Εξέγερση του Πολυτεχνείου: προσέγγιση Κοινωνικής Ψυχολογίας

Posted on 16 Νοέμβριος, 2011 6:51 μμ από

3


Το βιβλίο της αναπληρώτριας καθηγήτριας  Κοινωνικής Ψυχολογίας, Άννα Μαντόγλου με τίτλο «Η εξέγερση του Πολυτεχνείου» κυκλοφορεί φέτος σε δεύτερη έκδοση και δεν αποτελεί ένα ακόμα χρονικό της εξέγερσης, δεν είναι καν ιστορικό. Χρησιμοποιώντας ως όργανα ανάλυσης τις έννοιες που επεξεργάστηκε η Κοινωνική Ψυχολογία και ειδικότερα αυτές που αφορούν το «γενετικό» ή «αλληλεπιδραστικό» μοντέλο κοινωνικής επιρροής (Moscovici), προσπαθεί να προσεγγίσει τη συγκρουσιακή σχέση που δημιουργήθηκε μεταξύ των εξεγερθέντων, της χούντας των συνταγματαρχών και του πληθυσμού – του ελληνικού λαού. Φωτίζοντας το συγκεκριμένο γεγονός με πρωτόγνωρο τρόπο για τα ελληνικά δεδομένα, δεν περιορίζει την ανάλυση στη στιγμή της σύγκρουσης – στο 3ημερο της εξέγερσης, αλλά τη βάζει στα πλαίσια των ιστορικών συνθηκών της περιόδου που δημιούργησαν τη γέννηση τους.

Συνεπώς η κοινωνιοψυχολογική προσέγγιση της εξέγερσης γίνεται μέσα απο 3 ιστορικές στιγμές:

α) Της ανάδυσης της ενεργούς μειονότητας του Πολυτεχνείου: εξετάζοντας τη μεταπολεμική διεύρυνση των εκπαιδευτικών μηχανισμών που συνεπάγεται τη δημιουργία των φοιτητών ως κοινωνική κατηγορία. Μάλιστα τα προβλήματα γύρω απο τα οποία αρθρώθηκε η σύγκρουση δείχνουν την προσπάθεια των φοιτητών να συγκροτηθούν έτσι, δηλαδη σε ιστορικό υποκείμενο που συγκρούεται με τους ιστορικούς του αντιπάλους: το στρατιωτικό καθεστώς.

β) Της σύγκρουσης με το στρατιωτικό καθεστώς: χρησιμοποιώντας το τριαδικό μοντέλο της κοινωνικής επιρροής όπου θεωρεί τους εξεγερθέντες ως (1) ενεργή μειονότητα, τον ελληνικό λαό ως (2) πλειονότητα – στόχο κοινωνικής επιρροής και τη στρατιωτική δικτατορία ως την (3) εξουσία που θεσπίζει και διαδίδει τους κοινωνικούς κανόνες, εξετάζεται εάν η «εξέγερση του Πολυτεχνείου» αποτελεί μειονοτική πράξη.

γ) Της στιγμής της ενσωμάτωσης της κατά τη μεταδικτατορική περίοδο: εξετάζοντας εάν μετά την ήττα τους απο το στρατιωτικό καθεστώς και κυρίως στη μεταδικτατορική περίοδο, συνέχισαν να δρούν ως μειονότητα ή μεταμορφώθηκαν σε πλειονότητα. Ο τρόπος επίσης με τον οποίον εντάχθηκαν στη μεταδικτατορική ελληνική κοινωνία και η αποκρυπτογράφηση των στάσεων και συμπεριφορών, δείχνουν και τα όρια τους.

Αποσπάσματα του βιβλίου έχουν δημοσιευτεί σε  παλαιότερη ανάρτηση του blogΠαρακάτω είναι μια έρευνα της ίδιας καθηγήτριας για το πως σκέφτεται, ερευνά και εξηγεί ενα πλήθος απο τη γενιά του Πολυτεχνείου, αυτό το ιστορικό γεγονός

 

Advertisements