Μεταφράζει τη συνέντευξη του Νόαμ Τσόμσκυ στη γερμανική εφημερίδα Die Zeit , ο risinggalaxy.
H μετάφραση έχει γίνει από την αγγλική μετάφραση του κειμένου από τα γερμανικά. Μιας και δεν είμαι μεταφραστής, όπως πάντα ζητάω την κατανόηση ή και τις παρατηρήσεις σας.
***
“Οι φοιτητές θα πρέπει να γίνουν αναρχικοί”
Συνέντευξη του Νόαμ Τσόμσκυ στο Γερμανικό περιοδικό Die Zeit
“Οι αναρχικοί προσπαθούν να προσδιορίσουν τις εξουσιαστικές δομές. Πιέζουν αυτούς που ασκούν εξουσία να δικαιολογήσουν τους εαυτούς τους. Η δικαιολόγηση δεν πετυχαίνει τις περισσότερες φορές. Τότε οι αναρχικοί δουλεύουν για να αποκαλύψουν και να κατανοήσουν τις δομές, είτε έχουν να κάνουν με πατριαρχικές οικογένειες, ένα διεθνές μαφιόζικο σύστημα, ή τις ιδιωτικές τυραννίες της οικονομίας, τις πολυεθνικές.”
Zeit: Καθηγητά Τσόμκσυ, δεν είστε μόνο ένα από τους ποιο αναφερόμενους ακαδημαϊκούς στο κόσμο. Για 45 χρόνια, υπήρξατε πολιτικός ακτιβιστής. Όταν κάποιος κοιτάζει την πολιτική σήμερα, θα πρέπει να ρωτήσει: Μπορούν οι “διανοούμενοι της δημόσιας σφαίρας” σαν εσάς, να καταφέρουν τίποτα;
Τσόμσκυ: Πως μπορείτε να ρωτάτε κάτι τέτοιο;
Zeit: Υπάρχει ένας πόλεμος στο Αφγανιστάν. Ο κόσμος υποφέρει από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Οι κοινωνικές ανισότητες διευρύνονται όλο και περισσότερο.
Τσόμσκυ: Το πρόβλημα είναι απλό. Οι περισσότεροι διανοητές είναι υπηρέτες της εξουσίας και σύμβουλοι κυβερνήσεων. Αποκαλούν τους εαυτούς τους ειδικούς. Επιδίωκαν τη δόξα για αιώνες, όχι μόνο στο σήμερα. Πάντως κάθε κοινωνία έχει κριτικούς διανοητές στις παρυφές της. Και οι δύο τύποι έχουν επιρροή: Και οι υπηρέτες της εξουσίας και οι διαφωνούντες.
Zeit: Είμαστε ακόμα δύσπιστοι. Τι πετύχατε εσείς τα τελευταία 45 χρόνια;
Τσόμσκυ: Προσωπικά δεν πέτυχα τίποτα. Ήμουν μέρος ενός κινήματος και αυτό το κίνημα πέτυχε πολλά πράγματα. Ο κόσμος σήμερα είναι θεμελιωδώς διαφορετικός από τον κόσμο 45 χρόνια πριν. Οι δράσεις για τα πολιτικά δικαιώματα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα των γυναικών και η προστασία του περιβάλλοντος, η αντίσταση ενάντια στην καταστολή και στη βία, επηρέασαν σημαντικά το κόσμο. Δεν καταλαβαίνω πως μπορείτε να υποστηρίζετε ότι δεν άλλαξε τίποτα.
Zeit: Πιστεύετε ότι ο κόσμος είναι καλύτερος απ’ ότι πριν 45 χρόνια;
Τσόμσκυ: Προφανώς! Περπατήστε στους ανοικτούς τομείς εδώ στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης. Μισοί από τους σπουδαστές είναι γυναίκες. Το ένα τρίτο ανήκει σε μια εθνοτική μειονότητα. Ο κόσμος είναι ντυμένος ποιο καθημερινά και απασχολούμενος με όλα τα πιθανά πράγματα. Αυτό το μέρος ήταν πολύ διαφορετικό όταν ήρθα εδώ 50 χρόνια πριν. Τότε έβλεπες λευκούς άντρες επίσημα ντυμένους και με ενδιαφέρον μόνο για τη δουλειά τους. Θα μπορούσατε να δείτε την ίδια εξέλιξη στη Γερμανία και σε όλο το κόσμο.
Zeit: Είναι όμως οι φοιτητές πιο πολιτικοποιημένοι; Η γενιά του σήμερα κατακρίνεται συχνά πως δεν ενδιαφέρεται για τον κόσμο.
