ένα διαφορετικό σχολείο στον Φουρφουρά Ρεθύμνου
Αναδημοσίευση από το blog Σχολιαστής .
«Υπάρχει πάντα στην παιδική μας ηλικία μια στιγμή που ανοίγει μια πόρτα και μπαίνει το μέλλον.»
Όποιος μεγάλωσε στη φυλακή, τη φυλακή θυμάται.
Όποιος μεγάλωσε στο παλάτι, το παλάτι θυμάται.
Ινδική παροιμία
Σε κάθε σχολείο ανάμεσα στους δέκα-είκοσι δασκάλους υπάρχει και ένας που ξεχωρίζει. Ένας δάσκαλος που τον θυμόμαστε για χρόνια μετά, μέχρι τα γεράματα μας, με αγάπη και αληθινή συγκίνηση. Ένας δάσκαλος που κατάφερε να τρυπώσει στο άβατο της παιδικής μας ψυχής και έφερε ένα εντελώς νέο φως. Και χάρη σ’ αυτό το «Δεύτε λάβετε φως» – φως μικρού κεριού ή ολόλαμπρου ήλιου δεν έχει σημασία – μέσα στην κυνικότητα και στην αδιάφορη καθημερινότητα του ενήλικα, που μοιραία όλοι μεταμορφωθήκαμε, διασώζεται και αχνοφέγγει ακόμα ό,τι καλό διαθέτουμε εντός μας.
Σε ένα μικρό χωρίο του ορεινού Ρεθύμνου, τον Φουρφουρά, οι γιοί και οι κόρες των 560 μόλις κατοίκων του δέχτηκαν την ευεργεσία μιας αναπάντεχης τύχης. Χωρίς να το ξέρει, κάποιος βαριεστημένος δημόσιος υπάλληλος του υπουργείου Παιδείας σφράγισε πριν από λίγα χρόνια τον διορισμό στο χωρίο τους ενός τέτοιου ξεχωριστού δασκάλου, του Άγγελου Πατσιά….

Ο νεαρός δάσκαλος δεν είδε αυτόν τον διορισμό του στην άκρη του πουθενά σαν μια καταναγκαστική προσγείωση, σαν δυσάρεστο πάρεργο εν όψει μιας ευνοϊκότερης μετάθεσης ή σαν μια ευκαιρία για ατελείωτη ραστώνη. Αντιθέτως! Διέθεσε και διαθέτει μέχρι σήμερα ό,τι φωτεινότερο κρύβει η ψυχή του. Μακριά από κάθε λογική κέρδους
– βλέπε αντιπαροχή υπό την μορφή μισθού, προσωπικής προβολής και ό,τι παρόμοιο σκεφθεί ο κακοπροαίρετος νους μας – άνοιξε στους ολιγάριθμους μαθητές του την αυλαία ενός εντελώς καινούργιου κόσμου, χαρίζοντας τους την σπάνια ευκαιρία να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι….
Και τι δεν έκανε ο ευφάνταστος αυτός δάσκαλος! Και πρώτα από όλα έγκαιρα πήρε την ορθή και γενναία απόφαση να αποδράσει από τα ασφυκτικά όρια του γραφειοκρατικού «Εβδομαδιαίου Προγράμματος» που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας. Στο δικό του σχολείο αποφάσισε πως κράτος και εξουσία θα είχαν οι ανάγκες και οι νόμοι της παιδικής ηλικίας και όχι το στενάχωρο πλαίσιο του νομοθέτη. Έβαλε τα τυχερά Φουρφουργιανάκια στις φτερούγες του και ξεκίνησαν όλοι μαζί την πτήση τους προς τον ευαίσθητο ουρανό της Φαντασίας – ή προς τον φανταστικό ουρανό της Ευαισθησίας, αν προτιμάτε.
