιείτε! Βγάλτε τα περιττά πρόσθετα από τον Firefox που τον κάνουν κάπως έτσικαι χρησιμοποιείτε τον.
Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε τον Firefox Aurora ή τον SeaMonkey που στηρίζονται στην αρχιτεκτονική του firefox και είναι ελαφρύτεροί του.
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 2:33 πμ
τα εύσημα στην Κούλα που μου υπέδειξε το άρθρο, στα υπόλοιπα προσυπογράφω μέχρι κεραίας 🙂
katy
18 Απριλίου, 2012 7:13 πμ
“Οι υπολογιστές είναι άχρηστοι, μόνο απαντήσεις μπορούν να δώσουν”.
Πάμπλο Πικάσο (1881-1973), Ισπανός Ζωγράφος.
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 9:42 πμ
Όσοι λινουξάδες ενδιαφέρονται, το Tor Project υπάρχει έτοιμο στα αποθετήρια των διανομών τους.
(σε Fedora και Ubuntu το βρήκα, προφανώς υπάρχει και σε άλλες διανομές Linux)
Όσοι ακόμα τρέχετε παραθύρια (και οι λίγοι που τρέχουν λεοπαρδάλεις του χιονιού) πηγαίνετε εδώ, για να εγκαταστήσετε τον «Tor Browser Bundle» (δείτε και τα βιντεάκια ανάλογα το λειτουργικό σας σύστημα)
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 9:44 πμ
Κούλαααα, σύρμα!
koula
18 Απριλίου, 2012 11:21 πμ
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 10:31 πμ
Να προσέχετε επίσης τι σκ@τ@ εφαρμογές (απλικέισο, που λιέει η Κουλ’) κατεβάζετε στο smartphone σας.
(όσοι έχετε απ’ αυτό)
Παιχνιδάκια με bubbles που φαίνονται αθώα σαν κι αυτό, το δημοφιλές «Angry Birds», ή ακόμα και live wallpapers έχουν πλήρη πρόσβαση στις λειτουργίες του τηλεφώνου, στον τηλεφωνικό κατάλογο, κλήσεις, sms!
Αν μη τι άλλο το Android Market μετονομάσθηκε σε Google Play και αυτό πρέπει να μας βάζει σε σοβαρές υποψίες! 🙄
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 10:37 πμ
σωστός, να προσθέσω ένα ακόμη εξαιρετικό άρθρο του R.Stallman για το android, το λειτουργικό με πυρήνα Linux που έφτιαξε η Google για τα smartphones και τρέχει σε εκατομμύρια κινητά σε ολόκληρο τον πλανήτη… Is Android really free software?
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 10:45 πμ
… αν φαντάζομαι και τα ξέρετε βάζω εδώ την ☭ προπαγάνδα μου προσθέτοντας ότι, όταν ανεβάζουμε φωτογραφίες στο fb, στο flickr ή αλλού και μετέπειτα τις διαγράψουμε, στην πραγματικότητα διαγράφουμε το λινκ προς τη φωτογραφία. Η φωτογραφία παραμένει αποθηκευμένη σε άλλο σέρβερ.
(δείτε τη γραμμή διευθύνσεων του browser, στη μια και στην άλλη περίπτωση για να το καταλάβετε)
ο κανένας (@etceteria)
18 Απριλίου, 2012 10:37 πμ
Ο Stallman αθορυβα μεν, αλλα ηδη εχει αλλαξει στην πραγματικοτητα literally τον κόσμο που ζούμε.
