Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΖΕΡΒΑ
Φύλλο και φτερό έχει κάνει η Αντιτρομοκρατική τις τηλεφωνικές συνδιαλέξεις και τα sms χιλιάδων ανυποψίαστων κατοίκων της Αθήνας. Από τον περασμένο Οκτώβριο, τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. έχουν επιδοθεί ακόμη και σε αναδρομικές (προ τριετίας) άρσεις του απορρήτου των επικοινωνιών των πολιτών σε ευρείες περιοχές της πρωτεύουσας, ζητώντας αναλυτικά τα στοιχεία όλων των κλήσεων που κατέγραψαν οι κυψέλες των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα! Ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα τέθηκαν υπό αστυνομική επιτήρηση για λόγους «εθνικής ασφάλειας». Τα στίγματα της τηλεφωνικής επικοινωνίας όλων ανεξαιρέτως των πολιτών που κατοικούν ή βρέθηκαν μέσα σ’ αυτές τις κατοικημένες περιοχές (όνομα καλούντος, καλουμένου, διάρκεια κλήσης, sms κ.λπ.) έχουν μπει στο στόχαστρο των αστυνομικών ερευνών.
Αιτιολογία για την τεράστια σε έκταση πληθυσμού αστυνομική επιχείρηση άρσης απορρήτου είναι η αναζήτηση στοιχείων που θα οδηγούσαν στην αποκάλυψη μελών του «Επαναστατικού Αγώνα». Ολες οι διατάξεις άρσης απορρήτου εστιάστηκαν, γύρω από περιοχές από τις οποίες είτε έγιναν τηλεφωνήματα ανάληψης ευθύνης για κάποιες ενέργειες είτε είχαν αφεθεί «προκηρύξεις». Με βάση αυτή την πρακτική όλοι όσοι είχαν την ατυχία να κατοικούν ή να περνούν από τις περιοχές αυτές κάποια συγκεκριμένη στιγμή έγιναν, χωρίς να το γνωρίζουν, αντικείμενο έρευνας της Αντιτρομοκρατικής. Τον περασμένο Οκτώβριο ζητήθηκαν από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας δεδομένα κλήσεων που κατέγραψαν οι κυψέλες τους σε ευρείες περιοχές των Ανω Πετραλώνων σχετικά με περιστατικό το οποίο είχε γίνει σχεδόν τρία χρόνια νωρίτερα (Ιανουάριος του 2007). Με άλλες αιτήσεις ζητήθηκαν στοιχεία κλήσεων για περιοχές στου Γκύζη, πίσω από το Εφετείο και στην Καισαριανή. Είναι η πρώτη φορά που η αστυνομική πρακτική διερεύνησης εγκλημάτων στην Ελλάδα ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της εξατομικευμένης ευθύνης και στρέφεται συλλήβδην εναντίον κατοίκων ευρύτερων περιοχών, για τους οποίους δεν υπάρχει κανένα απολύτως στοιχείο εμπλοκής τους σε παρόμοιες υποθέσεις. Η μόνη εμπλοκή τους είναι ότι επικοινώνησαν με άλλους. Οι πολίτες των οποίων οι κλήσεις βρίσκονται στα κιτάπια της Αντιτρομοκρατικής δεν έχουν κανένα νόμιμο τρόπο άμυνας. Πρόκειται για γενικευμένη επιτήρηση των πολιτών και αμφισβήτηση συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους, με λογικές τού τύπου «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Οπως έλεγαν νομικοί, ούτε ο περιβόητος αντιτρομοκρατικός νόμος Σταθόπουλου δεν προέβλεψε τέτοιες δρακόντειες διατάξεις μαζικού ελέγχου ευρύτερων αστικών περιοχών. Τι ζητεί η Αντιτρομοκρατική Η μαζική άρση απορρήτου σε ολόκληρες γειτονιές έγινε γνωστή μέσα από τη δικογραφία των κατηγορουμένων για συμμετοχή στον «Επαναστατικό Αγώνα». Με έγγραφά της η Αντιτρομοκρατική ζητεί από όλες τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας «αναλυτικά στοιχεία των τηλεφωνικών κλήσεων μεταξύ κινητών ή μεταξύ κινητών και σταθερών τηλεφωνικών συνδέσεων, συμπεριλαμβανομένων των αριθμών κλήσεων αυτών (καλών-κληθείς) και του ακριβούς χρόνου, τόπου και διάρκειας της κάθε επικοινωνίας, οι οποίες καταχωρήθηκαν στις κυψέλες των εταιρειών» και που καλύπτουν περιοχές που περικλείονται από διάφορους δρόμους της Αθήνας. Η Αντιτρομοκρατική ζητεί επίσης να της γνωστοποιηθούν τα γραπτά μηνύματα μεταξύ κινητών, αλλά και μεταξύ κινητών και σταθερών τηλεφώνων που καταγράφηκαν στις ίδιες περιοχές, τα στοιχεία ταυτότητας των συνδρομητών που πραγματοποιήθηκαν ή δέχτηκαν κλήσεις, απέστειλαν ή παρέλαβαν γραπτά μηνύματα, καθώς και κάθε άλλη μεταγενέστερη μεταβολή (παύση λειτουργίας, μεταβίβαση του αριθμού). Η άρση του απορρήτου ζητείται για χρονικό διάστημα από 50 λεπτά έως μιάμιση ώρα τις ημέρες που έγιναν οι αναλήψεις ευθύνης. Ομως η άρση του απορρήτου των αναλυτικών λογαριασμών για συγκεκριμένα τηλέφωνα γίνεται 24ωρη εάν «ήθελε προκύψει ιδιαίτερο και περαιτέρω ερευνητικό ενδιαφέρον μετά την επεξεργασία του συνόλου αυτών από την υπηρεσία μας», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο της Αντιτρομοκρατικής. Τις αιτήσεις της Αντιτρομοκρατικής επικυρώνει ως έχουν με διάταξή του ο εισαγγελέας Εφετών. Τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. επιφυλάσσουν για τον εαυτό τους την αποκλειστική εξουσία να αποκτούν πρόσβαση, να