Μέσα στα λίγα χρόνια που ο Άγγελος Πατσιάς είναι δάσκαλος στο 4θέσιο Δημοτικό σχολείο Φουρφουρά πραγματοποίησε ένα μικρό θαύμα. Δεν στάθηκε στις ανεπάρκειες της ελληνικού κράτους, αγνόησε τις αβελτηρίες της δημόσιας παιδείας, υπερπήδησε κάθε βολική δικαιολογία προκει-μένου να αρκεστεί στο νόμο της ήσσονος προσπάθειας. Οργάνωσε το παλιό σχολείο του χωριού, μεταμορφώνοντας το από ένα εγκαταλειμμένο οίκημα σε σχολείο του 21ου αιώνα. «Σχολείο της φύσης και των χρωμάτων» το ονόμασε και βάλθηκε να το φτιάξει. Ζωγράφισε φωτει-νούς και έγχρωμους τους τοίχους, πλούτισε την βιβλιοθήκη του, έφερε υπο-λογιστές. Μα πάνω από όλα αποφάσισε να μάθει στα παιδιά αληθινά «γράμ-ματα», παναπεί να ξυπνήσει εντός τους τον αχόρταγο προσανατολισμό προς το Καλό και το Ωραίο. Για αυτό και βάλθηκε να μάθει τα παιδιά να τραγουδούν, να νοιώθουν την ποίηση, να παίζουν θέατρο, να χορεύουν – μέχρι και «μάχη χορευτικών συγκροτημάτων» διοργάνωσε ο αθεόφοβος! Οργάνωσε τους μικρούς του μαθητές για καλλιεργούν μποστάνια και να φτιάξουν το δικό τους κοτέτσι. Κατόπιν τους έμαθε να πουλάνε την παραγωγή τους – αυγά, καρπούζια και λαχανικά – προκειμένου να εξασφαλίσουν χρήματα για τα έξοδα του σχολείου. Κανονικό πρότυπο αυτοδιαχείρισης δηλαδή.
Διαβάζω στο Διαδίκτυο την άποψη του για την εκπαίδευση. «Η εκπαίδευση», λέει ο Άγγελος Πατσιάς,«κρύβεται στα απλά πράγματα. Εγώ αυτό που έκανα είναι να πειραματίζομαι». Και συνεχίζει: «Δεν θέλει φόβο στον πειραματισμό και μάλλον αυτό είναι το πιο σημαντικό. Πάντα όμως να έχουμε ως γνώμονα ότι τα παιδιά δεν θα ζημιωθούν από τους πειραματισμούς. Λάθη θα γίνουν, τα παιδιά δείχνουν κατανόηση. Ο δάσκαλος δεν είναι θεός. Είναι κάτι το οποίο κινείται ανάμεσά τους πολλές ώρες την ημέρα και ο ένας μαθαίνει από τον άλλο».
Τέλος, μεταξύ των πολλών άλλων, o Άγγελος Πατσιάς δημιούργησε, κλέβοντας ώρα από τον «εξωσχολικό» του χρόνο, μια διαδικτυακή εκπαιδευτική τηλεόραση για τα παιδιά.
Την Φουρφουρά WebTV!
Η Φουρφουρά Web TV δεν είναι απλά μια ακόμη διαδικτυακή τηλεόραση ανάμεσα στις χιλιάδες που μπορεί να βρει κανείς σήμερα στο Ίντερνετ. Είναι κάτι πολύ περισσότερο: αποτελεί έναν δίαυλο επαφής και επικοινωνίας των παιδιών με την υπόλοιπη Κρήτη, με την Ελλάδα και – γιατί όχι; – με όλο τον κόσμο. Μέσα από αυτήν τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν, δημιουργούν, αλλά επίσης λύνουν τις απορίες τους, μαθαίνουν εξ αποστάσεως… Πάνω από όλα τα παιδιά το διασκεδάζουν. Αρκεί να επισκεφτεί κανείς τον σχετικό διαδικτυακό τόπο – site επί το … ελληνικότερον – για να διαπιστώσει, ότι όσα γράφω είναι αλήθεια μέχρι κεραίας.