oldboy9
18 Απριλίου, 2012 12:28 μμ
«Το να κάνεις hacking είχε ένα πιο γενικό νόημα και σήμαινε βασικά το να είσαι εφευρετικός και να ξεπερνάς τα όρια του δυνατού»
—————————————————————————–
Τι μου θυμίζει, τι μου θυμίζει 🙂
Κι αμέσως μετά: «Το hacking ΔΕΝ χρειάζεται καν να αφορά υπολογιστές», ορίστε και το πολιτικό μήνυμα 🙂
—————————————————————————–
Γι’ αυτόν τον καταπληκτικό Ακτιβιστή, έμαθα παλαιότερα στα διάφορα μπλόκια, νομίζω κι εδώ αναρτήθηκε ένα θρεντ παλαιότερα, ίσως και στο πρώην sxs…
Να σας πω με ποιον μοιάζει ο Richard Stallman!… Καλά δεν σας λέω, εκτός κι αν επιμείνετε πάααααρα πολύ 😉
oldboy9
18 Απριλίου, 2012 1:04 μμ
Μα καλά όλοι το ξέρετε δλδ! Να μην έχει ούτε ένας την…στοιχειώδη ευγένεια να μου το ζητήσει, ε όχι 😀
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 1:10 μμ
Μίλα ρε 😛
oldboy9
18 Απριλίου, 2012 1:16 μμ
Φχαριστώ καλέ μου Γέροντα, ορίστε: http://plethronbooks.gr/sites/default/files/imagecache/author_pic_large/bakounin.jpg
Αθανασία
18 Απριλίου, 2012 2:43 μμ
εμενα στον Draluca μου φέρνει
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 3:30 μμ
Νταξει παχυνα λιγο…..αλλα οχι και ετσι…. 😛
Χαμογελατε…
Αθανασία
18 Απριλίου, 2012 4:30 μμ
οϊ καλεεεεε
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 4:43 μμ
😀 😀 😀
Χαμογελατε…
koula
18 Απριλίου, 2012 2:22 μμ
Spiraaaaaal, σύρμα!
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 5:49 μμ
Κάτω οι αυθεντίες!
Ζήτω η Κούλα!
gueril
18 Απριλίου, 2012 3:52 μμ
wtf! Τι είναι αυτή η φωτό που έχει βγει με background «αγροτική φυλακή τίρυνθας» ???
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 3:54 μμ
μάλλον είναι από το χώρο που έγινε η συνέντευξη ή από την τελευταία επίσκεψη του Stallman στο b-fest 😉
Xanadu
18 Απριλίου, 2012 4:01 μμ
γενικως, θεωρω λιγο κουραστικη την τελευταια μοδα των επικλησεων στις υποτιθεμενες αυθεντιες…. αν και κατανοω το λογο για τον οποιο ειναι τοσο δημοφιλεις: ατομα που απαρτιζουν τις ετερες μπαντες(γιατι σε ολο το κοινωνικοπολιτικο φασμα υπαρχουν αυθεντιες για την καθε κατευθυνση) νιωθουν δικαιωμενοι οταν οι αντιληψεις τους επιβεβαιωνονται και απο τις «αυθεντιες»
το σχολιο δεν παει στον xstremyst, απλα το γραφω με αφορμη αυτο το αρθρο
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 4:07 μμ
για να είμαι ειλικρινής δεν το είδα σαν επίκληση στην αυθεντία, ο stallman εχει γενικά πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες για την τεχνολογία, την πνευματική ιδιοκτησία, τη διάδοση της γνωσης μεσω της τεχνολογίας κλπ… έχει αξία νομίζω να ακούμε κάποιες σκέψεις ενός ανθρώπου που δεν έμεινε απλά στις ιδέες αλλα συμμετείχε και ενεργά στη δημιουργία ενός τεράστιου project που αποτελεί ακόμα και σήμερα «ρήγμα» στον κόσμο των πολυεθνικών που λυμαίνονται τον χώρο της πληροφορικής. Νομίζω πως η εμπειρία του σε αυτόν τον τομέα εχει να μας πει πολλά ενδιαφέροντα πράγματα…