επεξεργάζονται και να θεωρούν «ύποπτες» τις τηλεφωνικές συνδιαλέξεις χιλιάδων πολιτών, με κριτήρια που μόνο εκείνα γνωρίζουν. Το πιο πιθανό είναι ύποπτα να θεωρούνται τηλεφωνήματα μικρής διάρκειας, οι αναπάντητες κλήσεις και τα sms που έγιναν μέσα στο επίμαχο διάστημα. Κάτι ανάλογο άλλωστε συνέβη πρόσφατα και με τα τηλέφωνα πολιτών που κάλεσαν την «Ελευθεροτυπία» και άλλα ΜΜΕ σε ώρες και ημέρες που η οργάνωση Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς αναλάμβανε τηλεφωνικά την ευθύνη πράξεων. Μια εργαζόμενη στην εφημερίδα και ο σύζυγος μιας δημοσιογράφου κλήθηκαν στον εφέτη-ανακριτή της υπόθεσης Κ. Μπαλτά, ακριβώς για να εξηγήσουν τα τηλεφωνήματά τους αυτά. Η αυθαίτερη πρακτική της Αστυνομίας να αποφασίζει χωρίς έλεγχο για την εν λευκώ χρήση των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων χιλιάδων πολιτών δημιουργεί σοβαρό ζήτημα παραβίασης θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων (ελευθερία έκφρασης, ανάπτυξη της προσωπικότητας, ιδιωτική ζωή, προστασία προσωπικών δεδομένων). Ταυτόχρονα θέτει θέμα τόσο για την αναγκαιότητα του μέτρου όσο και για την αναλογικότητά του σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό. Ολα αυτά γίνονται ερήμην τόσο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων όσο και της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), οι οποίες παρακάμπτονται συστηματικά από τις διωκτικές αρχές. Η μέθοδος που ακολουθείται για τη μαζική άρση του απορρήτου των επικοινωνιών είναι επίσης πρωτοφανής. Επιλέχθηκε η δικονομική οδός της επίκλησης λόγων «εθνικής ασφάλειας» και όχι της διερεύνησης σοβαρών εγκλημάτων, στα οποία ανήκει η «τρομοκρατία». Η αιτία είναι προφανής. Στην άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας αρκεί η διάταξη του εισαγγελέα Εφετών, στην οποία δεν απαιτείται να αναφέρονται τα πρόσωπα σε βάρος των οποίων διατάσσεται η άρση. Αντίθετα, για τη διακρίβωση σοβαρών εγκλημάτων η άρση του απορρήτου πρέπει να στρέφεται κατά συγκεκριμένων προσώπων, τα οποία κατονομάζονται και θεωρούνται από τις διωκτικές αρχές ύποπτα για κάποια εγκληματική πράξη. Εφήυραν λόγους… Η Αντιτρομοκρατική αναφέρεται στην υπόθεση του «Επαναστατικού Αγώνα», μιλά δηλαδή καθαρά για πράξεις τρομοκρατίας, που σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις υπάγονται στη διαδικασία άρσης του απορρήτου με έκδοση βουλεύματος και προσωποποίηση των στοιχείων του επιτηρουμένου. Για να παρακαμφθεί αυτό το «νομικοτεχνικό πρόβλημα» εφευρέθηκαν αορίστως λόγοι «εθνικής ασφάλειας, οι οποίο ωστόσο παραπέμπουν στις υποκλοπές που διενεργεί η ΕΥΠ ως μηχανισμός αντικατασκοπίας». Ομως και στους λόγους «εθνικής ασφάλειας» δεν νοείται γενικευμένη άρση του απορρήτου των κλήσεων. Διαφορετικά θα μπορεί κάθε υπηρεσία (ΕΥΠ, Αντιτρομοκρατική κ.λπ.) να τους επικαλείται κάθε φορά που θέλει να «νομιμοποιήσει» παράνομες υποκλοπές και άρσεις απορρήτου. Δεν είναι τυχαίο μάλλον και το γεγονός ότι οι μαζικές άρσεις απορρήτου φαίνεται ότι άρχισαν και γενικεύθηκαν μετά τον Οκτώβριο του 2009, δηλαδή μετά την εκλογή του ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση και την ανάληψη των καθηκόντων του υπουργού Προστασίας του Πολίτη από τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Από το μέχρι σήμερα γνωστό υλικό της δικογραφίας δεν κατέστη δυνατό να διαπιστωθεί κατά πόσον οι πρακτικές αυτές ωφέλησαν τις αστυνομικές έρευνες στη συγκεκριμένη υπόθεση. * http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=160538 Αναδημοσίευση από Ελευθεροτυπία (10/5/2010) από Anakata-dyomenh Short link: http://wp.me/p1pa1c-Sd |
Μαζικές άρσεις απορρήτου
Posted on 11 Μαΐου, 2010 4:26 πμ από Anakata-dyomenh
blueskies
11 Μαΐου, 2010 10:05 πμ
Παραβιάσεις του Συντάγματος, αδιαφορία για τη γνώμη του πολίτη, άγριο ξύλο και χημικά σε ειρηνικούς διαδηλωτές, απόκρυψη ειδήσεων (πληροφοριακό μπλακ-άουτ τη μέρα της απεργίας), τώρα και ΑΣΥΔΟΤΕΣ τηλεφωνικές παρακολουθήσεις. Σαν χτες πριν 77 χρόνια η γερμανική Βουλή ψήφιζε την αυτοδιάλυσή της. ΜΠΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΟΙ ΟΧΤΡΟΙ ΜΩΡΕ!
koula
11 Μαΐου, 2010 10:37 πμ
μπράβο anadyomenh!
πολύ .. ξεστραβωτικό..
mitera
11 Μαΐου, 2010 11:47 πμ
μπραβο Αναδυομενη που το κατεβασες.
Το διαβασα χθες και επεσα απ’τα συννεφα παλι!
Οι ειδοποιησεις στα κινητα μας εχουν πρηξει να παμε να τα δηλωσουμε.
Οταν το εκανα στου γιου μου το κινητο(ηταν το πρωτο του) συμπληρωσα μια αιτηση.Ενοιωθα σαν υπογραφω «δηλωση μετανοιας!»