Τσόμσκυ: Θεωρώ ότι αυτή η προσέγγιση είναι λάθος. Η περίοδος υψηλής πολιτικοποίησης στα πανεπιστήμια ήταν πολύ σύντομη. Από το 1968 έως το 1970. Πριν από αυτό οι φοιτητές ήταν απολίτικοι. Αναλογιστείτε τον πόλεμο του Βιετνάμ, ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τέσσερα η πέντε χρόνια πέρασαν ώσπου να φανεί κάποια μορφή διαμαρτυρίας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό υποχώρησε γρήγορα τη δεκαετία του ’70. Η διάθεση ήταν πολύ διαφορετική πριν από τον πόλεμο του Ιράκ. Απ’ όσο ξέρω, ο πόλεμος στο Ιράκ ήταν ο πρώτος πόλεμος για τον οποίον έγιναν διαδηλώσεις πριν ακόμα ξεκινήσει. Οι φοιτητές μου έχασαν τις διαλέξεις για να διαδηλώσουν. Πότε δεν θα συνέβαινε αυτό, πριν από 50 χρόνια.
Οι διαδηλώσεις δεν απέτρεψαν τον πόλεμο αλλά τον περιόρισαν. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν ήταν ποτέ ικανές να κάνουν στο Ιράκ έστω και ένα κλάσμα απ’ ότι έκαναν στον Βιετνάμ.
Zeit: Ήταν αυτές οι διαμαρτυρίες μόνο μια αναλαμπή;
Τσόμσκυ: Όχι. Η πολιτικοποίηση σήμερα είναι μεγαλύτερη από ότι ήταν τη δεκαετία του ’50. Διάφορές μορφές διαρκούς αγώνα αναπτύχθηκαν οι οποίες επέτρεψαν να κερδηθούν οι μάχες μας. Για παράδειγμα υπάρχει μια συνεχής πρόοδος στα δικαιώματα των γυναικών. Αν ρωτούσα την γιαγιά μου αν καταπιεζόταν, δεν θα ήξερε για ποιο πράγμα μιλάω. Η μητέρα μου είπε: ”Καταπιέζομαι αλλά δεν ξέρω τι να κάνω!”. Η κόρη μου θα μου έβαζε τις φωνές μετά από μια τέτοια ερώτηση. Ο κόσμος μας είναι ποιο ανθρώπινος!
Zeit: Πιστεύετε στην ιστορική πρόοδο;
Τσόμσκυ: Η πρόοδος είναι αργή αλλά δραματική σε βάθος χρόνου. Σκεφτείτε την κατάργηση της δουλείας ή την ελευθερία της έκφρασης. Τα δικαιώματα δεν παραχωρούνται έτσι απλά. Λαοί που ένωσαν τις δυνάμεις τους και ενώθηκαν μεταξύ τους τα πραγμάτωσαν. Ακόμα και έτσι η πρόοδος δεν είναι μια γραμμική διαδικασία. Υπάρχουν και καιροί οπισθοδρόμησης.
Zeit: Αν υπάρχουν περίοδοι προόδου και περίοδοι οπισθοδρόμησης, θα είναι καλύτερος ο κόσμος σε 50 χρόνια από τώρα;
Τσόμσκυ: Το τι θα υπάρξει σε 50 χρόνια εξαρτάται εν δυνάμει από το τι πράττει η νέα γενιά σήμερα. Δύο μεγάλες κίνδυνοι απειλούν την ύπαρξη του κόσμου σήμερα: Η σχέση μας με το περιβάλλον και ο κίνδυνος που προέρχεται από τα πυρηνικά όπλα. Αν δεν τελειοποιήσουμε τη προστασία του περιβάλλοντος με γοργότερους ρυθμούς απ’ ότι σήμερα, θα έρθουμε αντιμέτωποι με μια σοβαρή περιβαλλοντολογική κρίση σε 50 χρόνια, για να μη μιλήσουμε για τα ρίσκα των πυρηνικών όπλων. Η τρομερή καταστροφή της Φουκουσίμα μα υπενθυμίζει ότι η μη στρατιωτική χρήση της πυρηνικής ενέργειας ενέχει τεράστια ρίσκα. Δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε σε καμιά περίπτωση!