Xanadu
18 Απριλίου, 2012 4:19 μμ
ναι το ξερω οτι δεν το ανεβασες ως επικληση στην αυθεντια
αλλα ουσιαστικα κατανταει επικληση στην αυθεντια, προσωπικα εχω πεσει σε απειρα αρθρα στα οποια αναγνωσκω προσωποκεντρικες αναλυσεις, ανθρωπων που υποτιθεται οτι ειναι σημαντικοι στον τομεα τους ή που εχουν επιτελεσει ριζοσπαστικο εργο στον τομεα τους (και που φυσικα εκτος απο την τοποθετηση τους για τον τομεα τους, θα πρεπει ντε και καλα να εκφρασουν αποψη και για την πολιτικη κατασταση μπλα μπλα μπλα)
οταν βομβαρδιζεσαι απο παντου με αρθρα και κειμενα και συνεντευξεις του Stallman, του Τσομσκυ, της Κλαιν και των υπολοιπων mainstream εναλλακτικων «αυθεντιων», αυτο το πραγμα στο τελος κατανταει επικληση στην αυθεντια
ασε που δεν μπορω να καταλαβω σε τι ακριβως με βοηθαει η πληροφορια για το ποια ωρα της ημερας κατουρησε ο τσομσκυ (προφανως αυτο το σχολιο δεν παει σε σενα, ειναι μια γενικη παρατηρηση)
οπως επισης δεν καταλαβαινω γιατι αισθανομαστε καθε φορα τοσο εντονη την αναγκη να δωσουμε συχαρηκια ή να τονισουμε ποσο γαματες ειναι αυτες οι αυθεντιες….
δηλαδη το προβλημα μου, ειναι στον τροπο μεταχειρισης της πληροφοριας if you know what I mean
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 4:28 μμ
Μα ειναι προσωποκρντρικο το κειμενο αφου αναφερεται σε προσωπο. Και το οτι ειναι σημαντικος στον τομεα του δεν το λεει το κειμενο, αλλα το εργο του.
Οπως και το οτι τοποθετειται κοινωνικα, δεν το βγαζει συμπερασμα το κειμενο, απλα ετσι ειναι και αναφερεται ως εχει.
Επικληση στην αυθεντια θα καταληξει ενα σκηνικο κατα το οποιο ΑΣΧΕΤΑ με το τι λεει ο καθε Σταλμαν Τσομσκυ και Κλαιν θα προβαλεται ως ορθολογικη και ενδιαφερουσα πρωταη απλα και μονο επειδη το ανεφεραν οι ανωθεν.
Συγχαρικια δινεις σε εναν ανθρωπο η μια ομαδα ανθρωπων οταν αναγνωριζεις οτι το εργο τους ειναι οφελιμο και οχι οφελιμιστικο.
Χαμογελατε…
Xanadu
18 Απριλίου, 2012 4:42 μμ
εγω το θεωρω επικληση στην αυθεντια ολο αυτο, και προσωπικα δεν την γουσταρω, τι θες να κανω τωρα ; κανεις δεν ειναι υποχρεωμενος να εχει τα ιδια γουστα με τον αλλο
αν εσυ δεν εχεις προβλημα με τον βομβαρδισμο του τι ειπε η μια ή η αλλη «αυθεντια» ΟΚ, με γεια σου με χαρα σου
προσωπικα, οπως εγραψα και πριν και ενιωσα την αναγκη να το εκφρασω, με κουραζει απεριοριστα, οπως αλλωστε, σπανιες ειναι οι περιπτωσεις στις οποιες αισθανομαι την αναγκη να αναλωθω σε επεφυμιες τις οποιες μαλιστα εχω εκφρασει πολλακις στο παρελθον
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 4:48 μμ
Μπορεις να το θεωρεις οτι θελεις….Δεν ειναι αυτο το ζητημα.
Η επικλιση στην αυθεντια ειναι σαφως ορισμενη και τουλαχιστον αυτο το κειμενο δεν εμπιπτει σε αυτο.
Ουτε ειπα οτι εισαι υποχρεωμενη για κατι.