Ας είμαστε ειλικρινείς. Ο κόσμος μας λειτουργεί με γνώμονα την ανισότητα στα όνειρα και τις προοπτικές των ανθρώπων καμιά δημοκρατία και δικαιοσύνη δεν λειτουργεί. Έχεις αναρωτηθεί, άραγε αναγνώστη μου, τι είδους ισονομία ορίζει ο Θεός, η Τύχη, το Κισμέτ, η φυσική επιλογή, το Κάρμα – ή έστω ό,τι πιστεύει ο καθένας – ανάμεσα στο παιδάκι που γεννιέται σε μια εύπορη αστική οικογένεια στα προάστια της Αθήνας και στα παιδιά ενός μεροκαματιάρη αγρότη ή κτηνοτρόφου σε κάποιο απομονωμένο χωρίο των συνόρων;
Τα παιδιά του Φουρφουρά γεννήθηκαν με τα σύνορα τους κατ’ αρχήν κλειστά στην αποδημία των ονείρων και της ίσης ευκαιρίας. Αναλογιστείτε τα δεδομένα και προβλέψτε τις δυνατότητες: ένα ορεινό χωριό 500 ανθρώπων που στην πλειονότητα είναι υπερήλικες χωρίς ιδιαίτερη μόρφωση, λασπόδρομοι, το Ρέθυμνο χιλιόμετρα μακριά και στη γλώσσα του χωρίου πολλές λέξεις, όπως «κινηματογράφος», «θέατρο», «συναυλία», «λεωφόρος» κ.ά., χωρίς αντίκρισμα. Τα παιδιά του Φουρφουρά έπρεπε να τρέξουν, αμέσως αφότου γεννήθηκαν, αν ήθελαν να «προλάβουν» τους συνομηλίκους τους των πόλεων. Βλέπεις οι τελευταίοι είχαν όλον τον χρόνο, πρώτα να μπουσουλήσουν, μετά να σηκωθούν στα δυο τους πόδια και να μάθουν με την ησυχία τους να περπατούν. Κι όμως η παρουσία ενός μόνου ανθρώπου, του δάσκαλου Άγγελου Πατσιά, έφτασε να ανατρέψει την προδιαγεγραμμένη μοίρα των παιδιών, κατάφερε να ανοίξει ρωγμές στην απομόνωση τους και να εγγράψει οριστικά στην καρδιά τους στέρεες παρακαταθήκες για το μέλλον. Με άλλα λόγια, ο εμπνευσμένος δάσκαλος μπόρεσε να ακυρώσει τα βαρίδια της καταγωγής και να αποκαταστήσει μια κάποια πιο δίκαια κανοναρχία στην πτήση της ζωής τους.
Μα γιατί τα γράφω όλα αυτά; Δεν ξέρω και εγώ στ’ αλήθεια, αναγνώστη μου. Ίσως να ματαιοπονώ γράφοντας τούτες τις σκέψεις, για να διεκδικήσω φρούδες απαντήσεις σε μάταιες απορίες. Φερ’ ειπείν σε τούτα τα χρόνια της δημόσιας ρητορείας και της ιδιωτικής ιστορίας, όπου όλα τριγύρω είναι «ωραία κιόλας ερείπια»2, τι μπορούμε να λογαριάσουμε για Πράξη; Κι ακόμη:ποια Πράξη, μέσα σε τούτο το ετοιμόρροπο σκηνικό μες στο οποίο περιφέρουμε κομπάρσο τη ζωή μας, μπορεί να σταθεί όρθια σαν αλεξικέραυνο;
Ζούμε στα χρόνια, που το τιποτένιο κάνει μεγάλο σαματά. «Πάμε ΠΟΥΘΕΝΑ, να δούμε ΚΑΝΕΝΑΝ για να πούμε ΤΙΠΟΤΑ», είναι το σλόγκαν της νέας εποχής. Η βιαστική πλειοψηφία, που ξεχαρμανιάζει μπροστά στους ήρωες της lifestyle υποκατάστατης πραγματικότητας, έχει τυφλά και κωφά τα αισθητήρια της για τέτοιες λογής Πράξεις, όπως τούτο το ευαίσθητο δασκαλίκι του νεαρού Άγγελου. Μοιάζει για αυτούς αποκοτιά, γραφικότητα, καπρίτσιο ή τέλος πάντων μια ασήμαντη και δυσδιάκριτη ψηφίδα στο οπτικό τους πεδίο. Στο βάθος ίσως και να την αγνοούν, επειδή γίνονται ενοχλητικοί όσοι επιμένουν ακόμα να θυμίζουν πως είμαστε φτιαγμένοι για να γίνουμε Άνθρωποι …
Εκπληκτικέ Άγγελε Πατσιά, αν μπορούσε η φωνή μου να φτάσει μεμιάς από εδώ τον παγωμένο βορρά της Ελλάδας μέχρι τον Φουρφουρά της ορεινής Ρεθυμνίας, θα ήθελα να σου φωνάξω αληθινέ μου Δάσκαλε, για ό,τι κάνεις, τα λόγια του Ποιητή:
«Κι όρθια η Πράξη σαν αλεξικέραυνο».
