του Δημήτρη Α. Σεβαστάκη*
Δύο στρώσεις: οι διοικητές και οι διοικούμενοι. Δύο ποιότητες αριθμών: το 7 των διοικητών και το 10.000 των διοικούμενων. Δυσανάλογη σχέση, μια κουρεμένη δημοκρατία που οδηγεί σε μια απόφαση: εμπορική διαχείριση «υπηρεσιών παιδείας».
Ή αλλιώς Πανεπιστήμιο νέου εκπαιδευτικού και ηθικού επιπέδου. Οι μικρές παρέες είναι πιο αποδοτικές, πιο φτηνές και πιο έγκαιρες. Εξω τα κόμματα από τα Πανεπιστήμια. Οι χαώδεις βουλήσεις, οι μεθοδεύσεις, οι περίπλοκες ισορροπίες είναι ακριβά αποκτήματα για μια γενιά που καταπιέστηκε, που ήθελε ελευθερία, που τη συνέφερε το «χάος» και το οποίο εγκατέστησε στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Μια γενιά που ήθελε ακαδημαϊκή εξίσωση, δυνατότητα διαφωνίας, πολιτική χειραφέτηση. Διάφορα ακατάληπτα και πολυτελή. Τώρα βρισκόμαστε σε κρίση και η κρίση επιβάλλει διοίκηση με την παρέα του γυμναστηρίου. Εκλεκτοί φίλοι, στενοί φίλοι, αναξιολόγητοι κολλητοί. Απέναντι στα πολιτικά στερεότυπα μιας παλιάς δημοκρατικής και αναβλητικής κουλτούρας, που στοιχίζουν σε χρόνο και χρήμα, πρέπει να στηθεί μια νέα συγκεντρωτική κουλτούρα ανταποδοτικότητας. Φτώχεια των Πανεπιστημίων, υφαρπαγή ή υποθήκευση της περιουσίας τους, εξαθλίωση και φόβος των πανεπιστημιακών, δίδακτρα-μεταφορά του κόστους σπουδής στην οικογένεια.
Οι σπουδές είναι δυνατές μόνο γι’ αυτούς που τις μπορούν, όχι γι’ αυτούς που τις επιθυμούν. Τάλαντα, όχι ταλέντο. Αγοράζεις «υπηρεσίες παιδείας», δεν καλλιεργείσαι ούτε καν μαθαίνεις. Η μικρή παρέα του γυμναστηρίου, που διοικεί την Ελλάδα, μπορεί να αναλάβει την ανάπτυξη του νέου ιδιωτικού Πανεπιστημίου. Με συλλογική όμως χρέωση. Θα συνεννοείται με sms, ποιος εκλέγεται, πόσο θα του δίνουμε, τι δουλειά έκανε ο πατέρας του. Καμιά συνέλευση, καμιά διαβούλευση. Η μικρή χρισμένη παρέα θα μακροημερεύει διοικητικά χωρίς κρίση, μόνο με διορισμό.
Ενδιαφέρον και νεοτερικό, όσο η τοκογλυφία στην οικονομία και η τηλεοπτική μυθοπλασία στον πολιτισμό. Δικαίωμα, Πνευματικότητα, Αξιοπρέπεια, αχρημάτιστη Μόρφωση. Ναι, αλλά στο όνομα αυτών των γενικών καλών, πολλές εξουσιαστικές ομάδες σφετερίστηκαν, διοίκησαν, διέφθειραν, ακύρωσαν. Ομως πολύ περισσότερες ομάδες δασκάλων και φοιτητών, ακριβώς πάνω σ’ αυτά, σκέφτηκαν, έγραψαν, ένιωσαν, έδωσαν. «Το Πανεπιστήμιο πρέπει να βελτιωθεί και ενδεχομένως η καταστροφή είναι μια μορφή επανίδρυσης», σκέφτεται ο κουρασμένος καλοπροαίρετος.
Το μορφωτικό ιδανικό συνδέθηκε με το αναπτυξιακό όραμα της χώρας και υλοποιήθηκε από το 1981 και μετά, με τους όρους της Δημοκρατίας. Μαζικοποιήθηκε το αγαθό της εκπαίδευσης, δομήθηκε το Πανεπιστήμιο οργανωτικά και εκπαιδευτικά με κέντρο τη γνωστική διασπορά, με κέντρο την πολυκριτική συγκρότηση του γνωστικού επίδικου. Η Δημοκρατία νοήθηκε ως οργανικό μέρος της γνωστικής διαδικασίας, ως γνωστική ποιότητα και όχι ως παρείσακτο πολιτικό επικάλυμμα της γνώσης.
