[Αναδημοσίευση]
Aναδημοσιεύει από το e-lawyer ο risinggalaxy
Εδώ και μερικούς μήνες έχει παρατηρηθεί η πρακτική της παραχώρησης επικυρωμένων εισιτηρίων του μετρό από επιβάτες που δεν εξάντλησαν τα 90 λεπτά χρήσης της υπηρεσίας, προς τους επιβάτες που εισέρχονται στις εγκαταστάσεις του μετρό.
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. «απάντησε», τυπώνοντας στην πίσω πλευρά των εισιτηρίων τα εξής: «Η παραχώρηση και αποδοχή επικυρωμένου εισιτηρίου, καθώς και η προτροπή παραχώρησης απαγορεύεται και τιμωρείται από το νόμο (Π.Κ. ΆΡΘ.186.2 & 392).»
Ας δούμε τι λένε αυτά τα δύο άρθρα του Ποινικού Κώδικα:
Άρθρο 186 – Πρόκληση και προσφορά για την εκτέλεση κακουργήματος ή πλημμελήματος
1. Όποιος προκαλεί ή παροτρύνει με οποιονδήποτε τρόπο κάποιον να διαπράξει ορισμένο κακούργημα, καθώς και όποιος προσφέρεται ή αποδέχεται τέτοια πρόκληση ή προσφορά, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών.
2. Όποιος προκαλεί ή παροτρύνει με οποιονδήποτε τρόπο κάποιον να διαπράξει ορισμένο πλημμέλημα, καθώς και όποιος προσφέρεται γι’ αυτό και όποιος αποδέχεται τέτοια πρόκληση ή προσφορά, τιμωρείται με την ποινή που προβλέπεται για το σχεδιαζόμενο πλημμέλημα ελαττωμένη κατά το άρθρο 83. Για την ποινική δίωξη του αδικήματος αυτού, απαιτείται έγκληση του προσώπου κατά του οποίου σχεδιαζόταν η τέλεση του πλημμελήματος, αν το υπό εκτέλεση πλημμέλημα διώκεται κατ’ έγκληση.
3. Οι ποινές των προηγούμενων παραγράφων επιβάλλονται αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη.
Άρθρο 392 – Δόλια αποδοχή παροχών
1. Όποιος με την πρόθεση να μην καταβάλλει αντίτιμο παίρνει για άμεση κατανάλωση τρόφιμα ή ποτά ή δέχεται την παροχή καταλύματος ή υπηρεσιών, των οποίων το αντίτιμο είναι άμεσα πληρωτέο κατά τις συνήθειες των συναλλαγών, τιμωρείται με χρηματική ποινή ή με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών.
2. Η ποινική δίωξη ασκείται μόνο ύστερα από έγκληση.
Το άρθρο 186.2 αφορά αυτόν που προσφέρει το εισιτήριο, ενώ το άρθρο 392 αυτόν που δέχεται να χρησιμοποιήσει επικυρωμένο εισιτήριο.
Ένα μεγάλο ζήτημα δημιουργείται από το γεγονός ότι όποιος αγοράζει ένα εισιτήριο έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες για 90 λεπτά, οπότε αν τις χρησιμοποίησε για λιγότερα λεπτά, δεν χάνει φυσικά τα δικαιώματά του πάνω στο εισιτήριο. Ωστόσο, οι «συνήθειες των συναλλαγών» είναι ένας όρος που αναφέρεται στο ίδιο το άρθρο 392.
Το ζήτημα όμως δεν έχει κλείσει. Οι «συνήθειες των συναλλαγών» είναι ότι καθένας αγοράζει το εισιτήριο του. Είναι όμως οι συνήθειες των συναλλαγών κάτι στατικό; Όχι, βέβαια. Εάν πιω από το ποτό ενός φίλου μου σε ένα μπαρ, δεν θα διωχθώ με το άρθρο 392 ΠΚ, αφού ο φίλος έχει πληρώσει για το ποτό του. Το νόημα του 392 ΠΚ είναι ότι κάποιος πρέπει να τιμωρείται όταν μπαίνει στο Μετρό χωρίς καθόλου εισιτήριο. Ο νόμος δεν ενδιαφέρεται για το ποιος και γιατί του έδωσε ένα επικυρωμένο και χρονικά έγκυρο εισιτήριο.