Οι μασκες πεφτουν η μια πισω απο την αλλη.
Φυλαται Τουρκοι τ’αρματα!!!
koula
11 Μαΐου, 2010 11:53 πμ
γειά σου mitera! 🙂
πόσες φορές είπαμε.. » μη χαλαρώνετε στο σύννεφο!»..?
anadyomenh
11 Μαΐου, 2010 11:55 πμ
Κι όχι τίποτα άλλο, γέλαγα με πολύ κόσμο και τους θεωρούσα συνομωσιολόγους όταν μου έλεγαν ότι τα τηλέφωνα παρακολουθούνται ανά πάσα στιγμή… Είναι για να ξεστραβωθώ κι εγώ… Το κέντρο μονίμως κατεχόμενο, τα τηλέφωνα παρακολουθούνται ανά πάσα στιγμή, η μία εκτροπή μετά την άλλη… υπάρχει πλέον καμμία αμφιβολία για το τι ζούμε;
olomavri nuxterida, pio mavri de ginetai
11 Μαΐου, 2010 12:03 μμ
i alitheia einai oti to kserame apo kairo oti parakolouthountai ta tilefwna. kinita kai stathera. olwn. akoma kai ta mail. akoma kai sto germaniko indymedia eixe graftei prin mines (!!!) oti stin ellada parakolouthountai ta panta.
ειναι εφιαλτικο. και οπως ειπε και καποιος χτες στο αλλο το μαγαζι (σορρυ, δε θυμαμαι ποιος), η ελευθερια μας ειναι πιο σημαντικη απο την οποια υποτιθεμενη «ασφαλεια» μας.
anadyomenh
11 Μαΐου, 2010 12:16 μμ
Ναι η αλήθεια είναι… ότι η υπόνοια πάντα υπήρχε… κι όχι από τώρα αλλά από παλιότερα ακόμα… βέβαια μου φαινόταν δύσκολο να παρακολουθούνται πολλοί αριθμοί μαζικά. Όπως φαίνεται τίποτα δεν είναι δύσκολο… Θυμάμαι κάποια στιγμή που είχαν μπερδευτεί όλες οι γραμμές στη γειτονιά μου. Το τηλέφωνό μου χτυπούσε στο διπλανό και άκουγα τις φωνές 2 γειτόνων που έμεναν από πάνω. Είχα πάει στον ΟΤΕ να καταθέσω εγγράφως παράπονο για να φτιαχτούν γιατί αργούσαν. Είχα γράψει στο έγγραφο ότι θεωρώ ότι παραβιάζεται ο προσωπικός μου χώρος και είχαν αναγκαστεί να μου απαντήσουν κι αυτοί. Όχι ότι έγινε τίποτα, απλά είχε φανεί ότι θορυβήθηκαν με αυτό που έγραψα και με έπαιρναν και με ξαναέπαιρναν τηλέφωνο. Τότε, δεν πίστευα βέβαια την πιθανότητα να κάνουν βρωμοδουλειές σε ολόκληρο τετράγωνο, θεώρησα απλώς ότι είναι τεχνικό πρόβλημα που αργεί μέρες να φτιαχτεί. Τώρα,… δεν αποκλείω τίποτα…
koula
11 Μαΐου, 2010 12:25 μμ
my dear,
δεν εχεις ακουστα το Εσελον (?)..
ένα σύστημα που καταγραφει σε πολλές περιοχές του πλανητη.. οτιδήποτε μεταφερεται στις τηλεπικοινωνιες.. γραπτα ή κλήσεις..
και έχει προγραμματα που «ψαχνουν» για λέξεις κλειδια.. και θυμαμαι τοτε με τον Ομπαμα.. όχι! με τον Ουσαμα ήταν.. λέγανε κάποιοι ότι πρεπει να το χρησιμοποιουμε συνεχεια το όνομα αυτό.. για να κρασαρουν τα συστήματα λόγω «φόρτου εργασιας» χαχαχα
με γκουγκλινγκ βρηκα το αρθρο.. ειναι παλιο.. αλλά.. κάτι λέει και για το παρόν..
http://www.bbc.co.uk/greek/news/020808_echelon.shtml
«Το Έσελον είναι ένα παγκόσμιο σύστημα παρακολούθησης μηνυμάτων κάθε μέσου που ανέπτυξε η αμερικανική Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας NSA, σε στενή συνεργασία με βρετανικές, καναδικές και αυστραλιανές υπηρεσίες πληροφοριών», εξηγεί ο Ρίτσαρντ Νόρτον Τέιλορ.»
koula
11 Μαΐου, 2010 12:27 μμ
κατά τα άλλα..
μεχρι και υποκλοπές στους Υπουργους και στον Πρωθυπουργο (Καραμανλή)
έχουν γίνει.. και πέρασε.. όπως όπως.. το θέμα..
anadyomenh
11 Μαΐου, 2010 12:30 μμ
Ναι μωρέ… θυμάμαι τη συζήτηση για το έσελον… απλά είναι άλλο να το ακούς φιλολογικά και άλλο να το τρως κανονικά στη μάπα… 🙂
koula
11 Μαΐου, 2010 12:34 μμ
κοιτα.. ο μονος τροπος να το ξέρει ή να σιγουρευτεί κανεις θα ήταν
ή να είναι αυτός που παρακολουθεί..
ή να τον «τρεξουν-μπλέξουν».. και να φανεί ότι τον παρακολουθούσαν..
κατά τα άλλα.. όλοι μπορεί να παρακολουθούμαστε.. απλά ή δεν το ξέρουμε.. ή δεν το πιστεύουμε.. ή δεν θέλουμε να το πιστέψουμε..
koula
11 Μαΐου, 2010 12:35 μμ
αυτό που λέει στο άρθρο βέβαια, δεν πρέπει να εχει σχεση με το Εσελον.. απλά το έφερα σαν παράδειγμα, ότι «γίνεται»!
