Υποψηφιότητες για το Θείο* Όσκαρ

Posted on 25 Ιανουαρίου, 2011 4:38 μμ από

0


Είναι η μοναδική μέρα του χρόνου που το Χολυγουντ ξυπνάει από τα χαράματα (5:30π.μ. τοπική ώρα)… είναι η μέρα ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου (Όσκαρ).

Το αγαπημένο The King’s Speech είναι η ταινία με τις συνολικά περισσότερες υποψηφιότητες, 12 τον αριθμό. Ακολουθεί το Κοενικό True Grit με 10 και τα Inception και The Social Network με 8. Φέτος η «ανεξάρτητη έκπληξη» είναι το Winter’s Bone με 4 υποψηφιότητες σε σημαντικές κατηγορίες, ανάμεσά τους και αυτή της ‘Καλύτερης Ταινίας’.

Από το 1932 εως το 1944 στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας οι υποψηφιότητες ήταν 10, αλλά από το 1945 περιορίστηκαν στις 5. Από το 2010, 66 χρόνια μετά, η σημαντικότερη κατηγορία της βραδιάς των Oscar έχει ξανά 10 υποψήφιες ταινίες να αναμετριούνται για το βραβείο. Κατά πολλούς αυτό οφείλεται στην απουσία της εμπορικής και καλλιτεχνικής επιτυχίας The Dark Knight από την πεντάδα της προηγούμενης χρονιάς, κάτι που ‘στοίχησε’ στην τηλεοπτική μετάδοση των Oscar αρκετές μονάδες τηλεθέασης. Οι διοργανωτές στην προσπάθεια τους να συμπεριλάβουν στην μεγάλη βραδιά εμπορικές ταινίες που θα δυσκολεύονταν να μπουν στην πεντάδα, αύξησαν τον αριθμό των διεκδικητών του ‘μεγάλου’ Oscar σε 10, ελπίζοντας ότι έτσι θα αυξηθεί και η τηλεθέαση που τα τελευταία χρόνια έχει πάρει την κάτω βόλτα. Αν και η κίνηση είναι ρίσκο, κατά πολλούς, φέτος έχουμε όντως (με ακαδημαϊκά δεδομένα πάντα) μια αξιόλογη λίστα:

Καλύτερη Ταινία: Black Swan, The Fighter, Inception, The Kids Are All Right, 127 Hours, The King’s Speech, The Social Network, True Grit, Winter’s Bone, και η δεκάδα συμπληρώνεται με το Toy Story 3 το οποίο είναι η 3η ταινία κινουμένων σχεδίων στην ιστορία των βραβείων που είναι υποψήφια στη κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας. To «Beauty And The Beast» (Η Πεντάμορφη και το Τέρας) είναι η μόνη ταινία κινουμένων σχεδίων που κατάφερε να μπεί στην πεντάδα. Το 2009 το «Up» ήταν κι αυτό υποψήφιο σε αυτή την κατηγορία, οι υποψήφιες όμως ταινίες είχαν αυξηθεί σε 10. Τα τελευταία χρόνια τα κινούμενα σχέδια έχουν αποκτήσει τη δική τους ξεχωριστή κατηγορία, με πρώτο νικητή το «Shrek».

Πρώτος Ανδρικός Ρόλος: Jeff Bridges (True Grit), Javier Bardem (Biutiful), Jesse Eisenberg (The Social Network), Colin Firth (The King’s Speech), James Franco (127 Hours). Να σημειωθεί ότι ο James Franco (μαζί με την Anne Hathaway) είναι φέτος ο παρουσιαστής της βραδιάς και θα ήταν ενδιαφέρον αν κέρδιζε, αλλά μάλλον αυτό το ενδεχόμενο έχει ελάχιστες πιθανότητες να συμβεί (GO COLIN!).

Πρώτος Γυναικείος Ρόλος: Annette Bening (The Kids Are All Right), Nicole Kidman (Rabbit Hole), Jennifer Lawrence (Winter’s Bone), Natalie Portman (Black Swan), Michelle Williams (Blue Valentine).

Καλύτερη Σκηνοθεσία: Darren Aronofsky (Black Swan), David Fincher (The Social Network), Tom Hooper (The King’s Speech), Joel & Ethan Coen (True Grit), David O’ Russell (The Fighter).

Δεύτεροι ρόλοι, σενάριο (πρωτότυπο και διασκευασμένο) καθώς και οι τεχνικές κατηγορίες αναλυτικά εδώ!

Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα αφήναμε για το παραπάνω link και την κατηγορία της Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, βραβείο που η Ακαδημία εισήγαγε το 1947. Φέτος όμως υποψήφια στην κατηγορία είναι και η Ελλάδα με τον Κυνόδοντα του Λάνθιμου να συναγωνίζεται τα hors La Loi (Αλγερία), Incendies (Καναδάς), In A Better World (Δανία) και Biutiful (Μεξικό).
Η Ελλάδα ήταν 4 φορές ‘υποψήφια’ στο παρελθόν για Oscar Ξενόγλωσσης Ταινίας με τις ταινίες «Ηλέκτρα» (1962), «Τα Κόκκινα Φανάρια» (1963), «Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο»(1965) και «Ιφιγένεια» (1977).
Η χώρα με τα περισσότερα Oscar Ξενόγλωσσης Ταινίας είναι η Ιταλία με 10 βραβεία με την Γαλλία να ακολουθεί με 9.
Με μεγάλο ενδιαφέρον και προκαταβολικό μειδίαμα αναμένονται τίτλοι σε ειδήσεις και εφημερίδες του στυλ «Ελληνικός Θρίαμβος» «Λάμψη Όσκαρ για την Ελλάδα» κλπ, καθώς και την ενασχόληση των μεσημεριανάδικων με το καθόλου οικογενειάκο prime time θέμα της ταινίας. Φήμες ότι ο Λαζόπουλος θα αφιερώσει όλο το επόμενο Τσαντήρι στον protege του κρίνονται ως ανακριβείς.

Και για να μην βγάλουν όλοι σπυριά από ένα τόσο trivial θέμα στο blog μας, για τους λιγότερο σκληροπυρηνικούς ας προσθέσουμε ότι κατά καιρούς οι απονομές των ¨Οσκαρ αποκτούσαν άκρως πολιτική χροιά από καλλιτέχνες που δεν μάσησαν τα λόγια τους επί σκηνής. Από τον George C. Scott που αρνήθηκε να παραλάβει το Oscar του για το  «Patton» επειδή δεν συμφωνούσε με την ιδέα του ανταγωνισμού στην τέχνη, έως τους -εκτός σεναρίου βέβαια- λόγους του Tim Robbins και της Susan Sarandon κατά του πολέμου στο Ιράκ είχαμε ουκ ολίγα περιστατικά που έφεραν πολλούς σε αμηχανία και ανέβασαν στην εκτίμησή μας αυτούς που δεν «κώλωσαν».

Το 1956 το κυνήγι των κομμουνιστών που είχε αρχίσει από τον γερουσιαστή Μακάρθυ είχε ως αποτέλεσμα την εισαγωγή ενός νέου κανονισμού στα Oscar : «Κανένας δεν μπορεί να προταθεί για Oscar αν έχει ομολογήσει την συμμετοχή του στο Κομμουνιστικό Κόμμα και δεν την έχει απαρνηθεί, αν έχει αρνηθεί να καταθέσει ενώπιον της επιτροπής του Κογκρέσου ή αν έχει αρνηθεί να απαντήσει στις ερωτήσεις της επιτροπής αυτής». Ο κανονισμός αυτός αποσύρθηκε το 1958. Ο Dalton Trumbo αν και είχε μπει στην μαύρη λίστα του Μακάρθυ κατάφερε το 1956 να κερδίσει Oscar σεναρίου για το «The Brave One», χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο Robert Rich. Φυσικά όταν αυτό αποκαλύφθηκε προκλήθηκε μεγάλο σκάνδαλο. Ο ίδιος παρέλαβε το χρυσό αγαλματάκι του στην απονομή του 1975, 19 δηλαδή χρόνια μετά τη νίκη του.

Όταν το 1972 ανακοινώθηκε ότι ο Marlon Brando κέρδισε το 2ο Oscar της καριέρας του για τον «The Godfather» (Ο Νονός), το βραβείο ανέβηκε να παραλάβει ή μάλλον να αρνηθεί μια Ινδιάνα η οποία δήλωσε ότι ο Marlon Brando αρνείται το Oscar ως διαμαρτυρία για την άδικη μεταχείριση των Ινδιάνων της Αμερικής από την κινηματογραφική βιομηχανία.

Το 1977 το Oscar Β’ Γυναικείου Ρόλου κέρδισε η βαθιά πολιτικοποιημένη ηθοποιός Vanessa Redgrave για το «Julia». H Redgrave με αναφορές στον ευχαριστήριο λόγο της για τον αγώνα της κατά του αντισημιτισμού και του φασισμού και την χρήση εκφράσεων όπως «κάποιοι σιωνιστές αλήτες που προσπαθούν να αμαυρώσουν το όνομα των Εβραίων» γιουχαρίστηκε από κάποιους και χειροκροτήθηκε από κάποιους άλλους. Η Redgrave πήγε στην απονομή με συνοδεία σωματοφυλάκων αφού είχε δεχτεί απειλές κατά της ζωής της λόγω της στάσης της υπέρ των παλαιστινίων, ενώ έξω από την αίθουσα που γινόταν η απονομή κάποιοι έκαψαν κέρινο ομοίωμά της.

Ανταποκριτής από το Los Angeles με την πολύτιμη βοήθεια του http://www.cinemanews.gr για τα trivia των ‘Όσκαρ, η Narrator.

* Το βραβείο ονομάστηκε έτσι όταν μια γραμματέας κοιτώντας το αναφώνησε «Είναι φτυστό ο θείος Όσκαρ!»

Μικρού μήκους: http://wp.me/s1pa1c-30631