Η Δημοκρατία της γνώσης είναι κεντρικό εργαλείο μιας αντινεοφιλελεύθερης θεώρησης. Η σύγκρουση στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι μια μάχη εξουσιαστικής οπισθοφυλακής (των… κακών πανεπιστημιακών) αλλά μια βαθιά ιδεολογική αντιδικία. Η σύλληψη, ο πυρήνας του νέου νόμου είναι απολύτως απλός και ωμός. Υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο, κάθετη ιεραρχική δομή, εμπορικότητα αλλά και αποδόμηση των γνωστικών αντικειμένων.
Δηλαδή, αν η προγενέστερη σύλληψη βασιζόταν στον πολυμερισμό και την αποκέντρωση του σωστού, του γνωστικά έγκυρου κ.λπ., στο νέο μοντέλο οτιδήποτε εκφέρεται πρέπει προηγουμένως να φιλτράρεται και να αξιολογείται εμπορικά και σε συνέχεια πειθαρχικά από τον τάδε κοσμήτορα. Αντί να έχουμε γνώση που συναναπτύσσεται με αντινομίες και συνθέσεις, θα έχουμε γνώση αυστηρά και στενά οριοθετημένη από την εφαρμοσιμότητα και την εμπορικότητα.
Η Δημοκρατία, κατά το πνεύμα του νέου νόμου, δεν υπάρχει ως γνωστικό κέντρο. Είναι μια παρείσακτη ιδιότητα που μάλιστα αποδομεί τη γνώση. Η τελευταία πρέπει να είναι κάτι στενό, εφαρμόσιμο και άξεστο. Κάτι περιφρουρημένο και κλειστό που μπορεί να τυπωθεί στις ετικέτες των προϊόντων. Εργαστήρια ιών, πειράματα συμπεριφορών για καλή τηλεθέαση και έσοδα από διαφημίσεις. Αυτό είναι γνώση. Κάτι που κάνει πολύτιμο τον κ. Καμπουράκη, δυσεύρετο τον κ. Καψή, ακριβή και διδακτική την κ. Μελέτη. Παλαιολιθική αντίληψη που βασίζεται και θεμελιώνεται σε έναν πολιτιστικό αρχαϊσμό, όπως είναι η νέα μνημονιακή κουλτούρα.
* Ζωγράφος, επ. καθηγητής ΕΜΠ
dsevastakis@arch.ntua.gr
Αναδημοσιεύει από την Ελευθεροτυπία, εκτιμώντας την άποψη του συγγραφέα αν και με κάποιες ενστάσεις για την ωραιοποίηση των προθέσεων του παρελθόντος, η Jaquou Utopie
zakwer
14 Ιουλίου, 2011 2:59 μμ
http://www.rednotebook.gr/details.php?id=2882 Απο τον αδελφο του, για το πανεπιστημιο
Oblivion
14 Ιουλίου, 2011 5:12 μμ
Αξιόλογοι και οι 2, ειδικά ο Νικόλας που τον «ξέρω» και καλύτερα μέσα από τα άρθρα του.
http://eagainst.com/articles/%CE%BC%CE%B5-%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%BC%CE%AE-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B3%CE%AD%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%84%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%BF%CE%B2%CE%AC%CE%B8%CE%BC%CE%B9/
vassozacharof
14 Ιουλίου, 2011 5:29 μμ
http://youpayyourcrisis.blogspot.com/2011/07/blog-post_7083.html#more
ενα επισης καλο κειμενο, απο αλλη σκοπια
Oblivion
14 Ιουλίου, 2011 5:51 μμ
Η σκοπιά του είναι η τετριμμένη, η πολυφαγωμένη και τελικά η ξερασμένη από την ίδια την πραγματικότητα αλλά και εμάς τους ίδιους.
«Ο μόνος που αντιδρά στα πανεπιστήμια είναι μια μειοψηφία που αντιστέκεται σθεναρά σε κάθε αλλαγή» λέει μια θέση αστικής προπαγάνδας.