είναι θέμα τεχνολογίας.. αν την έχεις.. και αν θες να τη χρησιμοποιήσεις έτσι..
blueskies
11 Μαΐου, 2010 12:53 μμ
Τώρα το παραδέχονται ανοιχτά, τώρα ξέρουμε, πετραδάκι-πετραδάκι χτίζουνε το φασισμό τους κι όσο τους παίρνει θα τον θεριεύουν. Είναι ώρα για ένα Δημοκρατικό Μέτωπο, όσο αφήνουμε τη Χούντα (ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛάΟΣ) να μονοπωλεί τη main-stream πολιτική σκηνή θα αποθρασύνονται και περισσότερο.
oldboy9
11 Μαΐου, 2010 1:09 μμ
Τον Γενάρη ήμουν στην επίμαχη περιοχή, αν «εξαφανιστώ» 😦 για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα ξέρετε τον λόγο, όχι και την αιτία απαραίτητα!
j4nus
11 Μαΐου, 2010 1:13 μμ
Μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα σε Μαδρίτη και Λονδινο χτύπησε κόκκινος συναγερμός στην ΕΕ. Από τότε προέκυψε μια οδηγία (2006/24/ΕΚ) που υποχρεώνει τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν νομοθεσία που προβλέπει τη διατήρηση δεδομένων κίνησης και θέσης των χρηστών τηλεπικοινωνιακών μέσων (κινητά τηλ, email κτλ). Τα δεδομένα θα είναι υποχρεωμένοι οι παροχοι των υπηρεσιών να τα διατηρούν για διάστημα από 6 μήνες μέχρι 2 χρόνια… την ακριβή περίοδο θα την καθορίσει η κάθε χώρα με τη νομοθεσία της…
Υπήρξε νομίζω προσφυγή κατά της οδηγίας από κάποιο κράτο-μέλος -δε θυμάμαι ποιο- για το γεγονός ότι σκοπός της είναι η συμβολή στη διακρίβωση-δίωξη εγκλημάτων. Ωστόσο αυτές οι αρμοδιότητες (ποινικές) ανήκουν στον Γ΄πυλώνα της ΕΕ. Γ πυλώνας σημαίνει αποφάσεις με ομοφωνία και όχι δεσμευτικοτητα όπως ο Απ πυλώνας. Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων νομίζω είπε ότι καλός χρησιμοποιήθηκε νομικό εργαλείο του Α΄πυλώνα (οδηγία) γιατί οι τηλεπικοινωνίες είναι αρμοδιότητα του Α πυλώνα.
Η διαφορά του Α με το Γ είναι απλή… στο Γ δεν υπάρχουν οδηγίες… η Ελλάδα επειδή δεν ενσωμάτωσε την οδηγία μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία στην ελληνική έννομη τάξη, έφαγε πρόστιμο. Στο Γ πυλώνα δεν υπάρχει τέτοια δεσμευτικότητα, εκεί η δέσμευση είναι πολιτική μεν αλλά όχι οτι αν είχε αποφασιστεί κάτι τέτοιο θα έκανε κάποια χώρα πίσω. Στον τρίτο πυλώνα όμως τα κράτη μέλη έχουν περισσότερα περιθώρια να προβάλουν ενστάσεις που προκύπτουν από διαφορετικές ρυθμίσεις που υπάρχουν στα Συντάγματά τους. Στον Α πυλώνα η υπεροχή του κοινοτικού δικαίου ακόμα και σε σχέση με το Σύνταγμα νομιζω θεωρείται πάγια θέση και άποψη και νομολογία του ΔΕΚ.
Το θέμα είναι ότι ο νομος ο ελληνικός που θα προκύψει θα έχει πολλά θέματα αντισυνταγματικότητας με κυριότερο το ότι θέτει στο στόχαστρο όλους τους πολίτες και παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας.
Στη συνέχεια ακολουθεί ένας νομοθετικός σιδηρόδρομος. Υπόψην ότι οι διευθύνσεις IP εκτός από προσωπικό δεδομένο καλύπτονται και από το απόρρητο της επικοινωνίας…
Οι παρακολουθήσεις που αναφέρει το άρθρο δεν έγιναν με βάση νομοθεσία που προέκυψε από την οδηγία αλλά με βάση το πνεύμα της οδηγίας και τη γενικότερη φιλοσοφία. όλα ξεκίνησαν βέβαια από την καταπολέμηση της τρομοκρατίας.
Επίσης με βάση την τελευταία οδηγία το περιεχόμενο των επικοινωνιών δεν αποθηκεύεται.
Για την επόμενη οδηγία όμως δεν παίρνω όρκο ότι δε θα προβλέπεται και η αποθήκευση του περιεχομενου…
N. 3471/2006 Προστασία προσωπικών δεδομένων & ιδιωτ.ζωής στις ηλεκτρον. επικοινωνίες
Aρθρο 4
Απόρρητο
1. Οποιαδήποτε χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών που παρέχονται μέσω δημοσίου δικτύου επικοινωνιών και των διαθεσίμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καθώς και των συναφών δεδομένων κίνησης και θέσης, όπως ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, προστατεύεται από το απόρρητο των επικοινωνιών.
Η άρση του απορρήτου είναι επιτρεπτή μόνο υπό τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες που προβλέπονται από το άρθρο 19 του Συντάγματος.
2. Απαγορεύεται η ακρόαση, υποκλοπή, αποθήκευση ή άλλο είδος παρακολούθησης ή επιτήρησης των ηλε κτρονικών επικοινωνιών και των συναφών δεδομένων κίνησης και θέσης, εκτός αν προβλέπεται άλλως από το νόμο.
3. Επιτρέπεται η καταγραφή συνδιαλέξεων και των συναφών δεδομένων κίνησης, όταν πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια νόμιμης επαγγελματικής πρακτικής με σκοπό την παροχή αποδεικτικών στοιχείων εμπορικής συναλλαγής ή άλλης επικοινωνίας επαγγελματικού χαρακτήρα, υπό την προϋπόθεση ότι και τα δύο μέρη, μετά από προηγούμενη ενημέρωση σχετικά με το σκοπό της καταγραφής, παρέχουν τη συγκατάθεσή τους. Με πράξη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων
Προσωπικού Χαρα κτήρα, καθορίζεται ο τρόπος ενημέρωσης των μερών και παροχής της συγκατάθεσης, καθώς και ο τρόπος και ο χρόνος διατήρησης των καταγεγραμμένων συνδι αλέξεων και των συναφών δεδομένων κίνησης.