Εξάλλου οι συνήθειες των συναλλαγών είναι κάτι που μεταβάλλεται. Το κίνημα των «Ρομπεν των εισιτηρίων» υποστηρίζει μια συμβολική πράξη, η οποία αποτελεί μέσο διαμαρτυρίας για την ολοένα αυξανόμενη τιμή των εισιτηρίων. Είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί κανείς με αυτή τη μορφή διαμαρτυρίας, αφενός είναι ένας θεμιτός λόγος για να διαμαρτύρεται κανείς κι αφετέρου το Μετρό δεν χάνει χρήματα που θα έπρεπε να έχει: ή πουλάει την υπηρεσία για 90 λεπτά ή ΔΕΝ την πουλάει για 90 λεπτά. Ως πράξη διαμαρτυρίας που συμβαίνει σε δημοσιότητα εμπίπτει λοιπόν στην ελευθερία της έκφρασης και γι’ αυτό κάθε σχετικός περιορισμός θα πρέπει να προβλέπεται με σαφήνεια από το νόμο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση και μόνο που υπάρχουν τόσες αμφιβολίες για την εφαρμογή αυτής της ποινικής διάταξης, κανονικά θα πρέπει να θεωρηθεί ανεφάρμοστο το 392 Π.Κ. , λόγω του κλασικού δόγματος του ποινικού δικαίου ότι κάθε φορά που υπάρχει αμφιβολία δεν πρέπει να υπάρχει ενοχή.
Spin
17 Ιανουαρίου, 2011 7:21 μμ
Κοινώς…για πάμε λίγο και με τα εισιτήρια να δούμε τι θα γένει. Μπράβο rising 🙂
Revolted_Tzeny
17 Ιανουαρίου, 2011 7:21 μμ
Ευχαριστούμε ! Είχα αυτήν την απορία εδώ και πολύ καιρό
Capybara
17 Ιανουαρίου, 2011 7:42 μμ
Μπράβο Γαλαξία, μας έχουν πρήξει με τη νομιμοφανή παπαριά που γράφουν στα εισιτήρια!!!
Γιαννκα
17 Ιανουαρίου, 2011 7:44 μμ
ακολουθω αυτην την τακτικη αυτην την τακτικη της παραχωρησης του επικυρωμενου εισιτηριου σχεδον δυο χρονια…..στην αρχη αφηνα το εισιτηριο στις κυλιομενες σκαλες…μετα πανω στα μηχανηματα εκδοσης….εδω και καιρο τα δινω χερι με χερι….το τι εχω ακουσει….τι να πω…προτιμω να τα δινω στα νεα παιδια,που εχουν και το μικρο χαρτζηλικι…αυτη η τακτικη πρεπει να επεκταθει γιατι ακομα κι αν εχει βγαλει εισιτηριο ο επιβατης ,μπορει να χρησιμοποιησει το επικυρωμενο και να να κρατησει το «καθαρο» για αλλη μετακινηση….τι θα κανουν θα βαλουν κι εναν μπατσο διπλα μας?
Γαλαξιάρχης (ex Zaphod)
17 Ιανουαρίου, 2011 7:49 μμ
Κι εγώ το ίδιο Γιάνκα. Στην αρχή, αρκετοί με έβριζαν με αποτέλεσμα να το αφήνω κι εγώ απλώς σε εμφανές μέρος. Τους τελευταίους μήνες όμως το αρπάζουν σα λιμασμένοι. Σημεία των καιρών…
Γιαννκα
17 Ιανουαρίου, 2011 8:00 μμ
πραγματικα Προεδρε σιγα μη πεσει εξω η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ….οπου μπορουμε να αντιστεκομαστε…
«δεν είναι το αντίτιμο που πληρώνουμε για την αγορά του εισιτηρίου αλλά η συνεχώς μεγαλύτερη εμπέδωση της Ανυπακοής στις συνειδήσεις του κόσμου.» οπως ωραια το εγραψε ο mitsaras…
ΧΑΖΟΥΛΗΣ
18 Ιανουαρίου, 2011 4:57 μμ
»το αρπάζουν σα λιμασμένοι»
Aυτο το παρατηρω και εγω οταν το δινω.
Πολυ καλο το αρθρο, αν και ειναι κριμα που αναγκαζομαστε να κανουμε ολοηκληρες κουβεντες για τετοια αυτονοητα πραγματα.
marxfactor
17 Ιανουαρίου, 2011 8:34 μμ
και εκτος κι αν κάποιος παρουσιαστει σαν μαρτυρας (που μπορει να αντικρουστει) δεν μπορει να αποδειξει η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ οτι το εισητηριο το πηρα απο καποιον αλλον.