Εγω συνεχιζω να μην καταλαβαινω που ειναι το θεμα. Πανω στην παγια αποψη για το πως δουλευει η κοινωνια εμφανιζονται ανθρωποι που τυγχανει να λενε ακομα και τα ιδια με αυτα που λεμε εμεις, απλα αυτοι καταφερνουν και αγγιζουν πιο πολυ κοσμο. Δεν βλεπω που ειναι το προβλημα.
Προφανως και θα γινει κατι τετοιο σε μια εποχη που η καθεστωτικη προπαγανδα (σε οποιο τομεα και αν ακοιταξεις) εχει φτασει να θεωρειται μοναδικη αληθεια.
Απο την αλλη ουτε κανεις ζητησε να επεφυμισεις. Κουβεντα κανουμε.
Χαμογελατε…
xtremyst
18 Απριλίου, 2012 4:56 μμ
απ’οτι κατάλαβα η xanadu εχει στο μυαλό της τα (σχεδόν καθημερινά) άρθρα κάποιων μεταμοντέρνων αναρχικών/αριστερών/οικονομολόγων που επαναλαμβάνουν συνήθως τα ίδια και τα ίδια αλλα παίρνουν δημοσιότητα γιατι τα είπε ο «ταδε» που αντιμετωπίζεται σαν αλάνθαστος μεγας διδάσκαλος κλπ κλπ κλπ… η αλήθεια είναι οτι αυτό συμβαίνει αρκετα συχνα, στο ιντερνετ κυρίως, τα τελευταία 2-3 χρόνια… απο την άλλη δεν θεωρω εγω προσωπικά οτι ο stallman εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία…
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 4:58 μμ
Ουτε εγω θεωρω την περιπτωση Σταλμαν να εμπιπτει, αλλα ουτε και η υπερπροβολη ειναι επικληση στην αυθεντια.
Η επικληση στην αυθεντια ειναι μορφη πειθους και γινεται για να ισχυροποιησει τις θεσεις του πομπου.
Η υπερβροβολη σε κουραστικο βαθμο ειναι ενα αλλο κεφαλαιο, αλλα οχι επικληση στην αυθεντια.
🙂
Χαμογελατε…
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 5:11 μμ
δρ. τα λες πιο ωραία απότι είναι 😀
DrAluca
18 Απριλίου, 2012 5:12 μμ
That’s my job dear gerontas…. 🙂 🙂
Χαμογελατε…
Xanadu
18 Απριλίου, 2012 4:20 μμ
ενα σχολιο μου μεταφερθηκε στα σπαμ
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 4:14 μμ
Xanadu ποιες «αυθεντίες» έχεις στο μυαλό σου?
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 4:41 μμ
τι εχει σημασια εχει το ποιες “αυθεντίες” έχει στο μυαλό της ;
σημασια εχει αν ισχυει αυτο που λεει η οχι …
και ναι ισχυει
συχνοτατα οι ιδιοι οι επικλητες της κουλτουρας της αυτορυθμισης ανατρεχουν στους ειδικους προς φωτιση των αδαων
δεν ειναι μακρια η εποχη των πλατειων που οι ρουληδες με τα σομπρερο κουβαλαγαν τους διαφορους γαματους αυθεντιες οικονομολογους για να μας εξηγησουν ποσο κακη ειναι η κριση και ο καπιταλισμος, αλλα οτι μπορουμε με τα υπολοιπα αδελφια μας μεσα απτ την ΕΕ και το ΕΥΡΩ να τα αλλαξουμε ολα
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 5:07 μμ
ε ρε τσόμσκυ που σου χρειάζεται 😛
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 5:15 μμ
τι έγινε πρόεδρε? μούγκα μη χάσουμε καμιά ψήφο??? 😛 😛
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 5:29 μμ
ναι, γιατί αν χάσει ψήφους δεν μπορεί να κάνει έφοδο στα ανάκτορα…
εδώ ρε φιλαράκι θα κάνει σοσιαλιστική ολόκληρη ΕΕ (και τις USA αργότερα) και λες να μασάει από χαμένες ψήφους;
μόνο ο καζάκης μπορεί να κάνει περισσότερα (το ΕΠΑΜ έχει πυρήνες σε όλο τον κόσμο και οι δημοσκοπήσεις του δίνουν πάνω από 20% – εγώ είμαι από τον πυρήνα δυτικης Τασμανίας)