4. Με την επιφύλαξη της τήρησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από την
προστασία του απορρήτου, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, επιτρέπεται η τεχνικής φύσεως αποθήκευση, η οποία είναι αναγκαία για τη διαβίβαση της επικοινωνίας.
5. Απαγορεύεται η χρήση των δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών για την
αποθήκευση πληροφοριών ή την απόκτηση πρόσβασης σε πληροφορίες αποθηκευμένες
στον τερματικό εξοπλισμό συνδρομητή ή χρήστη, ιδίως δε με την εγκατάσταση κατασκοπευτικών λογισμικών, κρυφών αναγνωριστικών στοιχείων και άλλων παρόμοιων διατάξεων. Κατ εξαίρεση, επιτρέπεται η οποι αδήποτε τεχνικής φύσεως
αποθήκευση ή πρόσβαση, αποκλειστικός σκοπός της οποίας είναι η διενέργεια ή διευκόλυνση της διαβίβασης μίας επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή η οποία είναι ανα γκαία μόνο για την παροχή υπηρεσίας στην
κοινωνία των πληροφοριών, την οποία έχει ζητήσει ρητά ο χρήστης ή ο συνδρομητής. Στην τελευταία αυτή περίπτωση η χρησιμοποίηση τέτοιων διατάξεων επιτρέπεται μόνον εάν παρέχονται στον συγκεκριμένο συνδρομητή ή χρήστη σαφείς και εκτεταμένες πληροφορίες, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2472/1997,
όπως ισχύει, και ο υπεύθυνος ελέγχου των δεδομένων παρέχει στον συνδρομητή ή χρήστη το δικαίωμα να αρνείται την επεξεργασία αυτή. Με πράξη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ορίζονται ειδικότερα οι τρόποι παροχής πληροφοριών, παροχής του δικαιώματος άρνησης ή αίτησης συγκατάθεσης.
Ν 2225/1994: Απόρρητο επικοινωνιών
Αρθρο 3
Άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας
1. Αίτηση για άρση του απορρήτου μπορεί να υποβάλλει μόνο δικαστική ή άλλη πολιτική, στρατιωτική ή αστυνομική δημόσια αρχή στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το θέμα εθνικής ασφάλειας που επιβάλλει την άρση.
2. Η αίτηση υποβάλλεται προς τον Εισαγγελέα Εφετών του τόπου της αιτούσας αρχής ή του τόπου, όπου πρόκειται να επιβληθεί η άρση. Ο Εισαγγελέας Εφετών αηοφασίζει μέσα σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες για την άρση ή όχι του απορρήτου με διάταξή του στην οποία περιέχονται τα αναφερόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 5 στοιχεία. Αν κατά την κρίση του, μετά από εισήγηση της αιτούσας αρχής, ειδικές περιστάσεις εθνικής ασφάλειας επιβάλουν την παράλειψη ή τη συνοπτική παράθεση ορισμένων από τα στοιχεία αυτά, γίνεται ειδική μνεια στη διάταξη.
Αρθρο 4
Αρση του απορρήτου για διακρίβωση εγκλημάτων
1. Η άρση του απορρήτου είναι επιτρεπτή για τη διακρίβωση των κακουργημάτων που προβλέπονται από:
«α) τα άρθρα 134, 135 παρ. 1, 2, 135Α, 137Α, 137Β (εγκλήματα κατά του Πολιτεύματος, εσχάτη προδοσία κτλ), 138, 139, 140, 143, 144,146, 148 παρ. 2, 150, 151 (Προδοσία της Χώρας), 157 παρ. 1, «159 παρ. 3″(εγκλήματα κατά της ελεύθερης άσκησης των πολιτικών δικαιωμάτων, 168 παρ. 1 (προσβολές κατά του Προέδρου της Δημοκρατίας,
187 παρ. 1, 2, (Εγκληματική οργάνωση) 207, 208 παρ. 1, «235 περ. β`, 236 περ. β`, 237 περιπτώσεις
β` των παραγράφων 1 και 2» (δωροδοκίες), 264περ. β`, γ, 270, 272, 275 περ. β (Κοινώς επικίνδυνα εγκλήματα, εμπρησμοί, εκρήξεις κτλ), 291 παρ. 1 (ασφάλεια συγκοινωνιών) εδ. β, γ, 299 (ανθρωποκτονία με πρόθεση), 322 (αρπαγή), 324 παρ. 2, 3 (αρπαγή ανηλίκων), «342 παρ. 1 και 2 (κατάχρηση ανηλίκων σε ασέλγεια), 348 , 348Α (νομίζω πορνογραφία ανηλίκων) παρ. 3″ 374 (κακουργηματικές κλοπές), 380 (Ληστεία), 385 (εκβίαση) του Ποινικού Κώδικα».
β) τα άρθρα 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 35, 39, 40, 41, 63, 64, 76, 93 και 97 του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα,
γ) το άρθρο 15 παρ. 1 του ν. 2168/1993, (νόμος περι όπλων)
δ) τα άρθρα 5, 6, 7 και 8 του ν. 1729/1987. (νόμος για ναρκωτικά)
ε) τα άρθρα 89, 90 και 93 του ν.1165/1968.
«στ`) το άρθρο δεύτερο παράγραφος 1 περ. β` του ν. 2656/1998»,
«ζ`) το άρθρο τρίτο παράγραφος 1 περ. β` του ν. 2803/2000», «η`) το άρθρο 2 παρ. 1 περ. α` και β` του ν. 2331/1995».
Επίσης, επιτρέπεται η άρση του απορρήτου για τη διακρίβωση τών προπαρασκευαστικών πράξεων για το έγκλημα της παραχάραξης νομίσματος κατά το άρθρο 211 του Ποινικού Κώδικα «καθώς επίσης και για τα εγκλήματα των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 342 του ΠΚ και των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 348Α του ΠΚ.»