Υ.Γ1. Λίγους μήνες πριν πεθάνει ρώτησαν σε μια τηλεοπτική συνέντευξη τον Γιώργο Ζαμπέτα τι θυμάται από την ζωή του. Ο θυμόσοφος μάγκας, ρούφηξε το τσιγάρο του, ζύγισε το ζάρι της μνήμης και απάντησε στον έκπληκτο δημοσιογράφο: «Εξόν από την μάνα και τα παιδιά μας, τι νομίζεις ότι θα θυμόμαστε ρε; Κανά καλό δάσκαλο, την πρώτη γκομενίτσα και κανένα μερακλίδικο τραγούδι…».
Υ.Γ2. Ότι σταδιακά μεταλλασσόμαστε από οργανωμένη κοινωνία ανθρώπων σε ένα σαθρό, αλλοπρόσαλλο, ετοιμόρροπο και χωρίς ευδιάκριτο αξιακό σύστημα συνονθύλευμα τυχαίων συνοδοιπόρων, φαίνεται και από την αντιμετώπιση που επιφυλάσσει η πλειοψηφία στους δασκάλους. «Τεμπέληδες που κάθονται τρεις μήνες το χρόνο», «δασκαλάκοι», «μίζεροι» και άλλα τέτοια παρόμοια συνηθίζουν για τους δασκάλους αρκετοί. Κάποιοι μάλιστα προχωρούν ακόμη παραπέρα: αποκαθηλώνουν τον δάσκαλο στα μάτια του μικρού παιδιού τους με την παραμικρή ευκαιρία. Διόλου δεν αντιλαμβάνονται το κακό που κάνουν στην αθώα παιδική ψυχή των σπλάγχνων τους (υπέρ των οποίων a propo ισχυρίζονται πως κόπτονται και πασχίζουν). Μιας και στο παιδί πρώτα οικοδομείς το εναλλακτικό και ύστερα γκρεμίζεις το υπάρχον. Τακτική μπουλντόζας και αντιπαροχής δεν χωράει στη ψυχή των παιδιών μας! Ψιλά γράμματα θα μου πεις αναγνώστη μου. Όμως, στις λεπτομέρειες παίζεται το παιχνίδι της ζωής…
Το πρώτο ολισθηρό βήμα για την αμορφωσιά και την απανθρωπιά της κοινωνίας – και ό,τι αυτές συνεπάγονται – είναι η αντιφατική στάση που τηρούμε έναντι των δασκάλων – και κατ’ επέκταση της Παιδείας. Από τη μια, τους εμπιστευόμαστε ό,τι πιο πολύτιμο, εύθραυστο και σπάνιο αξιωθήκαμε ποτέ να αποκτήσουμε: τη ψυχή των παιδιών μας. Επιπλέον, με κάθε ευκαιρία αναγνωρίζουμε τη σπουδαιότητα του λειτουργήματος τους. Από την άλλη, παραμένουμε πεισματικά και εξαρχής προκατειλημμένοι και απαξιωτικοί μαζί τους. Σκεφθείτε μοναχά πόσες φορές έχετε ακούσει ή και ξεστομίσει την ατάκα «τι ξέρει τώρα ο δασκαλάκος;». Επιτρέψτε μου να πω – όχι ότι χρειάζονται αυτόκλητους υπερασπιστές οι δάσκαλοι – πως ενίοτε ξέρει πολλά περισσότερα από πολλούς τριγύρω μας που τους έχει αποχαυνώσει η lifestyleπαρέλαση της τηλεόρασης.
Είναι σίγουρο πως δεν αξίζουν όλοι οι «δάσκαλοι» να λέγονται δάσκαλοι, όπως δεν αξίζει λ.χ. να λέγονται γιατροί όλοι οι «γιατροί», δικαστές όλοι οι «δικαστές» και εν τέλει όλοι οι «άνθρωποι» άνθρωποι. Χωρίς αμφιβολία στην εκπαιδευτική κοινότητα λαθροβιώνουν αρκετοί που δεν έχουν αντιληφθεί στο ελάχιστο πόσο σπουδαίος είναι ο ρόλος τους και ποια επίδραση μπορεί να έχει διαχρονικά η παρουσία τους στους ανθρώπους, την αγωγή των οποίων τους εμπιστεύονται οι γονείς και η κοινωνία. Ωστόσο, αναπόφευκτα παιδεία και σχολείο δεν έχουν νόημα χωρίς τον δάσκαλο, όπως δεν νοείται δικαιοσύνη και δικαστήριο χωρίς τον δικαστή ή υγεία και νοσοκομείο χωρίς τον γιατρό.