Γέροντας Spin
18 Απριλίου, 2012 5:31 μμ
γκετ ρέντη του ραμπλ. έρχονται οι εκλογές 😛
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 4:42 μμ
και για να μην ξεχνιομαστε
Ψηφο στον αλεξη τσιμπλα και τα αλλα παιδια
Ολοι ειμαστε αδελφια
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 4:53 μμ
ψήφο και στο ΕΠΑΜ (τώρα με τον σ.παπαθεμελή χτυπάμε αξιωματική αντιπολίτευση)
https://seisaxthia.wordpress.com/2012/04/18/%CE%BA%CE%B1%CE%B6%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B5%CE%BB%CE%AE%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B4%CE%B9/
spiral architect
18 Απριλίου, 2012 5:58 μμ
Bέεεεεεεεβαια!
Ο Κύρκος ανέκαθεν έδειχνε το δρόμο!
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 4:55 μμ
ανταπόκριση από το στάδιο μαρακανά (190.000 σύνεδροι)
https://seisaxthia.wordpress.com/2012/04/09/%CE%BA%CE%B1%CE%B6%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82-meine-kazampf-3/
https://seisaxthia.wordpress.com/2012/04/13/%CE%BA%CE%B1%CE%B6%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82-mein-kazampf-2-update/
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 5:30 μμ
συντροφε ειναι μεγαλο το κειμενο
δε μπορουμενα συνενοηθουμε με δυο λογια ?
ειναι υπερ της ευρωπης των λαων και του ευρω των εργατων ?
θα στηριξουν κοινους ρουληδες στις μονοεδρικες ?
αυτα να μας πουν, ολα τ αλλα ειναι φλυαριες
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 5:38 μμ
ρε για τον σοσιαλισμό και τη ρούλα κορομηλά στηρίζουμε, το ρωτάς;
έξω η τρόικα (ΕΕ,ΔΝΤ,ΕΚΤ)
μέσα η ΕΕ
μέσα το Ε
έξω η λογική
(«δεν είμαστε καφενείο» που λέει κι ο καζάκης)
lascapigliata
18 Απριλίου, 2012 8:17 μμ
Δεν ξέρω τί λένε οι αυθεντίες, αλλά θα ήθελα να μάθω την άποψη του Κόμματος, για το ελεύθερα διαμορφούμενο λογισμικό.
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 9:02 μμ
της ΔΗΜΑΡ;
lascapigliata
18 Απριλίου, 2012 9:43 μμ
Ένα είναι το Κόμμα.
Αλεξης Τσιμπλας
18 Απριλίου, 2012 10:26 μμ
Απλα πραμματα
ΣΥΡΙΖΑ : ειμαστε υπερ της ευρωπης των ελευθερων λογισμικων των λαων και εναντια στα λογισμικα των μονοπωλιων, φυσικα στηριζουμε ευρω
ΔΗΜΑΡ : δεσμευομαστε να τιμησουμε τις υπογραφες της χωρας και να πληρωσουμε μεχρι τελευταιο σεντσι τις δεσμευσεις της χωρας απεναντι στην Μικροσοφτ αν και θεωρουμε οτι αυτα ειναι αδιεξοδα
ΑΝΤΑΡΣΥΑ : επιφυλασομαστε να σας παρουσιασουμε ενα λογισμικο απ τους συντροφους των εαακ ηλεκτρολογων που θα τα σπαει,προς το παρον και ευκαιριας δοθεισης καταγγελουμε τους ψευτοαναρχικους προβοκατορες που επιτεθηκαν στους συντροφους της ΚΝΕ
ΚΚΕ : ας οψονται οι ιμπεριαλιστες, η CIA, τα μονοπωλια και οι πραχτορες της αστικης ταξης που εριξαν την ΕΣΣΔ, ειδαλως θα ειχαμε ενα πραγματικα σοσιαλιστικο λογισμικο και οχι ολες αυτες τις ιμπεριαλιστικες κουταμαρες και τα χιππικα ψευτοενναλακτικα λογισμικα που εντελει ριχνουν κι αυτα νερο στο μυλό της αντιδρασης
καπως ετσι ….