Zeit: Σε 60 χρόνια οι φοιτητές του σήμερα θα είναι στην ίδια ηλικία με εσάς. Τι πρέπει να κάνουν ώστε να κοιτούν πίσω στη ζωή τους με ικανοποίηση;
Τσόμσκυ: Φυσικά θα μπορούσαν να πουν ότι έζησαν περιτριγυρισμένοι από φίλους, παιδιά και χαρά. Αλλά για να διάγουν μια αληθινά ολοκληρωμένη και ικανοποιητική ζωή, θα πρέπει να αναγνωρίσουν προβλήματα και να συνεισφέρουν στη λύση τους. Αν δεν μπορούν να κοιτάξουν πίσω στα 80 και να πουν “έχω καταφέρει κάτι”, τότε η ζωή τους δεν θα είναι επιτυχημένη.
Zeit: Στα 82 σας χρόνια είστε ικανοποιημένος με όσα επιτύχατε;
Τσόμσκυ: Το να είμαι ικανοποιημένος είναι αδύνατον. Η ζωή μου έχει τόσες διαστάσεις, οικογένεια, επάγγελμα, πολιτική και αρκετές άλλες. Σε κάποιους τομείς είμαι ικανοποιημένος σε άλλους όχι. Τα προβλήματα αυτού του κόσμου είναι αρκετά μεγάλα. Η ανισότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκεται στο επίπεδο της δεκαετίας του ’20 και η οικονομία έχει ακόμα τεράστια επιρροή στην κοινωνία μας. Δεν μπορώ να είμαι ικανοποιημένος!.
Zeit: Η πολιτική δραστηριοποίηση σαν τη δικιά σας είναι σπάνια ανάμεσα στους ακαδημαϊκούς. Εξοργίζεστε κάποιες φορές με τους “υπηρέτες της εξουσίας” όπως λέτε ή με τους συναδέλφους σας καθηγητές που αφοσιώνονται μόνο στην ακαδημαϊκή δουλειά τους ;
Τσόμσκυ: Θεωρώ ανήθικο το να υποστηρίζεις ένα σύστημα εξουσίας. Όπως και να έχει αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι εξοργισμένος με κανέναν. Οι ακαδημαϊκοί αυτοί καθ’ εαυτοί, δεν έχουν βαθύτερες πολιτικές αναζητήσεις από άλλα άτομα και δεν είναι ηθικά ανώτεροι από άλλους. Αλλά είναι υποχρεωμένοι να βοηθούν τους πολιτικούς να αναζητούν την αλήθεια.
Zeit: Αυτό ακούγεται σαν να γίνεστε μετριοπαθής στα γεράματα.
Τσόμσκυ: Όχι. Η οπτικές μου και οι απόψεις μου δεν άλλαξαν με το πέρασμα των δεκαετιών. Ακόμα πιστεύω ότι πίστευα και ως έφηβος.
Zeit: Είναι τόσο καλό – να πιστεύεις ότι πιστεύεις και πριν 70 χρόνια;
Τσόμσκυ: Ναι, όταν εμπλέκονται θεμελιώδεις αρχές. Προφανώς έχω αλλάξει τις γνώμες μου σε πολλές ερωτήσεις – αλλά τα ιδανικά μου είναι τα ίδια!
Zeit: Συχνά λέτε ότι είστε αναρχικός. Τι εννοείτε με αυτό;
Τσόμσκυ: Οι αναρχικοί προσπαθούν να προσδιορίσουν τις εξουσιαστικές δομές. Πιέζουν αυτούς που ασκούν εξουσία να δικαιολογήσουν τους εαυτούς τους. Η δικαιολόγηση δεν πετυχαίνει τις περισσότερες φορές. Τότε οι αναρχικοί δουλεύουν για να αποκαλύψουν και να κατανοήσουν τις δομές, είτε έχουν να κάνουν με πατριαρχικές οικογένειες, ένα διεθνές μαφιόζικο σύστημα, ή τις ιδιωτικές τυραννίες της οικονομίας, τις πολυεθνικές.
Zeit: Ποια ήταν η καθοριστική εμπειρία που σας έκανε αναρχικό;
Τσόμσκυ: Δεν υπήρξε καμιά. Όταν ήμουν δώδεκα χρονών, ξεκίνησα να πηγαίνω σε βιβλιοπωλεία με μεταχειρισμένα βιβλία. Πολλά από αυτά τα είχαν αναρχικοί που είχαν έρθει από την Ισπανία. Έτσι μου φάνταζε πολύ φυσικό να είμαι αναρχικός.
Zeit: Θα έπρεπε όλοι οι φοιτητές να γίνουν αναρχικοί;
Τσόμσκυ: Ναι. Οι φοιτητές θα πρέπει να αμφισβητούν τις αρχές και να ενωθούν με μια μεγάλη αναρχική παράδοση.
Zeit: “Αμφισβήτησε τις αρχές” – ένας φιλελεύθερος ή ένας μετριοπαθής αριστεριστής θα μπορούσε να δεχτεί την πρόσκληση.