Xanadu
17 Ιανουαρίου, 2011 11:43 μμ
Και στη Θεσσαλονικη πριν απο κάποιους μήνες που ειχα ανεβεί, στα εισιτήρια απο πίσω έγραφε οτι ειναι παρανομο το να δινεις το εισιτήριο σου στον αλλο όπως επισης οτι ειναι παρανομη και η προτροπη σε κάτι τετοιο!!!!!!!!
εγω παντως οταν το εδινα το εισιτηριο με κοιτουσαν πολλοι σαν εξωγήινο και μου έλεγαν «εχουμε το δικο μας»
koula
17 Ιανουαρίου, 2011 11:55 μμ
Ει(σι)Τι ο Εξωγήινος! 😀 😀 😀
εγώ συνήθως το αφήνω στο πανω μερος του ακυρωτικου (για να το δει ο αμεσως επομενος) και διπλωμενο λιγο και σφηνωμενο στη σχισμη (απο πανω παντα) για να μην το παρει ο αερας 😉
γιατι συνηθως κατεβαινω στο προς το τελος της διαδρομης και δεν εχει «αλλο κοσμο» για να μπει στο λεωφορειο μεχρι το «τερμα» του… αλλά μετά μια νέα διαδρομή ξεκινάααα! 😛
Και γενικα, δεν κανω φοβερη προσπαθεια να πεισω κανεναν… αν ντρεπεται και εχει λεφτα για πεταμα, πρόβλημά του!
«θελετε να παρετε το δικο μου που ισχυει για ακομα μπλαμπλα ωρα?»
αυτο λεω και αναλογως κινουμαι! ουτε να του αλλαξω γνωμη ουτε να χασω παραπανω χρονο… 😉
Οι πιο καχυποπτες ειναι οι γιαγιαδες… λογω ηλικιας παντα, αλλά και γιατι δε βλεπουν καλά να διαβασουν την ωρα και φοβουνται μην τις κοροϊδεψουν……. αλλά νταξ… βοηθαει που δεν εχω τατουαζ μαλλον και τις πειθω 😀 😀 😀 😀 😀
Xanadu
18 Ιανουαρίου, 2011 2:29 μμ
χαχαχαχαχαχα
όντως μάλλον βοηθάει που δεν έχεις τατουάζ!
😀 😀 😀
koula
18 Ιανουαρίου, 2011 2:34 μμ
ασε… αλλοι πειθονται μονο αν δουν τατουαζζζ…
😛 😀 😀 😀 😀
Αθανασία
18 Ιανουαρίου, 2011 1:44 μμ
Και εγώ το δίνω χέρι-χέρι
Προτιμώ νέους η αλλοδαπούς
Κανείς ποτέ δεν μου είπε κάτι άλλο πέρα από ευχαριστώ
Γιαννκα
18 Ιανουαρίου, 2011 2:04 μμ
χρονια πολλα καλε για το nickname 🙂 ……… απο τους ενηλικες εχω ακουσει …οχι …συνηθες….δεν ειναι σωστο αυτο που κανετε……δεν κλεβω εγω …..κι αλλες μαλακιες….τωρα ομως αλλαξαν οι καιροι….
Αθανασία
18 Ιανουαρίου, 2011 3:44 μμ
Ευχαριστώ γιανκα!!! Αληθινό ονομα ειναι
Narrator
18 Ιανουαρίου, 2011 1:55 μμ
Θα ήταν ενδιαφέρον η Γιάννκα και ο Γαλαξιάρχης να μας που τι έχουν ακούσει κατά καιρούς προσφέροντας το εισιτήριό τους…
Έχει ακουστεί ότι οι καθαρίστριες έχουν εντολή να τα μαζεύουν από τις κυλυόμενες και τα ακυρωτικά και να τα πετάνε. Καλύτερα χέρι χέρι. Προχθές στο Πανεπιστήμιο ήταν κοντά στα ακυρωτικά ένας νεαρός και ζήταγε εισιτήριο για να περάσει… Μου έκανε μεγάλη εντύπωση και δυστυχώς πέρασα βιαστικά και δεν σκέφτηκα εκείνη τη στιγμή να του πάρω εγώ ενα 😦
Με συμφέρει η κάρτα και εξηγώ πάντα σε όσους μου προσφέρουν εισιτήριο (όχι πολλοί να πω την αλήθεια) γιατί δεν το παίρνω…
Γαλαξιάρχης (ex Zaphod)
18 Ιανουαρίου, 2011 2:05 μμ
Toν πρώτο καιρό δεν έκανα διακρίσεις και το έδινα παντού. Οι γιαγιάδες ήταν πολύ επιφυλακτικές (μπορεί να έφταιγε και το γεγονός ότι τότε έμοιαζα περισσότερο με γενειοφόρο αντάρτη του Φιντέλ). Σκηνικό μου έκαναν συνήθως γυναίκες μέσης ηλικίας. Με μία μάλιστα τσακωνόμασταν ακόμη και στο δρόμο, αφού με πήγε καροτσάκι ως έξω αποκαλώντας με «κλέφτη» (!!!). Οι πιτσιρικαρία ανεξαρτήτως φύλου το έπαιρνε και το παίρνει ευχαρίστως (αν και σπάνια ακούς κανένα «ευχαριστώ»). Τους τελευταίους μήνες, αν και αποφεύγω τις γιαγιάδες, δεν έχει τύχει να το αρνηθεί κάποιος. Επίσης μέχρι πριν λίγους μήνες δεν μου έτυχε ποτέ να μου προσφέρουν εισιτήριο. Τώρα, περίπου μία στις πέντε μου δίνουν.
