Ο Godzilla και ο πυρηνικός εφιάλτης …

Posted on 15 Μαρτίου, 2011 8:54 μμ από

50


του Mind the Gap


Ο Godzilla Πρωτοεμφανίστηκε στην ομώνυμη γιαπωνέζικη ταινία και ειναι δημιούργημα του Ishirō Honda το 1954, έγινε το δημοφιλέστερο τέρας του κινηματογράφου και επηρέασε την pop παγκόσμια κουλτούρα απο τη μουσική μέχρι τα comics και τα video games. To cult τέρας που συνδέθηκε με την Ιαπωνία περισότερο απο κάθε άλλο ήρωα, γεννήθηκε μέσα απο τον φόβο για την πυρηνική ενέγεια και την καταστροφή του περιβάλλοντος στην χώρα που δέχτηκε τα μοναδικά, στην εως τώρα ιστορία της ανθρωπότητας, πυρηνικά χτυπήματα στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι. Συμβολικά ο Godzilla παρουσιάζεται ως αποτέλεσμα μετάλλαξης απο κάποια πυρηνική δοκιμή στον ωκεανό και να τρέφεται με τα πυρηνικά καύσιμα απο ατομικούς αντιδραστήρες. Ο Godzilla είναι το προϊόν της ανθρώπινης υπεροπτικής παρέμβασης στη φύση και το αποτέλεσμα της αυτοκαταστροφικής ανεξέλεγκτης ανάπτυξης, μια μεταφορική αλληγορία που αποτυπώνει τον ψυχροπολεμικό ανταγωνισμό και κυρίως εμπεριέχει απίστευτη για τα δεδομένα της εποχής οικολογική ανησυχία.

Αντικρύζοντας σήμερα την καταστροφή στην Ιαπωνία και τον πυρηνικό όλεθρο και έχοντας μεγαλώσει βλέποντας τον επιβλητικό και τεράστιο Godzilla στα ξεπεσμένα συνοικιακά σινεμά της δεκαετίας του 70, όπου είχε πάντα την τιμητική του, άλλοτε να ισοπεδώνει το Τόκιο και άλλοτε να παλεύει με άλλα τέρατα που σε αρκετές ταινίες της σειράς εμφανίζονται επίσης ως εποτέλεσμα της πυρηνικής ρύπανσης, δεν μπορώ παρά να κάνω συνειρμικές συνδέσεις. Έρχεται απο τον μολυσμένο Ωκεανό, έχει ραδιενεργή ανάσα που καίει τα πάντα, τρέφεται με πυρηνικά καύσιμα απο αντιδραστήρες, είναι σχεδόν άτρωτος και καταστρέφει ολόκληρες πόλεις. Τότε με τα πεινασμένα παιδικά μου μάτια, καταπίνοντας γεμάτος αφέλεια τα εντυπωσιακά για την εποχή εφέ, δεν είχα δώσει ποτέ σημασία στο φερμουάρ της στολής του Godzilla, που ορισμένες φορές ξεχωρίζει σε κάποια κακοτραβηγμένα ασπρόμαυρα πλάνα, ούτε στις χάρτινες φλεγόμενες μακέτες που αναπαριστούσαν τους θερμοπυρηνικούς σταθμούς που ποδοπατούσε … Σήμερα είδα τον άνθρωπο μέσα απο το τέρας να καταστρέφει τον εαυτό του και να παρατηρεί ανήμπορος τις «ασφαλείς» κατασκευές του να καταρρέουν και να εκμηδενίζονται. Θυμάμαι πως τον ζωγραφίζαμε στα παιδικά τετράδια και σχεδόν όλοι τον αποδίδαμε με πράσινο χρώμα, μη έχοντας δει ακόμη έγχρωμες ταινίες του, ίσως γιατι το πράσινο τον έκανε ένα φιλικό ερπετό στα μάτια μας …  Τώρα πια ξέρω πως είναι γκρίζος με την γαλάζια ακτινοβολία Cherenkov στα αγκαθωτά πτερύγια της ράχης του να φέγγει απειλητικά κάθε φορά που ετοιμάζεται να φτύσει την ραδιενεργή ανάσα του ….

Ο Godzilla είναι πλέον μετά την καταστροφή ένας ευθύς συμβολισμός, πέρα απο την Ιαπωνία, πέρα απο τον κινηματογράφο, και την επιστημονική φαντασία, αν η πασίγνωστη κραυγή του μπορούσε να μεταφραστεί θα ούρλιαζε πως ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΣΦΑΛΗ ΠΥΡΗΝΙΚΑ, δεν υπάρχουν πυρηνικά «ατυχήματα» παρα μόνο θυσίες ανθρώπων στο όνομα της «ανάπτυξης» και πως η φύση απλά μας φιλοξενεί και δεν είμαστε οι επικυρίαρχοι του πλανήτη και του σύμπαντος.

Αναδημοσιεύω ένα ντοκιμαντέρ του BBC για τον Godzilla, το φανταστικό τέρας σύμβολο της σύγχρονης Ιαπωνίας που τώρα βρίσκει την απόλυτη ταύτιση με την πραγματικότητα με την υποψία πως σύντομα θα λάβει και συμβολική θέση στα αντιπυρηνικά κινήματα.

Με απόλυτο σεβασμό στο δράμα τον συναθρώπων μας που δοκιμάζονται στην πατρίδα του Godzilla και την ελπίδα να γίνει η καταστροφή έστω ένα πικρό μάθημα της τελευταίας στιγμής για το μέλλον.

Mind the Gap

Σύντομο URL : http://wp.me/p1pa1c-8Kb

Advertisements