«1α. Η άρση του απορρήτου είναι επίσης επιτρεπτή για τη διακρίβωση παραβάσεων
των άρθρων 3 έως 7, 29 και 30 του ν. 3340/2005 (ΦΕΚ 112 Α`).»
«1β. Επιτρέπεται, επίσης, η άρση του απορρήτου για τη διακρίβωση των κακουργημάτων που προβλέπονται από το ν. 3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (ΦΕΚ 153 Α`), όπως ο
νόμος αυτός εκάστοτε ισχύει.»
2. Η άρση στις περιπτώσεις αυτές είναι επιτρεπτή μόνο αν αιτιολογημένα το αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο διαπιστώσει ότι η διερεύνηση της υπόθεσης ή η εξακρίβωση του τόπου διαμονής του κατηγορουμένου είναι αδύνατη ή ουσιωδώς δυσχερής χωρίς αυτήν.
3. Η άρση στρέφεται μόνο κατά συγκεκριμένου προσώπου ή προσώπων που έχουν σχέση με την υπόθεση που ερευνάται ή για τα οποία, βάσει συγκεκριμένων περιστατικών, προκύπτει ότι λαμβάνουν ή μεταφέρουν συγκεκριμένα μηνύματα που αφορούν ή προέρχονται από τον κατηγορούμενο ή χρησιμοποιούνται ως σύνδεσμοί
του.
4. Η άρση του απορρήτου στις περιπτώσεις του παρόντος άρθρου επιβάλλεται με διάταξη του Συμβουλίου Εφετών ή Πλημμελειοδικών στην καθ` ύλην και κατά τόπο αρμοδιότητα του οποίου υπάγεται η διακρίβωση του συγκεκριμένου εγκλήματος με το οποίο σχετίζεται η άρση.
5. Την αίτηση για την άρση υποβάλλει στο Συμβούλιο ο καθ` ύλην και κατά τόπο αρμόδιος εισαγγελέας, ο οποίος εποπτεύει ή ενεργεί προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση και ο ανακριτής, ο οποίος ενεργεί τακτική ανάκριση για
τα πιο πάνω εγκλήματα. Το Συμβούλιο αποφασίζει μέσα σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες για την άρση ή όχι του απορρήτου, με διάταξή του, στην οποία περιέχονται τα κατά την παρ. 2 του άρθρου 5 στοιχεία.
«Στις περιπτώσεις της παραγράφου 1α αυτού του άρθρου την άρση μπορεί να ζητήσει και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, με απόφαση της Εκτελεστικής της Επιτροπής, η οποία υποβάλλεται στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών ή τον ανακριτή,
οι οποίοι την υποβάλλουν στο Συμβούλιο Εφετών.»
6. Σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις την άρση μπορεί να διατάξει ο εισαγγελέας που ενεργεί την προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση και ο
ανακριτής που ενεργεί την τακτική ανάκριση. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο εισαγγελέας ή ο ανακριτής υποχρεούνται να εισαγάγουν το ζήτημα με σχετική αίτηση τους στο Συμβούλιο μέσα σε προθεσμία τριών (3) ημερών. Η ισχύς της
διάταξης του Εισαγγελέα ή του ανακριτή για την άρση παύει αυτοδικαίως με τη λήξη της τριήμερης αυτής προθεσμίας ή, αν το ζήτημα εισαχθεί εμπροθέσμως, από την έκδοση της σχετικής διάταξης του Συμβουλίου.
Αρθρο 5
Διαδικασία άρσης του απορρήτου
1. Η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας σύμφωνα με το άρθρο 3 του παρόντος νόμου περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία:
α) το όργανο που διατάσσει την άρση, β) τη δημόσια αρχή ή τον εισαγγελέα ή τον ανακριτή που ζητούν την επιβολή της άρσης, γ) το σκοπό της επιβολής της άρσης, δ) τα μέσα ανταπόκρισης ή επικοινωνίας στα οποία επιβάλλεται η άρση,
ε) την εδαφική έκταση εφαρμογής και τη χρονική διάρκεια της άρσης, στ) την ημερομηνία έκδοσης της διάταξης.
2. Η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου για διακρίβωση εγκλημάτων,
σύμφωνα με το άρθρο 4 του παρόντος νόμου, περιλαμβάνει, εκτός των στοιχείων
της προηγούμενης παραγράφου, και τα εξής:
α) το όνομα του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης και τη διεύθυνση διαμονής τους, εφόσον είναι γνωστή, β) την αιτιολογία επιβολής της άρσης.
3. Διάταξη που απορρίπτει αίτημα άρσης του απορρήτου περιέχει μόνο:
α) το όργανο που αποφασίζει, β) τη δημόσια αρχή που είχε ζητήσει την επιβολή της άρσης, γ) την ημερομηνία έκδοσης της διάταξης.
«4. Απόσπασμα της διάταξης, που περιλαμβάνει το διατακτικό της, παραδίδεται
με απόδειξη, μέσα σε κλειστό φάκελο:
α) Στον πρόεδρο ή το διοικητικό συμβούλιο ή το γενικό διευθυντή ή τον
εκπρόσωπο του νομικού προσώπου στο οποίο υπάγεται το μέσο ανταπόκρισης ή
επικοινωνίας. Σε περίπτωση ατομικής επιχείρησης, το ως άνω απόσπασμα
παραδίδεται στον επιχειρηματία.
β) Αν το νομικό πρόσωπο υπάγεται στον έλεγχο ή την εποπτεία του κράτους, το
ως άνω απόσπασμα παραδίδεται και στον Υπουργό που εποπτεύει το νομικό αυτό
πρόσωπο ή στον Υπουργό που προίσταται της δημόσιας υπηρεσίας.
Στην Α.Δ.Α.Ε. παραδίδεται, μέσα σε κλειστό φάκελο, όλο το κείμενο της διάταξης που επιβάλλει την άρση του απορρήτου.
Η σχετική αλληλογραφία είναι απόρρητη και τηρείται σε ειδικό αρχείο, στο οποίο έχουν πρόσβαση ο Πρόεδρος της Α.Δ.Α.Ε. και ένα ακόμη μέλος της, το οποίο είναι ειδικά εξουσιοδοτημένο προς τούτο από την Α.Δ.Α.Ε.