Τσόμσκυ: Με το που κάποιος εντοπίζει, αμφισβητεί και ανατρέπει την νόμιμη εξουσία, αυτός ή αυτή είναι αναρχικός-η. Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι αναρχικοί. Το πως αποκαλούν τον εαυτό τους δεν παίζει ρόλο σε μένα.
Zeit: Ποιον ή τι πρέπει να αμφισβητήσει η φοιτητική γενιά του σήμερα;
Τσόμσκυ: Αυτό ο κόσμος είναι γεμάτος πόνο, αγωνία, βία και καταστροφές. Οι φοιτητές πρέπει να αποφασίσουν: Σε αφορά κάτι ή όχι; Εγώ λέω: Κοίτα τριγύρω, ανέλυσε τα προβλήματα, ρώτα τον εαυτό σου τι μπορείς να κάνεις και καθόρισε την εργασία σου!
varsamakos
30 Αυγούστου, 2011 1:31 πμ
Μου φανηκαν κομματι αταιριαστες καποιες ερωτησεις του δημοσιογραφου.
Κατα τ’ αλλα, επικαιρο το γενικοτερο αφυπνιστικο μηνυμα του Τσομσκι για τις μερες που ‘ρχονται στα της παιδειας..
Gracias galaxy 🙂
με παιρνει να πεταξω ενα -διαφορετικου θεματος- debate του ’85 που πετυχα σημερα καταλαθος ;
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 1:32 πμ
όσο θες 🙂
ΗΠΣΤΓ
30 Αυγούστου, 2011 1:45 πμ
Έγραψες again
parameterλ
30 Αυγούστου, 2011 1:51 πμ
Την ίδια μέρα έδινε διάλεξη στο Παν/μιο της Κολονίας. Λίγο μεγάλη:
catalternative
30 Αυγούστου, 2011 2:07 πμ
Πολύ καλή μετάφραση rising !!! 😀
Αυτός τα λέει, ποίος τον ακούει όμως…. 🙂
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 8:01 μμ
το «εντοπίσουν» είναι τραγικά off. «Προσδιορίσουν» είναι η σωστή μετάφραση. μόλις το διόρθωσα
catalternative
30 Αυγούστου, 2011 9:05 μμ
Το identify μεταφράζεται και ως αναγνωρίζω. Σε αυτό το πλαίσιο και το εντοπίζω δεν μου φαίνεται τραγικά off. 🙂
ΥΣ. Αν το αλλάξεις το κείμενο, θες να διορθώσεις και την παράθεση που κάνω στο σχόλιο να είναι ομοιόμορφα;; 😀 Thanks 🙂
Rap
30 Αυγούστου, 2011 3:28 πμ
2 τυπογραφικά:
1) Είναι όμως οι φοιτητές ποιο πολιτικοποιημένοι; / πιό
2) Δύο μεγάλες κίνδυνοι απειλούν / μεγάλοι
Πολύ καλή δουλεία και πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη!
Θενκς!
🙂
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 10:27 πμ
Σχολαστικέ! 😉
Αν ήσουν φυσικός θα γνώριζες ότι δεν είναι η καθαρότητα των υλικών που τα καθιστά πολύτιμα μα τα ψήγματα της ακαθαρσίας τους. 😉
lascapigliata
30 Αυγούστου, 2011 10:51 πμ
Κάτω η ορθογραφία. Πρέπει να την κατεβάσουμε από το βάθρο που τη λατρεύουν όλοι 😛
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 10:57 πμ
thanx !
εντοπιστής
30 Αυγούστου, 2011 7:34 πμ
«Ο κόσμος μας είναι ποιο ανθρώπινος!»
Δεν ξέρω αν κάνει καλό στον Τσόμσκι αυτή η συνέντευξη. Μάλλον φαίνεται να κλείνεται όλο και πιο πολύ στο μικρόκοσμό του. Η κορούλα του, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας του, σε λίγο θα μας λέει «Στην δεκαετία του ’60 έπαιρνα 1000 δολάρια και τώρα 5000. Άρα ο κόσμος είναι φανερά καλύτερος.»
Αν συνδυάσουμε αυτό το κλείσιμο και με τα γεράματα, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί οι ακαδημαϊκοί θα πρέπει να….»είναι υποχρεωμένοι να βοηθούν τους πολιτικούς να αναζητούν την αλήθεια.». Πράγματι: Αν είχαν την βοήθεια των ακαδημαϊκών οι πολιτικοί θα έβλεπαν την αλήθεια και θα ήταν αλλιώς τα πράγματα.
