«Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μία σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος, έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του, καλείται να συμβάλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Σε αυτή την ατομική, και πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολη, πορεία κατάκτησης νέων γνώσεων, δεν ενεργεί μόνος του, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με βάση το πρώτο συνθετικό της λέξης αυτο-μόρφωση. Ο άνθρωπος δεν δραστηριοποιείται μέσα σε ένα κοινωνικό κενό, αλλά μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Βρίσκεται δηλαδή σε συνεχή επικοινωνία με τους άλλους, σε επαφή και ανταλλαγή με τους επίσημους ή ανεπίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς, με ποικίλους οργανισμούς και κέντρα κατάρτισης, ακόμη και όταν οι νέες τεχνολογίες του επιτρέπουν να μαθαίνει και να εργάζεται σε φυσική απόσταση από τους άλλους. Με αυτή την έννοια, οι διαδικασίες και οι πρακτικές αυτομόρφωσης στη σημερινή εποχή δεν σημαίνουν την απουσία των άλλων, θεσμών και ατόμων, ούτε την κοινωνική απομόνωση του καθενός ατόμου, αλλά την ενεργητική στάση του, αφού το ίδιο αποφασίζει, άλλοτε αυτοβούλως και άλλοτε κάτω από την πίεση συγκεκριμένων αναγκών, να εκπαιδευθεί. Η ενεργητική στάση συνίσταται στο ότι ο άνθρωπος καλείται να διαμορφώσει μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (οργανισμούς, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους) το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τους τρόπους της εκπαίδευσής του.
Όμως οι πρωταρχικοί παράγοντες που καθιστούν την αυτομόρφωση αναγκαία για τα άτομα των σύγχρονων κοινωνιών είναι οι νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις και οι συνεπακόλουθες μεταμορφώσεις της αγοράς εργασίας. Μία από τις συνέπειες αυτών των αλλαγών είναι ότι πολλά επαγγέλματα χάνουν γρήγορα την αξία και τη χρησιμότητά τους, ενώ οι γνώσεις και οι δεξιότητες που τα άτομα κατέκτησαν στα πρώτα στάδια της ζωής τους καθίστανται ανεπαρκείς για το παρόν και το μέλλον. Η συνολική τεχνολογική αναδιάρθρωση της εργασιακής δραστηριότητας στερεί όλο και περισσότερο στα άτομα τη δυνατότητα να διατηρούν μία και μοναδική επαγγελματική ταυτότητα σε όλη τη διάρκεια της ενεργού ζωής τους. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα από τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης για τα άτομα, οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δύο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους. Το γεγονός αυτό επιβάλλει στα άτομα να κατακτούν διαρκώς γνώσεις, να ανανεώνουν τις δεξιότητές τους, να αποκτούν γρήγορα νέες ειδικεύσεις, δηλαδή, να εκπαιδεύονται συνεχώς. Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως η απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενιές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkheim κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δύο φύλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών. Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002 (∆ιασκευή)»
———————————————————————————————————
Πώς σας φαίνεται??
Ήταν το θεματάκι στη Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας στις φετινές Πανελλαδικές..
Και το τρίτο ερώτημα ήταν :
«Γ1. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου. (500-600 λέξεις). Μονάδες 40«
Θα συμφωνήσετε ότι αν θυμάται ένας άνθρωπος θέματα εξετάσεων που έχει κληθεί να απαντήσει (σε οποιαδήποτε βαθμίδα εκπαίδευσης) είναι αυτά σε κρίσιμες περιόδους για τον ίδιο..
πχ αν είναι 31 Αυγούστου και «δίνει» για να μη μείνει.. αν είναι το τελευταίο μάθημα για πτυχίο.. αν έβαλαν θέμα εκτός ύλης και πήγε τσάμπα το διάβασμα.. αν «πέσει» θέμα στις Πανελλαδικές..
.. ε, τι? .. τύχαια μπήκε η σφήνα «Διά Βίου Μάθησης«.. στο προσφάτως renamed (το γράφω έτσι για να δουν ότι αυτομορφώθηκα.. well) Υπουργείο..??