Ο Πρόεδρος της Α.Δ.Α. Ε. ενημερώνει σε κάθε περίπτωση τους αρχηγούς των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή και κοινοποιεί τη διάταξη στον Υπουργό Δικαιοσύνης.»
«5. Μετά την εκτέλεση της διάταξης συντάσσονται μία ή περισσότερες, κατά τις
περιστάσεις, εκθέσεις από την υπηρεσία η οποία διενήργησε τις πράξεις άρσης του απορρήτου. Οι εκθέσεις υπογράφονται από το εντεταλμένο ργανο της αιτούσας αρχής και σε αυτές αναφέρονται: α) οι ενέργειες που έγιναν για την εκτέλεση της διάταξης, β) ο τόπος, η ημερομηνία και ο τρόπος εκτέλεσης των πιο πάνω ενεργειών, γ) το ονοματεπώνυμο των υπαλλήλων που τις διενήργησαν, εφόσον το κρίνει αναγκαίο το όργανο που εξέδωσε τη διάταξη.
Αντίγραφα των εκθέσεων αυτών διαβιβάζονται με απόδειξη, μέσα σε κλειστό ψάκελο, στην αιτούσα αρχή, στη δικαστική αρχή, που εξέδωσε τη διάταξη και στην Α.Δ.Α.Ε.»
6. Η χρονική διάρκεια της άρσης του απορρήτου δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο (2) μήνες Παρατάσεις της διάρκειας αυτής, οι οποίες δεν υπερβαίνουν κάθε φορά τους δύο (2) μήνες, μπορούν να διαταχθούν με τη διαδικασία, που
προβλέπεται κατά περίσταση, για την επιβολή του μέτρου και υπό τον όρο ότι εξακολουθούν να υφίστανται οι λόγοι της άρσης. Σε κάθε περίπτωση oι παρατάσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν συνολικά τη διάρκεια των δέκα (10) μηνών. Το ανώτατο αυτό χρονικό όριο δεν ισχύει στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η άρση διατάσσεται για λόγους εθνικής ασφάλειας.
7. Μετά τη λήξη της διάρκειας της άρσης, ή μετά τη λήξη του επιτρεπόμενου ανώτατου χρονικού ορίου της παύει αυτοδικαίως η άρση του απορρήτου.
8. Με διάταξη του οργάνου που επέβαλε την άρση μπορεί να διαταχθεί η παύση της και πριν από την πάροδο της ορισμένης διάρκειάς της, αν εκπληρώθηκε ο σκοπός ή έλειψαν οι λόγοι επιβολής του μέτρου.
9.»Μετά τη λήξη του μέτρου της άρσης και υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε, μπορεί η Α.Δ.Α.Ε. να αποφασίζει τη γνωστοποίηση της επιβολής του στους θιγόμενους.»
Τα στοιχεία που είχαν συλλεγεί ή κατασχεθεί και το υλικό που εγγράφηκε ή αποτυπώθηκε σε εκτέλεση της διάταξης για την άρση του απορρήτου σε περίπτωση διακρίβωσης εγκλημάτων, σύμφωνα με το άρθρο 4, επισυνάπτονται στη δικογραφία, αν συνιστούν αποδεικτικά μέσα για την ποινική δίωξη κατά την κρίση της αρχής που εξέδωσε τη διάταξη.
«Στις περιπτώσεις της παραγράφου 1α του άρθρου 4 τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται επιπλέον κατά τη διοικητική διαδικασία για τη διαπίστωση της παράβασης των άρθρων 3 έως 7, 29 και 30 του ν. 3340/2005 και επισυνάπτονται στη σχετική δικογραφία κατά τη διαδικασία ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων.»
Διαφορετικά επιστρέφονται στον κύριό τους, εφόσον έχει αποφασισθεί η κατά το προηγούμενο εδάφιο γνωστοποίηση του μέτρου. Αν δεν συντρέχει αυτή η περίπτωση καταστρέφονται ενώπιον της αρχής που εξέδωσε τη διάταξη και συντάσσεται έκθεση για την καταστροφή. Υποχρεωτικώς καταστρέφεται το υλικό που δεν έχει σχέση με το λόγο επιβολής του μέτρου.
10. Το περιεχόμενο της ανταπόκρισης η επικοινωνίας, το οποίο έγινε γνωστό λόγω της άρσης του απορρήτου, καθώς και κάθε άλλο σχετικό με αυτή στοιχείο απαγορεύεται, με ποινή ακυρότητας, να χρησιμοποιηθεί και να ληφθεί υπόψη ως άμεση ή έμμεση απόδειξη σε άλλη ποινική, πολιτική, διοικητική και πειθαρχική
δίκη και διοικητική διαδικασία για σκοπό διαφορετικό από εκείνον που είχε καθορισθεί με τη διάταξη. Κατ` εξαίρεση η αρχή που εξέδωσε τη διάταξη μπορεί, κατά την αιτιολογημένη κρίση της, να επιτρέψει με νεότερη διάταξη της να
χρησιμοποιηθούν και να ληφθούν υπόψη τα παραπάνω στοιχεία, αν χρησιμεύουν για
τη διακρίβωση άλλου ιδιαιτέρως σοβαρού εγκλήματος από αυτά που αναφέρονται
στην παρ. 1 του άρθρου 4 του παρόντος νόμου, καθώς και για υπεράσπιση κατηγορουμένου σε ποινική δίκη για πλημμέλημα ή κακούργημα.
11. Υπάλληλος της υπηρεσίας, στην οποία ανήκει το μέσο ανταποκρισης η επικοινωνίας για το οποίο επιβλήθηκε η άρση, αν, παρότι είναι αρμόδιος, δεν
παρέχει στο εντεταλμένο όργανο πληροφορία σχετική με το περιεχόμενο της διάταξης και τεχνική ή υπηρεσιακή γενικά συνδρομή για την εκτέλεση της τιμωρείται, με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών. Αν ανακοινώνει σε τρίτους ή χρησιμοποιεί το περιεχόμενο των κάθε είδους μηνυμάτων, πληροφοριών και
στοιχείων που περιήλθαν σε γνώση του λόγω της άρσης του απορρήτου, τιμωρείται
με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών.