Μόνο αν η κοινωνία και οι εκάστοτε Εξουσίες αναγνωρίσουν με ολοφάνερο και ανυπόκριτο τρόπο την αξία του δασκάλου, υπάρχει ελπίδα η εκπαιδευτική κοινότητα να βρει το θάρρος και την αποφασιστικότητα να ξεφορτωθεί από τέτοιους λογής λαθρεπιβάτες. Εν τέλει χρειάζονται και κάποια υπομόχλιο συμπαράσταση οι δάσκαλοι για να εννοήσουν, να προστατέψουν και να αναδείξουν το κύρος της ευθύνης να είσαι δάσκαλος.
Υ.Γ3. Θερμή παράκληση να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Φουρφούρα Web TB
(http://fourfourastv.blogspot.com).
Προσπαθήστε να στείλετε με κάθε τρόπο (e–mail στη διεύθυνση του angelpats[παπάκι]gmail[τελεία]com, συγχαρητήρια επιστολή στο σχολείο του χωριού κλπ) σ’ αυτόν τον άνθρωπο ένα μήνυμα συμπαράστασης, ένα μικρό μπράβο, μια ευχή. Το αξίζει! Ο ίδιος – σεμνός καθώς φαίνεται – δεν επιδίωξε ποτέ του την προβολή. Ωστόσο, την αξίζει όσο κανείς άλλος! Ιδίως αυτές τις στιγμές όπου η κατήφεια και η απαισιοδοξία που γέννησε η οικονομική κρίση σκιάζουν το μικρό του άστρο στον ουρανό μας.
1 Μανόλης Αναγνωστάκης από το ποίημα «Όταν αποχαιρέτησα». Ιδέα από ένα κείμενο του Θανάση Τριαρίδη.
2 Οδυσσέας Ελύτης από το «Άξιον Εστί»
===================================================================================
Nα σημειώσω ότι, με το που διάβασα την ανάρτηση, μου ήρθαν στο νου τα πρότυπα σχολεία του ελευθεριακού Fransisco Ferrer στην Ισπανία, όπου υπολογίζεται ότι σπούδασαν πάνω από 60.000 παιδιά κατά την άνοδο του Ισπανικού αναρχισμού μέχρι και την Κοινωνική Επανάσταση του ’36.
μανικάκος
http://wp.me/p1pa1c-f2c
Μου αρέσει αυτό:
Μου αρέσει! Φόρτωση...
Σχετικά
koula
15 Δεκεμβρίου, 2011 4:41 μμ
««Η εκπαίδευση», λέει ο Άγγελος Πατσιάς,«κρύβεται στα απλά πράγματα. Εγώ αυτό που έκανα είναι να πειραματίζομαι».
Και συνεχίζει: «Δεν θέλει φόβο στον πειραματισμό και μάλλον αυτό είναι το πιο σημαντικό. Πάντα όμως να έχουμε ως γνώμονα ότι τα παιδιά δεν θα ζημιωθούν από τους πειραματισμούς. Λάθη θα γίνουν, τα παιδιά δείχνουν κατανόηση. Ο δάσκαλος δεν είναι θεός. Είναι κάτι το οποίο κινείται ανάμεσά τους πολλές ώρες την ημέρα και ο ένας μαθαίνει από τον άλλο».»
ρισπεκτ!
Ioulianos
15 Δεκεμβρίου, 2011 4:47 μμ
mitera
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:04 μμ
Γειά σου Δάσκαλε!! 🙂
Είσαι το όνειρο κάθε παιδιού και κάθε γονιού!