Narrator
18 Ιανουαρίου, 2011 2:09 μμ
Ναι γιατί σήμερα μοιάζεις με γιάπη του Σίτυ και δεν κινείς υποψίες… 😛
Γαλαξιάρχης (ex Zaphod)
18 Ιανουαρίου, 2011 2:11 μμ
Φαντάσου μούτρα, τότε! 🙂
Spin
18 Ιανουαρίου, 2011 2:16 μμ
Κλέφτη? Ρε τσαντάκια τι πήγες να της κάνεις? 😛
Γαλαξιάρχης (ex Zaphod)
18 Ιανουαρίου, 2011 2:30 μμ
Θα’ λεγα τι θα ήθελε να της κάνω, αλλά δε θέλω να μπω στα χωράφια των ειδικών (βλ. Mind the Gap) B)
Spin
18 Ιανουαρίου, 2011 2:46 μμ
Αχ ναι κύριε τρομοκράτη. Σχίστε μου το λουράκι και δώστε μου με βίαιο τρόπο το εισιτήριο σας 😛
Γιαννκα
18 Ιανουαρίου, 2011 3:13 μμ
nar οι καθαριστριες το εχουν «γλειψει» το μετρο…ουδεν καλον αμιγες καλου….
Γιαννκα
18 Ιανουαρίου, 2011 2:08 μμ
σε διαβασα…αυτο ηθελα να γραψω και το ξεχασα…οτι ειναι σημαντικο και να το παρεις το εισιτηριο ετσι εισαι μεσα στην διαδικασια….με την παρουσια του ο καθενας υποδηλωνει και την συμμετοχη του… 🙂
ChristosK
18 Ιανουαρίου, 2011 2:40 μμ
Εισαι να ανταλλαξουμε τις καρτες μας;;; 🙂 🙂 🙂
Narrator
18 Ιανουαρίου, 2011 2:55 μμ
γιατί; προπέρσινη είναι η δικιά σου; 😛
ChristosK
18 Ιανουαρίου, 2011 3:06 μμ
yes baby 😉
Βάσω Σκλαβούνου
19 Ιανουαρίου, 2011 7:15 μμ
εμένα δεν με πτοούν οι ποινικές διώξεις και τα λοιπά, πάντα το έδινα ή το άφηνα σε εμφανές σημείο για τον επόμενο. Αυτό που με ανησυχεί είναι είναι ότι έχει ατονίσει από τους περισσότερους η παραχώρηση του εισιτηρίου σε άλλον. Ισως θα έπρεπε να το επαναφέρουμε στο φέις και στα μπλόγκς πιο συστηματικά! Καθώς και το ότι από 1 Φλεβάρη δεν αγοράζουμε ούτε επικυρώνουμε εισιτήρια! Πόσοι θα το τολμήσουν άραγε… θα δείξει!!!
Ν
15 Φεβρουαρίου, 2011 1:09 πμ
Ποιος θα πληρώνει κυρία Σκλαβούνου τη λειτουργία, τα σέρβις, τα ανταλλακτικά, τα καινούργια οχήματα των ΜΜΜ; Ο συνταξιούχος της Γορτυνίας ή ο ψαράς της Ανάφης;
Υπάρχει κάποια ευρωπαϊκή χώρα, όπου να είναι δωρεάν – άρα τις πληρώνουν οι μη χρήστες τους – οι συγκοινωνίες;
Είναι σοβαρά πράγματα αυτά για έναν άνθρωπο που υποτίθεται ότι είναι προοδευτικός και μάλιστα ότι ανήκει σε μια μη εξωφρενική Αριστερά;
Spin
15 Φεβρουαρίου, 2011 2:09 πμ
Ν να τα πληρώνουν όσοι πιστεύουν στο καπιταλισμό.