Δεν «έτυχε».. πέτυχε!.. που έλεγε και η διαφήμιση..
ΥΓ Καλή επιτυχία στα παιδιά! Και καλό κουράγιο σε όλους!
ΥΓ2 Πάντως εδώ στο μπλογκ.. την τιμάμε την αυτομόρφωση.. όλα «μόνοι» τα μαθαίνουμε.. και αλληλοβοηθάμε όπως μπορούμε στα των τεχνικών θεμάτων..
koula
Study Link: http://wp.me/p1pa1c-X4
τα θέματα των εξετάσεων θα τα βρίσκετε στο : http://www.ypepth.gr/el_ec_category11440.htm
Oblivion
17 Μαΐου, 2010 12:37 πμ
Είναι ωραίο θέμα.Αλλά τι συζητάμε.Ότι θέμα πέφτει στην έκθεση ωραίο είναι.Τα παιδιά πάντως δεν παίζει να προετοιμάστηκαν για κάτι τέτοιο μιας και είναι εξεζητημένο.Να τονίσω σε αυτό το σημείο την απέχθεια για τον τρόπο που καλούνται τα παιδιά να γράψουν ένα μάθημα στο οποίο έπρεπε να τους δίνεται μεγάλος βαθμός ελευθερίας ανάπτυξης.Στην ουσία μαθαίνουν σε ένα ξύλινο λόγο τον οποίο κυριολεκτικά αποστηθίζουν και χρησιμοποιούν αλγοριθμικά θα έλεγα προκειμένου να είναι «μέσα».Και το τραγικό αποτέλεσμα φαίνεται όταν καλούνται υποψήφιοι να σχολιάσουν κάτω on-camera και τους βλέπεις να προσπαθούν να απαντήσουν στο στυλάκι που έχουν μάθει να γράφουν.
koula
17 Μαΐου, 2010 12:47 πμ
ον κάμερα?
«βατά και αναμενόμενα τα θέματα»..
«για καλά διαβασμένους..»
Εχεις δίκιο στο ότι μαθαίνουν κάποιες στάνταρ «οδούς» που να ταιριάζουν γενικά σε πολλά θέματα έκθεσης.. για να μπορέσουν να γράψουν.. χωρίς να βγουν «εκτός θέματος»..
Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα και αν εκείνη την ώρα εμπνευστεί ένας μαθητής από το θέμα και έχει πρωτότυπες ιδέες να προτείνει..
μάλλον δε θα τολμήσει να εμπιστευτεί την δική του κρίση και ικανότητα και θα προτιμήσει τον «δρόμο» (τρόπο ανάπτυξης) που του είπαν ότι πρέπει να πάρει το γραπτό του.. για να είναι τουλάχιστον στον «μέσο όρο».. όπως δηλαδή οι περισσότεροι από τους άλλους υποψήφιους..
Τώρα κατά πόσον το επίπεδο των θεμάτων της Εκθεσης, είναι για αυτες τις ηλικιες..
δε νομίζω..
loophole
17 Μαΐου, 2010 12:53 πμ
Εμένα μου φαίνεται τελείως παλούκι πάντως… αλλά θα ήθελα να δω και η (μικρή) Αννούλα τι θα έγραφε…
koula
17 Μαΐου, 2010 12:56 πμ
η μικρή Αννούλα.. θα έλεγε..
«in English please..»
και μετά.. θα απαντούσε
» πρώτα ο μαθητής.. να αυτομορφωθεί.. και μετά να αξιολογηθούν οι καθηγητές.. και τέλος θα γίνω πρωθυπουργός.. end of story, love»
Oblivion
17 Μαΐου, 2010 1:17 πμ
Ακριβώς.Ωστόσο είδα δηλώσεις των υποψηφίων μετά το πέρας της εξέτασης και λες και γύρισα 2 χρόνια πίσω.Κλασικά μετά την έκθεση νομίζεις ότι είσαι στο 17<
."Βατά θέματα", "εύκολα τα θέματα" κλπ.Μια φιλόλογος μίλησε και είπε "Το θέμα ήταν δύσκολο και νομίζω ότι το 50% έπεσε εκτός θέματος".Αναμένουμε όμως.Βλέπετε με τέτοια κρίση, αν βάλουν και μανίκια στις εξετάσεις δεν θα είναι ωραίο τρομάρα τους.Αναμένω τα μαθ.κατ ,που πέρυσι ήταν υπόθεση 20 λεπτών το 4ο θέμα.