Πώς δεν το’χαμε σκεφτεί τόσο καιρό ρε γαμώτο…
Καλά η συνέντευξη γενικότερα είναι ανεκδιήγητη: Ειδικοί αναρχικοί επιστήμονες «εντοπίζουν» τις «εξουσιαστικές δομές» (καλά αυτό θέλει κι ένα αναρχοδιδακτορικό, δεν φτάνει να είσαι απλός αναρχικός…), και πιέζουν την εξουσία να δικαιολογηθεί. Αυτή συνήθως δεν τα καταφέρνει(!) και τότε οι ειδικοί αναρχικοί «εντοπιστές» τις αποκαλύπτουν.
«Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα κτυπώ
Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα κτυπώ
Μια και είμαι εγώ παιδί ξέρω πάντα να γελώ
Χαρωπά τα δυο μου Χέρια τα κτυπώ»
…ή αλλιώς: Τρία πουλάκια κάθονται
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 10:13 πμ
τρεις λαλούν και δυο χορεύουν
parameterλ
30 Αυγούστου, 2011 1:59 μμ
Κάνεις απανωτά φάουλ. Πουθενά δεν λέει, ότι τώρα που παίρνω 5000 δολ. είμαι καλύτερα. Πουθενά δεν ισχυρίζεται ότι οι επιστήμονες βοηθούν τους πολιτικούς να κάνουν τον κόσμο καλύτερο, ίσα- ίσα λέει το αντίθετο, μιλά για επιστήμονες που πλασάρονται ως ειδικοί και ενδιαφέρονται μόνο για την προβολή τους, ενώ θα έπρεπε να βοηθούν αποκαλύπτοντας αλήθειες. Γενικότερα, ή δεν διάβασες τη συνέντευξη ή ανήκεις στο κοινό που ο Τσόμσκυ δεν έχει να τους πει τίποτα.
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 10:29 πμ
Να που κάποιοι γέροι είναι πιο φοιτητές-νέοι από τους περισσότερους νέους-φοιτητές που γεράσανε πριν την ώρα τους. 😉
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 11:06 πμ
Το έξυπνο τυπάκι με πρόθεση για «διάλογο» κόπηκε . Δεν θα ανεχτώ από την ίδια ip 2-3 διαφορετικά ονόματα που κατα τύχη επιδίδονται στο ίδιο spor σε όλα τα thread. Τέλος
ftanei_pia
30 Αυγούστου, 2011 11:43 μμ
(+++++)
Αφού εντοπίζεις το ip των τρολ, στείλτα στον αγύριστο.
risinggalaxy
31 Αυγούστου, 2011 12:53 πμ
δεν «εντοπίζω» κάτι , φαίνεται στο dashboard του wordpress. Το συγκεκριμένο άτομο είχε ενοχληθεί παλιότερα γιατί άλλοι έμπαιναν με 2-3 ονόματα. Αν θέλει κανείς βρίσκει πολλές αφορμές για να την λέει αιωνίως σε οποιονδήποτε.
kiratzos
30 Αυγούστου, 2011 11:11 πμ
Παντως θα συμφωνησω με τον εντοπιστη..Εχοντας διαβασει καποια βιβλια του Τσομσκι(ενταξει οχι πληρη βιβλιογραφια προφανως) η συγκεκριμενη συνεντευξη περα απο ρηχη οσον αφορα τις ερωτησεις του δημοσιογραφου μου φανηκε και μεταλλαγαμενη οσον αφορα τις αποψεις του Τσομσκι..Τα σημεια που επισηαμεν ο φιλος παραπανω δειχνουν το γιατι νομιζω..
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 11:19 πμ
Προσωπικά δεν είδα κάποια αλλαγή. Ο Τσόμσκυ ανήκει στην ακαδημαϊκή κοινότητα και έχει συγκεκριμένο τρόπο να εκφράζεται. Σε πολλούς ιδίως στην Ευρώπη μπορεί να ακούγεται ρεφορμιστικός αλλά δεν είναι το ίδιο η κατάσταση στην Αμερική με την Ευρώπη π.χ. Ακόμα και η λέξη ελευθεριακός έχει στρεβλωθεί από τους ταλιμπάν των αγορών. Βλέπε Ron Paul , Ρος Περό και άλλους. Το ίδιο πάντως θα μπορούσε να ισχύει και για τον Χάουαρντ Ζιν. Ο ίδιος δήλωνε αναρχικός αν και παλιός Μαρξιστής.Πολλά από αυτά που έλεγε θα μπορούσαν να θεωρηθούν από κάποιους ρεφορμιστικά αλλά καταλήγω να πιστεύω ότι στην Ελλάδα αρκετοί ενοχλούνται από τον αυτοπροσδιορισμό του Τσόμσκυ και του Ζιν ως αναρχικών μιας και είχαν την αντίληψη ότι θα μπορούσαν να τους εντάξουν στο δημόσιο λόγο της Αριστεράς. Και έχω συγκεκριμένα παραδείγματα. Από εκεί και πέρα ο λόγος του Τσόμσκυ δεν είναι πανάκεια ούτε για το αντικαπιταλιστικό κίνημα ούτε για την αναρχία, αλλά σίγουρα είναι μια φωνή λογικής. Τα ίδια ισχύουν και για τον Άλμπερτ, ο οποίος έχει την ατυχία να προτείνει κάτι πολύ «αναρχικό» για την συστημική αριστερά και πολύ συγκεκριμένο για τους αναρχικούς.