Αυτή η κουτσή μειοψηφία που αντιδρά, φαίνεται να αντιδρά για λόγους συντεχνιακούς.Ποιοί θα αντιδρούσαν?Τα μουλάρια της ΔΑΣΠ?Ή μήπως να περιμέναμε τίποτα από το ΜΑΣ(ΣΑΣ καλύτερα)?Αλλά ας μην λέμε πολλά.Τα λέει όλα η απάντηση των αρθρογράφων στην ερώτηση.Φάνηκε εξάλλου και από την Σύγκλητο του ΕΜΠ την Τρίτη…Δεν είναι μόνο ότι ανάγονται σε θέματα αυτο-α-νόητα ,αλλά δεν άφησαν και τον καθηγητή Μαρμαρά να ολοκληρώσει.Φίμωση λέγεται από κάποιους άλλους αυτό, και δεν έχει σχέση με την πάθηση του πέους, παρά με το ίδιο το μέγεθός του (μικρό εν προκειμένω, πως αλλιώς να εξηγήσεις αυτήν την συμπεριφορά από «δημοκράτες»?).Μετά μιλάνε για δημοκρατία.Προσωπικά πιστεύω και εγώ ότι έλεγε μαλακίες ο καθηγητής, νόμιζε πως το νομοσχέδιο είναι καλό και άλλα τέτοια,ως σωστός Πασόκος.Ωστόσο άλλο αυτό και άλλο η αντίδραση-ξεκαύλωμα των «εξεγερμένων» από κάτω.Αλλά ας περιμένουμε λίγο να δούμε τι θα γίνει αν το νομοσχέδιο για την παιδεία δεν εφαρμοστεί.Θα απαιτήσουν μια ουσιαστική αλλαγή (που την χρειάζεται το πανεπιστήμιο) ,με ουσιαστική συμμετοχή των φοιτητών ή θα βολευτούν με το αποτέλεσμα του «αγ(κ)ώνα» τους?
alexantro trollientes ναι, λωτοφαγος οχι
14 Ιουλίου, 2011 5:47 μμ
δεν μ αρεσε το “Το άξεστο Πανεπιστήμιο”
και επιπλεον, κατι μου λεει οτι πολυ αργα το θυμηθηκαν
vassozacharof
14 Ιουλίου, 2011 7:45 μμ
θα συμφωνησω μαζι σου για το timing, θλιβερα αργα….ας αποδειξουν στη πραξη ολοι αυτοι
κατα ποσο νοιαζονται για την καλλιεργεια της παιδειας, της επιστημης και την εφαρμογη της αξιοκρατιας….η casta diva 10ετιων…και με τις δυσμενεστερες των συνθηκων για την ουσιαστικη διαπραγματευση της αναδιαρθρωσης του ρολου των ΑΕΙ-ΤΕΙ * του προσαρμοσμενου στις ποκιλλες αναγκες της κοινωνιας και του πολιτισμου .Αν μπορεσουν ας πεισουν και τους συναδελφους τους και τους φοιτητες τους , ωστε να μην περασουν τα σχεδια της ολιγαρχιας που ειναι η πληρης μεταλλαγη τους σε ΑΕ που παραγουν ετοιμο εργατικο δυναμικο για τις αναγκες και μονο της κερδοσκοπιας του νεοφιλελευθερισμου.
Φοβαμαι οτι η δημοσια παιδεια γενικα εχει πεθανει προ πολλου….
*γιατι εχουν απωλεσει και την υποστηριξη της κοινωνιας , λαθροβιωνοντας επι σειρα ετων οι περισσοτεροι απο αυτους….βεβαια μεσα στη λασπη υπαρχουν και διαμαντια, αλλα στατιστικα
σε τι ποσοστο αντιστοιχουν;
«ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΠΡΟΤΑΣΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥΣ
ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΟΥΝ ΤΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥΣ, ΜΟΥ ΘΥΜΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΑΣΧΗΜΕΣ, ΑΝΕΡΑΣΤΕΣ & ΑΠΟΚΡΟΥΣΤΙΚΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΠΟΥ ΠΡΟΤΑΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΘΕΝΙΑ ΤΟΥΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΟΥΝ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΤΟΥΣ! ..»
Μανος Χατζιδακις.
alexantro paroligon
14 Ιουλίου, 2011 9:30 μμ
αν σας αρεσει και σας ταιριαζει στο σαιτ το παρακατω αρθρο ,αναρτηστε το
http://www.open.ypoga.net/node/1271
δεκτη και γραμματικη επιμελεια 🙂
vassozacharof
16 Ιουλίου, 2011 11:17 μμ
http://youpayyourcrisis.blogspot.com/2011/07/blog-post_3694.html
ENA AKOMH KEIMENO ΓΙΑ ΚΟΥΒΕΝΤΑ