Δημοσιογράφοι, διανοούμενοι και ο βασιλικός μας βιασμός…

Posted on 31 Αυγούστου, 2010 2:24 μμ από

74


του Back Door Man

Από το περιδιάβασμα μου στον θαυμαστό κόσμο  του Internet την βδομάδα που μας πέρασε, συγκράτησα δύο “ειδήσεις”:

Το εμετικό  γλύψιμο Ευαγγελάτου σε έναν από τους πολλούς  βιαστές της δημοκρατίας

και η  απέλπιδα προσπάθεια ενός επιφανούς  μέλους της ντόπιας διανόησης να πείσει ότι το γεροντικό κορμί του σφύζει ακόμα από πάθος και ερωτισμό.

Δεν θα ασχοληθώ με την ουσία τους, τα ζητήματα που θέτουν τα παραπάνω είναι τόσο εξόφθαλμα ηλίθια, που δεν αξίζει τον κόπο. Εξ’ αλλού, άλλοι τα λένε πολύ καλύτερα από μένα.

Οι δύο ειδήσεις, φαντάζουν εντελώς άσχετες μεταξύ τους (εκτός ίσως ότι μου προκάλεσαν την ίδια οργή). Με δεύτερη ανάγνωση όμως βρήκα (με κάποια δόση αυθαιρεσίας) ότι έχουν ένα κοινό στοιχείο: Φανερώνουν σε κάποιο βαθμό τον λόγο για τον βιασμό που δεχόμαστε στις ζωές μας το τελευταίο διάστημα. Όχι βέβαια για τα αίτια (μακριά από μας οι ηθικού τύπου αναλύσεις) αλλά για τους λόγους που το έγκλημα που λαμβάνει χώρα σε βάρος μας δεν συναντά τις αντιστάσεις που θα θέλαμε. Όταν ένας από τους κυριότερους διαμορφωτές της κοινής γνώμης μετατρέπεται κυριολεκτικά σε αυλοκόλακα και ένας “διανοούμενος” χρησιμοποιεί την “αναρχική” κατά τα λεγόμενα του σκέψη προς δικαιολόγηση βιαστών και μόνο, δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας. Και βέβαια για την ελίτ των δημοσιογράφων δεν τρέφουμε αυταπάτες, το πέρασμα των ΜΜΕ στα χέρια πανίσχυρων επιχειρηματικών συμφερόντων μας έχει προετοιμάσει στο τι να περιμένουμε από αυτούς. Οι διανοούμενοι όμως (που στην πλειοψηφία τους στην Ελλάδα αναπροσδιορίζονται ως αριστεροί); Γιατί τέτοια σιωπή ή ακόμα χειρότερα, απροκάλυπτη και άκριτη στήριξη εργοδοτών σε εργατικές διαφορές (απόλυση Παλαιστίδη); Ίσως η αιτία να βρίσκεται στις δικές τους εξαρτήσεις. Οι περισσότεροι προκειμένου να εκδοθεί το πνευματικό τους έργο, είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένοι είτε από το κεφάλαιο (εκδοτικοί οίκοι) ή από την εξουσία (Πανεπιστήμια). Σχετικά ο Καστοριάδης είχε γράψει:

«Ο συγγραφέας και ο διανοητής, με τα ιδιαίτερα μέσα που του δίνουν η κουλτούρα του και οι ικανότητές του, ασκεί επιρροή στην κοινωνία. Όμως αυτή η επιρροή αποτελεί μέρος του ρόλου του ως πολίτη: λέει αυτό που σκέφτεται και αναλαμβάνει την ευθύνη των λόγων του. Kανείς δεν απαλλάσσεται από αυτή την ευθύνη. Ούτε καν εκείνος που σωπαίνει και, ως εκ τούτου, αφήνει να μιλούν οι άλλοι και να καταλαμβάνεται ο κοινωνικό-ιστορικός χώρος ενδεχομένως από ιδέες τερατώδεις.

Mία από τις εκδηλώσεις – μόνο μία – της γενικής και βαθιάς κρίσης της κοινωνίας είναι η κρίση της κριτικής. Γεγονός είναι ότι υπάρχει γενικευμένη ψευδο-συναίνεση. H κριτική και η εργασία των διανοουμένων απορροφώνται από το σύστημα τώρα πολύ περισσότερο από άλλοτε και με τρόπο πολύ πιο έντονο. Όλα τα αλέθουν τα Mέσα Mαζικής Eνημέρωσης. Tα δίκτυα συνενοχής είναι παντοδύναμα. Σήμερα, τις αποκλίνουσες και ετερόδοξες φωνές δεν τις καταπνίγουν ούτε η λογοκρισία ούτε οι εκδότες. Tις καταπνίγει η γενικευμένη εμπορευματοποίηση.»

(H άνοδος της ασημαντότητας)

Όπως και να’ χει, τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αδυναμία της αριστεράς να αρθρώσει πειστικό λόγο παγιδευμένη είτε σε ιδεολογικές αγκυλώσεις και αναχρονισμούς είτε σε πολιτικές προσωπικής προβολής, κάνει το μέλλον να μη δείχνει καθόλου αισιόδοξο…

http://wp.me/pPn6Y-2at






Posted in: Ελλάδα