catalternative
30 Αυγούστου, 2011 11:26 πμ
Συγνώμη υπάρχουν άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται ως αναρχικοί και θεωρούν ότι υπάρχουν άνθρωποι που ο λόγος τους είναι πανάκεια ή θεσφατό;;!!!;;
Επιπλέον, ποίος είναι ο Αλμπερτ και τι πρότεινε; 🙂
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:28 μμ
Προφανώς όχι, αλλά οι συμπεριφορές ορισμένων είναι σαν να πιστεύουν ότι όποιος μιλάει προσφέρει και την πανάκεια του.
Spin
30 Αυγούστου, 2011 12:34 μμ
Δεν ξέρωω για άλλους, ΕΓΩ πάντως είμαι αυθεντία 😀
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:36 μμ
εσυ είσαι δρακουλιάρα , να μην τα ξαναλεμε 🙂
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 12:39 μμ
Αναμφισβήτητα. Μάνο που οι λέξεις έχουν διαφορετικό περιεχόμενο για τον καθένα μας. 😉
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 12:44 μμ
Ποιο Μάνο … ρε! Μόνο γαμω την παναϊα μου (σχώραμε)
catalternative
30 Αυγούστου, 2011 12:59 μμ
Πάλι καλά, γιατί έτσι όπως το διατύπωσες πριν με προβλημάτισες. 🙂
Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι που είναι πιο διορατικοί με ορθό λόγο και καλά και δομημένα επιχειρήματα, συνεπώς ο λόγος τους μπορεί να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, αλλά όχι και να θεωρείται ότι λένε πανάκεια. 😀 Κάθε τι που λένε κρίνεται και αξιολογείται, και αν τα λένε ωραία κερδίζουν το σεβασμό μας 😉
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:38 μμ
OΜάικ Άλμπερτ είναι ένας από τους ιδρυτές του Z magazine. http://www.zcommunications.org/zmag
Έχει προτείνει το σύστημα συμμετοχικής οικονομίας Parecon (Participatory Economics).
Τα βιβλία του κυκλοφορούν και στην ελλάδα
catalternative
30 Αυγούστου, 2011 12:59 μμ
Αααα…οκ κατάλαβα…σε ευχαριστώ 😀
simon
30 Αυγούστου, 2011 11:39 πμ
Συμφωνώ! Δεν υπάρχουν πολλοί σαν τον Τσόμσκυ και θα πρέπει να τους ακούμε με μεγαλύτερη προσοχή!
Δεν είναι και λίγο να είσαι διακεκριμένο μέλος της αμερικάνικης ακαδημαϊκής κοινότητας και να έχεις τις απόψεις, που έχει αυτός.
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 11:29 πμ
Όχι ρε risinggalaxy. Λάθος σου. Πρακτικές λογοκρισίας δεν σου ταιριάζουν.
Άσε να ξεδιπλωθεί η ευφυΐα των πολυπρόφιλων. 😉
Δε βλάπτουν ισα ισα δίνουν ερεθίσματα και άρωμα στο site. Απλά πράματα.
Είμαι της άποψης να το επαναφέρεις. Εσύ χάνεις.
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 11:38 πμ
για πες ρε τεράστιε τώρα που σε βγάλαμε ξανα στο κουρμπέτι … έλα πες μας την άποψη σου για τα πάντα όλα, πες μας τι πιστευεις ότι είναι ο καθένας , εσυ που δεν μας ξέρεις αλλά μας έφτιαξες και το προφίλ…περιμένουμε τη σοφία σου
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 11:45 πμ
Risinggalaxy
Κοίτα τι έγινε τώρα με τις διαγραφές. Κουλουβαχτιάστηκαν τα σχόλια και δε βγάζει κανείς άκρη. Κόψε το κόψιμο ρε! Έλα στα συγκαλά σου.