koula
17 Μαΐου, 2010 1:26 πμ
Πάντως.. μια φορά θα πρέπει να δοθεί το θέμα της εκθεσης .. σε όλους τους βουλευτές.. έτσι.. για ξεμπρόστιασμα..
anle
17 Μαΐου, 2010 1:40 πμ
Megaluterh malakia apo thn ekthesh den exei uparksei. Panta tis idies pipes. edwsa kai me desmes kai den kserw poso allakse alla oi panellhnies einai h megaluterh blakeia ever. Den pernagane oi aksupnoi alla ta futa (apla kapoioi etuxe na eimaste exmmm kai ta duo :P)
koula
17 Μαΐου, 2010 1:43 πμ
και προκοψατε.. 😛
loophole
17 Μαΐου, 2010 1:44 πμ
Άμα στην έκθεση περνάνε τα φυτά σε τίποτα αρχαία ή τίποτα χημείες ποιοί περνάνε οι έξυπνοι?
koula
17 Μαΐου, 2010 1:49 πμ
οι τρέξυπνοι… που ριχνουν τρελό τρέξιμο στην γ’ λυκείου..
ασταναπαν!
κρίμα πάντως, γιατί αν εχουν όντως κάποια ωριμότητα-εμπειρίες-κριτική ικανότητα (δύσκολο για τις ηλικίες αυτές) και ταλέντο για να αναπτύξουν ακόμα και τα δύσκολα θέματα.. τα βάζουν στην άκρη και απαντούν με το ίδιο «σύστημα» οι περισσότεροι.. για να μη ρισκάρουν..
έτσι μου φαίνεται δηλαδή, βλέποντας το πώς απαντούν στα θέματα των εξετάσεων τα διάφορα φροντιστήρια..
loophole
17 Μαΐου, 2010 1:55 πμ
Ε εντάξει ναι αλλά και με το ίδιο σύστημα να απαντούν (αφού στην ουσία αυτό ζητάει το.. σύστημα) όλα αυτά που περιγράφεις φαίνονται νομίζω..
Πάντως εγώ θυμάμαι χαρακτηριστικά το σοκ που είχα πάθει στην 3η λυκείου όταν έκανα έκθεση στο φροντ/ριο για πρώτη φορά και μου έμαθα πως υπάρχει… συγκεκριμένη μέθοδος! Και προσπαθούσα να πείσω τον καθηγητή ότι μέχρι τώρα και χωρίς σύστημα δεν είχα πρόβλημα με τους βαθμούς. Ήττα μεγάλη. Αλλά στις πανελλήνιες πιθανώς θα είχα πρόβλημα, εκεί είναι στάνταρ. Παλιοκατάσταση…
Αμ η λογοτεχνία?? Που τα κάνεις τα ποιήματα φύλλο και φτερό. Σπλάτερ… Αίσχος..
koula
17 Μαΐου, 2010 1:58 πμ
🙂
πίκρες…
Oblivion
17 Μαΐου, 2010 2:21 πμ
Καλά να πάθεις που μου ήθελες και θεωρητική!:)
loophole
17 Μαΐου, 2010 2:24 πμ
Τι να κάνω ρε φίλε/η… μάθε μια τέχνη μου λέγανε… αλλά δε πιάνουν τα χέρια μου.. 😛
koula
17 Μαΐου, 2010 2:27 πμ
πουτ δε τέχν ντάουν..
τα λέμε!
loophole
17 Μαΐου, 2010 2:30 πμ
Θα μπορούσα να πάω στα οικονομικά.. να γίνω γκόλντεν μπόυ… Αλλά ρώτα και την koula που είναι γκόλντεν γκέρλ τι τραβάει…
koula
17 Μαΐου, 2010 2:32 πμ
re finistrini!
ειπαμε.. μπλογκ ειναι..