lascapigliata
18 Απριλίου, 2012 10:47 μμ
Χαχαχα.. θεούλης.
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 11:08 μμ
ο συνασπισμούλης είναι υπέρ του ΕΛ/ΛΑΚ , το ΚΚΕ φαντάζομαι το ίδιο αλλά δεν έχω διαβάσει κάτι συγκεκριμένο.
γενικά το ΚΚΕ είναι μουδιασμένο μετα την αντεπαναστατική του στάση κατα το έπος της πατατοεπανάστασης που συγκλόνισε τη δύση και αποκάλυψε τον κρυφοκαπιταλιστικό του χαρακτήρα και συγκεκριμένα την προτίμηση του θανάση παφίλη στις φρεντσφράις των μακντοναλντς.
lascapigliata
18 Απριλίου, 2012 11:25 μμ
http://lascapigliata.wordpress.com/2011/12/23/%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CF%84%CE%BF%CF%8D-%CE%BA%CF%8E%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CE%BF-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%BD/
giorgalis
18 Απριλίου, 2012 11:48 μμ
πάρα πολύ καλή δημοσίευση, ειδικά αυτή η σύνδεση του καπιταλισμού με την τεχνολογία που γίνετε από πολλούς είναι μεγάλο λάθος αφού αν το ψάξουμε βαθύτερα θα δούμε πως ο καπιταλισμός εγκλωβίζει την τεχνολογία στη λογική του κέρδους δλδ την ΦΡΕΝΑΡΕΙ.
Η πραγματικά καινοτόμα κι επαναστατικη τεχνολογία ξεκινά από τα μυαλά ανθρώπων που έχουν πάθος για δημιουργία και αυτοί οι άνθρωποι έχουν ΧΕΣΜΕΝΑ τα λεφτά και τον πλούτο, όχι από «μαστόρια» του δοκιμαστικού σωλήνα που δουλεύουν σε πολυεθνικές για να πάρουν βίλες με πισίνες και τζακούζια.
Επίσης οι αναρχοαριστερούληδες που επιθυμούν επιστροφή στις σπηλιές είναι απλά ηλίθιοι που δυσφημούν το κίνημα.
Η «αποανάπτυξη» θα γίνει (αν γίνει) κάποτε, με τη βοήθεια της υπέρ υψηλής τεχνολογίας, τότε που το βαβαβούμ σου αγαπητέ μαλάκα θα ζυγίζει 200 κιλά αντί για 1500, θα καίει θάλασσα αντί για «θάνατο» και θα κρατάει 50 χρόνια αντί για 5.
Ρωτήστε τον Jan Luc Picard, κάτι ξέρει από σοσιαλισμό και τεχνολογία… 🙂
LAGARTSAS-A
19 Απριλίου, 2012 12:01 πμ
χαχαχαχαχαχαχαχαχαχα…
απαιχτος!
τα ειπες ολα με μιά μονοκονδυλιά.
χαχαχαχαχα…
LAGARTSAS-A
19 Απριλίου, 2012 12:06 πμ
στον Αλεξη Τσιμπλα πηγαινε αυτο, αλλα ξεπεσε εδω κατου. 😉