Το χάσιμο της ψυχραιμίας είναι κακός σύμβουλος. Δείχνει αδυναμία θέσεων. Αμάν πια! και με το συμπάθιο να ούμε. 😉
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 11:47 πμ
κανε μας τη χαρη ρε φιλε. καθομαι και ανεχομαι τον καθε εμπαθη.
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 11:48 πμ
επίσης τα σχόλια επανήλθαν. αναμένω το μεγάλο ειδικό να σχολιασει
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 12:01 μμ
Αντε να ρθουμε στα ισια μας. 😉
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 11:50 πμ
risinggalaxy
Ευχαριστώ ρε! 😉
νάσαι καλά.
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:22 μμ
Τι έγινε οι δυνάμεις του φωτός εξαφανίστηκαν;
Ο Άρης
30 Αυγούστου, 2011 12:35 μμ
δε μου λε Μαστορα …? κανετε και λογοκρισια εις στο σαιντ σας…?
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:42 μμ
Ναι, είμαστε γνωστοί λογοκριτές και προπαγανδιστές του Πολποτικού Σταλινομαοισμού. Συνήθως τρώμε για πρωινό την ελεύθερη έκφραση και για βραδινό τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι εμφανές άλλωστε σε οποιονδήποτε καλοπροαίρετο αγωνιστή του αντικαπιταλιστικού κινήματος τι κουμάσια «είμαστε».
Spin
30 Αυγούστου, 2011 12:44 μμ
Ο άρης ο βελουχιώτης????? ή ο πορτοσάλτε????
Ο Άρης
31 Αυγούστου, 2011 3:08 μμ
Ο Άρης ειναι ενας …… οι σαλιερες δεν μετριουντε…. γιατι ουτε υπαρχουνε γραμενοι πουθενα .για να ονοματιζουντε , παρα μονο στο μησθολογιο του καθ’υποψια κοκορικουκαπιταλιστη….
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:45 μμ
Επίσης εφαρμόζω προσωπικά το σύστημα κρύβω σχόλια και μετά τα ξαναεμφανίζω. Είναι δοκιμασμένο σύστημα λογοκρισίας που δουλεύει πάντα ενάντια σε όλους τους ελεύθερα σκεπτόμενους υπανάπτυκτους που δοκιμάζουν να εκφραστούν εδώ μέσα. Ε?
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 12:57 μμ
Αυτο το … υπανάπτυκτους, γαργαλαει κομματι να ουμε. 😉
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 12:58 μμ
ναι αλλά εντάσεται στην όλη ειρωνεία 😛
Ο Άρης
31 Αυγούστου, 2011 3:12 μμ
μεγαλε θαενκς δια τας και καλα σαλατοειρωνειανς..και τας λοιπας περικοκλαδας…. να με συμπαθατε δηλαδης που σας ενοχλησα…. αγαπητε αυθεντικε προφεσορα….. ΟΥΓΚ.!
nefeli7
30 Αυγούστου, 2011 2:45 μμ
πολύ καλή η μετάφραση!! 🙂 Σ’ευχαριστούμε!!! 🙂
κάποιοι μεγάλοι (ηλικιακά) παραμένουν αιώνια έφηβοι!!
LAGARTSAS-A
30 Αυγούστου, 2011 3:01 μμ
nefeli7
Ευχαριστω για τα καλα σου λογια. 😉
ATHENA
30 Αυγούστου, 2011 5:07 μμ
http://www.zeit.de/campus/2011/04/sprechstunde-chomsky
ΕΔΩ ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΝ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ 😉
ΧΑΖΟΥΛΗΣ
30 Αυγούστου, 2011 6:53 μμ
Πολύ ωραιο κείμενο.
Το να εντοπίζουμε τα προβλήματα και να τα μελετάμε χωρίς ιδεολογικούς φραγμούς είναι ένα πραγματικά ουσιαστικό βήμα για όλη την ανθρωπότητα.
nikos
30 Αυγούστου, 2011 7:40 μμ
H Die Zeit ειναι εβδομαδιαια εφημεριδα που προσκειται στο Σοσιαλδημοκρατικο Κομμα της Γερμανιας, οχι περιοδικο.
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 7:47 μμ
Ευχαριστώ, δεν το ήξερα.