Aν έχεις πολλούς μιμητές,τότε υπάρχει ελπίδα.
catalternative
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:13 μμ
Μια μικρή ουτοπία στα βουνά του Ρεθύμνο! Πολλά ρισπεκτ o δάσκαλος….!! 😀 😀 😀
spiral architect
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:20 μμ
Πολλά ρισπέκτ και συγχαρητήρια στα παιδιά και στο δάσκαλο, αλλά τον τελευταίο τον κόβω να βγαίνει εφεδρεία … 😦
(γμτ κέρατό μου με τση πουστιδι) 😳
Spin
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:25 μμ
δεν πιστεύω να είναι κανάς αριστερούλης ο δάσκαλος και να προπαγανδίζει την ψήφο 😛
μανικακος
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:31 μμ
εμενα μου θυμισε τον δασκαλο απο την ταινια «Νήσος». 😀
Spin
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:31 μμ
η νήσος «Ψήφος» 😛 😛
Spin
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:33 μμ
Και για να γκρινιάξομεν και ολίγον…αν ο δάσκαλος αυτός ήταν στην Αθήνα πάω στοίχημα ότι καμιά τρομερή μαμά θα έκανε καταγγελία στον διευθυντή, στο σύλλογο, στο υπουργείο για μη αποδεκτές παιδαγωγικές μεθόδους…
μανικακος
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:35 μμ
αφου τους ψεκαζουν τους αθηναιοι….παλι θα τα λεμε;;;;
Spin
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:36 μμ
Για αυτό ρε δε χαμογελάει κανείς?????? γαμώτ τους μασόνους γαμωτ γαμώτ
μανικακος
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:37 μμ
ε δεν εισαι κ φατσα να σου χαμογελανε….
κακα τα ψωματα 😀 😀 😀 😀
dimi
15 Δεκεμβρίου, 2011 6:46 μμ
εμενα μια χαρα μου χαμογελανε 😀
no use for a name
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:37 μμ
αιρετικός….να καθαιρεθεί τώρα!
catalternative
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:37 μμ
Μανικάκο, διόρθωσε το email του δασκάλου σε του angelpats[παπάκι]gmail[τελεία]com για να μην γεμίσει στα σπαμ ο άνθρωπος 🙂
μανικακος
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:40 μμ
οχι ρε δε τ’αλλαζω…..το παλιοαναρχοκομμουνι….. 😀 😀 😀
catalternative
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:42 μμ
Αντιδραστικέ!! 🙂
μανικακος
15 Δεκεμβρίου, 2011 5:43 μμ
😛
Γιαννκα
15 Δεκεμβρίου, 2011 6:55 μμ
ο καλος δασκαλος εξηγει ο μεγαλος δασκαλος εμπνεει..κι αυτα τα παιδια εχουν και εμπνευση και αυθορμητισμο και ενα πηγαιο γελιο…
μπραβο ΔΑΣΚΑΛΕ 🙂 🙂
simon
15 Δεκεμβρίου, 2011 7:38 μμ
Ωρε, δεν τον πήρε χαμπάρι ακόμα η …Άννα! :Αν τον πάρει, φίδι κολοβό που τον έφαγε.
ΥΓ. Στα αποσιωπητικά προ του ονόματος μπορεί να προσθέσετε ό,τι σκέφτεστε.
Αθανασία
15 Δεκεμβρίου, 2011 7:43 μμ
Αχ, 5-6 τέτοιους δασκάλους να είχαμε , τι όμορφο κόσμο θα φτιαχναμε!!
LAGARTSAS-A
15 Δεκεμβρίου, 2011 8:05 μμ
Κρατηστε και κανα μικρο καλαθι παιδες, μη σας βγει στο τελος ξινο το λιβανισμα. 😉
Γιομισε το ιντερνετι λιβανι.
Μας λοιπουν ρε τα προτυπα, οι ιδεολογοι και οι πρωτοποροι, γι’ αυτό δεν παει ο τοπος μπροστα.
Χαχαχαχαχα
μανικακος
15 Δεκεμβρίου, 2011 8:12 μμ
ε ναι,οσο να’ναι λειπουν….
απο μπλα μπλα οσο θες….
LAGARTSAS-A
15 Δεκεμβρίου, 2011 8:40 μμ
Μας λειπουν… χαχαχαχα
Να ρε ενα δειγμα της ελλειψης των ανωτερω που για αυτο μειναμε στραβοι και αναλφαβητοι.