nolongersafe
21 Ιανουαρίου, 2011 11:04 μμ
Ανοιχτή Συνέλευση για τα ΜΜΜ
Αθήνα, Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011, 15:00
εργαζόμενοι στα ΜΜΜ
Κατόπιν κοινής πρωτοβουλίας συναντηθήκαμε στις 08.01.2011 εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και συγκεκριμένα από την ΕΘΕΛ, τον ΗΣΑΠ, το ΜΕΤΡΟ και τον ΟΣΕ και ανταλλάξαμε σκέψεις και απόψεις τόσο για τις τρέχουσες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις όσο και για την κατάσταση του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος.
Θεωρούμε πως βασικοί στόχοι μιας τέτοιας συνέλευσης πρέπει να είναι :
• Κατάργηση τόσο του νόμου (3891/2010) που μεν αφορά τον ΟΣΕ αλλά αποτελεί πρότυπο για όλες τις ΔΕΚΟ, όσο και του πολυνόμου που ανατρέπει τις εργασιακές σχέσεις και καταργεί τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Μη εφαρμογή του σχεδίου Νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες.
• Καμία απόλυση – Καμία μετάταξη – Καμία περικοπή μισθού.
Οι εργαζόμενοι στις μεταφορές έχουμε ήδη βιώσει τόσο τη μείωση των μισθών μας όσο και την όξυνση της εργασιακής μας ανασφάλειας.
• Άμεση επαναπρόσληψη των απολυμένων συναδέλφων του ΜΕΤΡΟ.
Είναι τα πρώτα θύματα της «εξυγίανσης» των μεταφορών και δείγμα του τι μας περιμένει.
• Δεν θα δεχτούμε καμία συρρίκνωση του μεταφορικού έργου. Το κόψιμο γραμμών και ο περιορισμός των δρομολογίων θα έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των θέσεων εργασίας και την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.
• Καμία αύξηση στο ήδη ακριβό εισιτήριο. Οι μεταφορές δεν είναι εμπόρευμα, είναι κοινωνικό αγαθό.
Καλούμε λοιπόν σε Ανοιχτή Συνέλευση το Σάββατο 22/1 στο Πολυτεχνείο στις 15:00 εργατικές και μη συλλογικότητες, αγωνιστές, όλους τους ενδιαφερόμενους να παλέψουμε από κοινού για την ανατροπή των σχεδίων τους στις μεταφορές. Κάθε νίκη μέσα στο εργατικό κίνημα είναι και δική μας νίκη. Μια νίκη στις μεταφορές είναι νίκη ολόκληρης της εργατικής τάξης.
http://athens.indymedia.org/calendar/event.php?id=26825
Tom
21 Ιανουαρίου, 2011 11:54 μμ
Kαι πια θα είναι η περαιτέρω απάντηση του Αττικό Μετρό; Θα μειώσει τον χρόνο ισχύς του εισητηρίου σε 60 ή 30 λεπτά… ωραία πράξη διαμαρτυρίας!
Capybara
22 Ιανουαρίου, 2011 12:04 πμ
Τί λογική είν’ αυτή ρε Τομ;
Αν αποδεχτούμε όλοι το εντελώς αυθαίρετο συμπέρασμα ότι κάθε διεκδίκηση, κάνει τα πράγματα χειρότερα, πρέπει να παραιτηθούμε από κάθε αγωνιστικότητα, να αράξουμε στον καναπέ και να παρακολουθούμε τον Γιωργάκη να μας ληστεύει…
nolongersafe
23 Ιανουαρίου, 2011 2:29 μμ
Nέες δράσεις ενάντια στα διόδια. Πάμε:
28 Γενάρη 6μμ στην Αττική Οδό με προσυγκέντρωση στον κόμβο Κηφησίας-Αττικής Οδοού στο Μαρούσι
συνελεύσεις σε όλη την χώρα:
Μαρούσι, 24 Ιανουαρίου στις 7μμ στο Δημαρχείο
Βελεστίνο Μαγνησίας, 26 Ιανουαρίου 6μμ στο Πνευματικό Κέντρο
Στυλίδα, 30 Ιανουαρίου 11πμ στο δημαρχείο (που αλλού…)
Νίκαια Λάρισας, 31 Ιανουαρίου 6μμ στο πνευματικό κέντρο
Καισαριανή, 2 Φεβρουαρίου 7μμ στο δημαρχείο για να αποφασιστεί νέο άνοιγμα στην Αττική
http://epitropesdiodiastop.blogspot.com/