NNN
30 Αυγούστου, 2011 7:53 μμ
Σύμφωνα με την επιστολή του δικηγόρου κ. Αλέξιου Δ. Παπασταύρου, που δημοσιεύει σήμερα η «Καθημερινή της Κυριακής», ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός από το MIT κ. Νόαμ Τσόμσκι, ουδέποτε υπέγραψε το κείμενο υπογραφών κατά του νέου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο μέσω του blog Support Greek Academia
http://www.minedu.gov.gr/blog/?p=400
risinggalaxy
30 Αυγούστου, 2011 7:59 μμ
Ανοησίες. Το υιοθέτησε και η Διαμαντοπούλου βεβαίως βεβαίως χωρίς καν να πάρει το υπουργείο τηλέφωνο.
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=635453
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 12:01 πμ
Ο Τσόμσκι είναι από τους σημαντικότερους εν ζωή διανοούμενους, δίχως αμφιβολία. Έχω πολλές ενστάσεις για κάποιες θέσεις του, αλλά αυτό δεν στέκει εμπόδιο να τον διαβάζω και να τον ακούω. Μακάρι να υπήρχαν πολλοί σαν ετούτο, τον Προυντονικό Αναρχικό…το τονίζω αυτό!
catalternative
31 Αυγούστου, 2011 12:22 πμ
Προυντονικό; 🙂
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 12:26 πμ
Βεβαίως, τουλάχιστον εγώ αυτό κατάλαβα!
Μιλώ για την γενική του εικόνα.
catalternative
31 Αυγούστου, 2011 12:32 πμ
Ομολογώ ότι δεν έχω διαβάσει τα άπαντα, αλλά δεν μου έχει αφήσει την αίσθηση ότι πρεσβεύει τον μουτουαλισμό και ότι είναι υπερ της ελεύθερης αγοράς….Εκτός και αν εννοείς κάτι άλλο 🙂
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 12:42 πμ
Μάλιστα ο Ραφαηλίδης το 1999 τον αποκαλεί νεοπρουντονικό! Μεγάλο γλωσσολόγο και διεθνή ηγέτη του σύγχρονου ειρηνικού ΜΗ κομμουνιστικού αναρχικού κινήματος. Στο δε βιβλίο του «Περί Αναρχισμού» φαίνεται αρκετά καθαρά, να μην αναφέρω και τις βολές του, εναντίον του Μαρξ 🙂
risinggalaxy
31 Αυγούστου, 2011 12:51 πμ
Μουτουαλισμός δεν σημαίνει ελεύθερη αγορά. Ο Τσόμσκυ έχει δηλώσει συνοδοιπόρος του αναρχοσυνδικαλισμου πάντως Αν και έχω διαβάσει το «Περι Αναρχισμού» δεν έχω καταλάβει κάτι για μουτουαλισμό
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 12:57 πμ
Καλά ρε Rising δεν θα μαλώσουμε και για μια «ταμπέλα» ε!
Όπως κι αν έχει, τοποθετήθηκα νομίζω παραπάνω 😉
catalternative
31 Αυγούστου, 2011 12:58 πμ
Δεν είπα ότι ο μουτουαλισμός σημαίνει ελεύθερη αγόρα. Απλά ο Προύντον δεν ήταν ενάντια στην ελεύθερη αγορά… 🙂 Και εφόσον τον χαρακτηρίζει Προυντονικό ο oldboy9 υπέθεσα ότι ο Τσόμσκι ενστερνίζεται τις βασικές θεωρήσεις του Προύντον 🙂
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 1:04 πμ
Αχ τι καλά μας ενώνει όλους ο Τσόμσκι!
Μας χωρίζει όμως εάν είναι Προυντονικός η όχι, τρέλα λέμε 🙂
Υ.Γ.
Τέλειωσε ο χώρος από πάνω!
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 1:06 πμ
Μα καλά αυτό στο τέλος έπρεπε να είναι! Τάπαιξε το WordPress 🙂
catalternative
31 Αυγούστου, 2011 1:14 πμ
Πάντως για κάποιον που μεγάλωσε σε ανάμεσα σε βιβλιοπωλεία Ισπανών αναρχικών ο αναρχοσυνδικαλισμός που αναφέρει ο rising μου φαίνεται πιο πιθανός από τον μουτουαλισμό… 🙂
Τεσπά, ίσως και να μην έχει τελικά και τόση σημασία, απλά μου έκανε εντύπωση ο χαρακτηρισμός 🙂
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 1:19 πμ
…Πάντως ο Ρόκερ ΔΕΝ ήταν Ισπανός! Σε καληνυχτώ…Αναρχοσυνδικαλιστικά 🙂 😉
catalternative
31 Αυγούστου, 2011 1:49 πμ
Υποθέτω αναφέρεσαι στον Rudold Rocker 🙂 Καληνύχτα!! 🙂
oldboy9
31 Αυγούστου, 2011 2:02 πμ
Πολύ καλά υποθέτεις! 🙂