Το Μώλυ
15 Δεκεμβρίου, 2011 8:09 μμ
Μ’ηπως η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ είναι μεγαλύτερο πρόβλημα από την Κρίση;
Λιέγη & Φλωρεντία: Βίοι αντίθετοι, ενέργειες παράλληλες (videos & photos)- http://gkdata.gr/?p=9077
anton555
15 Δεκεμβρίου, 2011 8:19 μμ
Ωραιος ο συναδερφος.Μονο μπραβο εχω να πω για τις προσπαθειες του.Παιδια,υπαρχουν αρκετοι ακομη τετοιοι δασκαλοι σε απομακρυσμενες περιοχες που δουλευουν με παθος,με μερακι,με λιγη τρελα.Αν εισαι συνειδητοποιημενος δασκαλος,το να φυγεις μακρια απο ενα αστικο περιβαλλον,μπορει να γινει μεχρι και η προσωπικη σου καθαρση.Και στα αστικα κεντρα υπαρχουν εμπνευσμενοι εκπαιδευτικοι,οι οποιοι δυστυχως «πνιγονται» απο ενα αρρωστο εκπαιδευτικο συστημα και χανονται στα αδιεξοδα που υπηρχαν και υπαρχουν εντονοτερα πλεον.Στα ιδιωτικα δε, το σχολειο-επιχειρηση γινεται ολοενα και πιο ασφυκτικο,αφου πλεον το θεμα της επιβιωσης του «μετακυλειται» στους εκπαιδευτικους,δημιουργωντας ,πολλες φορες, μια κατασταση αφορητη…
Τυχοδιώκτης
15 Δεκεμβρίου, 2011 11:58 μμ
Πολύ καλά κάνει ο κύριος Πατσιάς και κάνει όλα όσα κάνει στο σχολείο αυτό. Αν μάλιστα οι εργαζόμενοι στα σχολεία ενέτασσαν στη συνδικαλιστική τους δράση και πρωτοβουλίες πχ δωρεάν εναλλακτικής διδασκαλίας και αντιμαθημάτων και αν επίσης δεν κάλυπταν τους συναδέλφους τους που κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τους για να τους βάζουν καλύτερους βαθμούς και αν αντίστοιχα οι γιατροί μιας και ο συγγραφέας του άρθρου είναι καρδιολόγος πρόσφεραν δωρεάν υπηρεσίες σε όσους ανθρώπους έχουν ανάγκη και δε σιωπούσαν για τους συναδέρφους τους που παίρνουν φακελάκι θα είχαν ελπίζω και μεγαλύτερη αλληλεγγύη από τους άλλους κλάδους εργαζομένων
Από εκεί και πέρα δε χρειαζόμαστε δασκάλους αυθεντίες που ο Λόγος τους δε θα αμφισβητείται όπως ισχυρίζεται ο συγγραφέας του άρθρου και έχω μια διαίσθηση ότι ο κύριος Πατσιάς θα συμφωνούσε μαζί μου σε αυτό. Η εργασία του δασκάλου και του γιατρού είναι πολύ σημαντικές σίγορα. Είναι τόσο ακριβώς σημαντικές όσο και η εργασία του σκουπιδιάρη που καθαρίζει τους δρόμους, του αγρότη που μας προμηθεύει με τροφή, του εργαζόμενου στη ΔΕΗ που φροντίζει για να έχουμε ρεύμα και πάει λέγοντας. Για να μπορέσει κάποιος να σπουδάσει και να γίνει δάσκαλος ή γιατρός ή δεν ξέρω εγώ τι άλλο χρειάζεται η εργασία όλων των παραπάνω καθώς και η απλήρωτη εργασία των νοικοκυρών που αναπαράγουν την εργατική δύναμη όλων των παραπάνω
Δε χρειαζόμαστε λοιπόν αυθεντίες και προσωπικότητες με κύρος. Χρειαζόμαστε αυτόνομα άτομα που να αμφισβητούν κάθε αυθεντία και να είναι έτοιμα να αναλάβουν την ευθύνη του εαυτού τους αντί να την αναποθέτουν βολικά σε τρίτους.
katy
16 Δεκεμβρίου, 2011 6:29 πμ
“Ενώ τα περισσότερα παιδιά είναι έξυπνα, οι περισσότεροι ενήλικες είναι κουτοί. Άρα, κάτι πρέπει να φταίει στην εκπαίδευση….”
Αλέξανδρος Δουμάς υιός (1824-1895), Γάλλος συγγραφέας.