αλλά μη με δυσφημεις κι έτσι.. να μου΄ρθει το ΣΔΟΕ (Σχολ(ι)αστική Δίωξη Όλων των Ειδών)
αξημέρωτα..
loophole
17 Μαΐου, 2010 2:36 πμ
Επώνυμοι θα γίνετε τώρα τα λέει ο Καρατζα..φτούου… Όλα στη φόρα!
anle
17 Μαΐου, 2010 7:48 πμ
Στο μονο μαθημα που χρειαστηκε να χρησιοποιησς εστω λιγο απο τον εγκεφαλο μου ηταν η φυσικη. Αυτη η εκθεση.. παπαγαλιζα παραγραφους και εκανα κοπυ πεηστ με διαφοροποιησεις. θυμαμαι ακομα την τελευταια παραγραφο..
Πολλα θα μπορουσαν να αναφερθουν ακομα αν θα ήθελε κανεις να εξαντλήσει ολα τα περιθωρια αναπθξης αυτου του θεματος..
Μπλιαχ μπλιαχ μπλιαχ ομως!!
DrAluca
17 Μαΐου, 2010 12:40 πμ
Ενδιαφερον,οχι ευκολο,και ισως μανικι θεμα….
Αλλα δεν μπορω να πω περισοτερα μιας και εγω ειχα βγει ελτως θεματος……
🙂 🙂 🙂 🙂
Χαμογελατε…
μανικάκος
17 Μαΐου, 2010 12:42 πμ
οταν λες μανικι;
DrAluca
17 Μαΐου, 2010 12:45 πμ
Χαχαχαχα
Ημουν σιγουρος….
Χαχαχαχα
Εκ της δυσκολιας να εκμαιευσεις πληροφοριες απο ενα ΜΑΝΙΚακΙον…
Χαμογελατε…
tsalapeteinos
17 Μαΐου, 2010 10:04 πμ
Μια «απάντηση» στο θέμα από τον Χρήστο Κάτσικα:
Προπαγάνδα… με όχημα την «αυτομόρφωση»
koula
17 Μαΐου, 2010 10:43 πμ
Ευχαριστούμε Tsalapeteine! 🙂
καλημερες!
ΥΓ μπορούσε να μπει ένα κατευθείαν ένα θέμα για τα ..οφέλη του ΔουΝουτού..
για να έχουν και ένα καλό μέτρο για το πόσο αποτελεσματική είναι η πλύση εγκεφάλου..
θα ήταν και στα πλαίσια της οικονομικής πολιτικής «μ’εναν σμπάρο δυό τρυγώνια»..
anadyomenh
17 Μαΐου, 2010 11:27 πμ
«ΥΓ2 Πάντως εδώ στο μπλογκ.. την τιμάμε την αυτομόρφωση.. όλα “μόνοι” τα μαθαίνουμε.. και αλληλοβοηθάμε όπως μπορούμε στα των τεχνικών θεμάτων..»
Έτσι… ας βοηθήσει λοιπόν κάποιος με τα href του j4nus στο «άλλοι μιλάν για τέχνη» γιατί έχω κάνει κάτι λάθος και δεν τον βρίσκω να βοηθήσει την κατάσταση… 🙂
Τώρα για τη Δια-βίου εκπαίδευση και την αυτομόρφωση μπορώ να σας πω πολλά σχετικά με το ΕΑΠ… αλλά δυσκολεύομαι γιατί δεν το επιτρέπει η ανατροφή μου… (τέσπα, καλά κουράγια και σε όσους έχουν μπει σε αυτή τη διαδικασία αλλά και στους υποψήφιους των Πανελληνίων… βάρβαρη διαδικασία…)
Αρουραίος
20 Μαΐου, 2010 7:43 πμ
Απαράδεκτο φυσικά το θέμα από πολλές απόψεις και κυρίως για τον ωμό εκβιασμό του μαθητή να προσαρμοστεί στις νεοφιλελεύθερες επιταγές του υπουργείου.
Πλέον για να περάσεις στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να καταθέσεις την νεοφιλελεύθερη ταυτότητα στην γραμματεία της σχολής…
Γειά σου ρε Αννούλα που έμαθες και αγγλικά…θηρίο!
Πολύ καλό το άρθρο του Κάτσικα.