δηγία 2006/24/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαρτίου 2006 , για τη διατήρηση δεδομένων που παράγονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία σε συνάρτηση με την παροχή διαθεσίμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημοσίων δικτύων επικοινωνιών και για την τροποποίηση της οδηγίας 2002/58/ΕΚ
Επίσημη Εφημερίδα αριθ. L 105 της 13/04/2006 σ. 0054 – 0063
1. Η παρούσα οδηγία αποβλέπει στην εναρμόνιση των διατάξεων των κρατών μελών σχετικά με τις υποχρεώσεις των παρόχων διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημοσίου δικτύου επικοινωνιών όσον αφορά την διατήρηση ορισμένων δεδομένων που παράγονται ή υφίστανται επεξεργασία από αυτούς, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα δεδομένα καθίστανται διαθέσιμα για τους σκοπούς της διερεύνησης, διαπίστωσης και δίωξης σοβαρών ποινικών αδικημάτων, όπως ορίζονται βάσει του εθνικού δικαίου των κρατών μελών.
2. Για τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας νοούνται ως:
α) «δεδομένα»: τα δεδομένα κίνησης και θέσης και τα συναφή δεδομένα που είναι αναγκαία για την αναγνώριση του συνδρομητή ή χρήστη·
β) «χρήστης»: κάθε νομική οντότητα ή φυσικό πρόσωπο που χρησιμοποιεί διαθέσιμη στο κοινό υπηρεσία ηλεκτρονικών επικοινωνιών, για ιδιωτικούς ή εμπορικούς σκοπούς χωρίς να είναι απαραίτητα συνδρομητής της εν λόγω υπηρεσίας·
γ) «τηλεφωνική υπηρεσία»: κλήσεις (συμπεριλαμβανομένων των φωνητικών τηλεφωνημάτων, του φωνητικού τηλεταχυδρομείου, των τηλεδιασκέψεων και της τηλεφωνικής μεταφοράς δεδομένων), συμπληρωματικές υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένης της προώθησης και της εκτροπής κλήσεων), υπηρεσίες μηνυμάτων και πολυμέσων (συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών γραπτών μηνυμάτων, ενισχυμένων μέσων και πολυμέσων)·
δ) «κωδικός ταυτότητας χρήστη»: ο μοναδικός αναγνωριστικός κωδικός που αποδίδεται σε κάθε πρόσωπο όταν καθίσταται συνδρομητής ή εγγράφεται σε κάποια υπηρεσία πρόσβασης στο Διαδίκτυο ή επικοινωνίας μέσω του Διαδικτύου·
ε) «κωδικός ταυτότητας κυψέλης»: η ταυτότητα του κυψελωτού κυττάρου από το οποίο ξεκινά ή στο οποίο καταλήγει συγκεκριμένη κλήση κινητής τηλεφωνίας·
στ) «ανεπιτυχής κλήση»: κλήση κατά την οποία επιτυγχάνεται μεν σύνδεση με τον αριθμό προορισμού, η κλήση όμως παραμένει αναπάντητη ή σημειώνεται επέμβαση της διαχείρισης του δικτύου.
Άρθρο 3
Υποχρέωση διατήρησης δεδομένων
1. Κατά παρέκκλιση εκ των άρθρων 5, 6 και 9 της οδηγίας 2002/58/ΕΚ, τα κράτη μέλη θεσπίζουν μέτρα ώστε να διασφαλίζεται ότι τα δεδομένα τα οποία προσδιορίζονται με το άρθρο 5 της παρούσας οδηγίας διατηρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας οδηγίας, εφόσον παράγονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία από παρόχους διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημοσίου δικτύου επικοινωνιών στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας τους κατά την παροχή των προσδιοριζομένων υπηρεσιών επικοινωνιών.
2. Στην υποχρέωση διατήρησης δεδομένων της παραγράφου 1 περιλαμβάνεται η διατήρηση των κατά το άρθρο 5 δεδομένων όσον αφορά τις ανεπιτυχείς κλήσεις όταν τα δεδομένα αυτά παράγονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία και όταν αποθηκεύονται (όσον αφορά τηλεφωνικά δεδομένα) ή καταγράφονται (όσον αφορά διαδικτυακά δεδομένα) από παρόχους διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημοσίου δικτύου επικοινωνιών στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας του οικείου κράτους μέλους κατά την παροχή των οικείων υπηρεσιών επικοινωνιών. Η παρούσα οδηγία δεν απαιτεί τη διατήρηση δεδομένων σε σχέση με κλήσεις κατά τις οποίες δεν επιτυγχάνεται σύνδεση.
Άρθρο 5
Κατηγορίες διατηρουμένων δεδομένων
1. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι βάσει της παρούσας οδηγίας οι ακόλουθες κατηγορίες δεδομένων διατηρούνται:
α) δεδομένα αναγκαία για την ανίχνευση και τον προσδιορισμό της πηγής της επικοινωνίας:
1. όσον αφορά την τηλεφωνία σταθερού δικτύου και την κινητή τηλεφωνία:
i) ο τηλεφωνικός αριθμός του καλούντος,
ii) το όνομα και η διεύθυνση του συνδρομητή ή του εγγεγραμμένου χρήστη·
2. όσον αφορά την πρόσβαση στο Διαδίκτυο και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνίας μέσω του Διαδικτύου:
i) ο αποδοθείς κωδικός ταυτότητας χρήστη,
ii) ο κωδικός ταυτότητας χρήστη και ο τηλεφωνικός αριθμός που δίνονται σε κάθε επικοινωνία που εισέρχεται στο δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο,
iii) ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του συνδρομητή ή εγγεγραμμένου χρήστη στον οποίο είχε αποδοθεί κατά το χρόνο επικοινωνίας διεύθυνση ΙΡ (πρωτοκόλλου Διαδικτύου), κωδικός ταυτότητας χρήστη ή αριθμός τηλεφώνου·
β) δεδομένα αναγκαία για τον προσδιορισμό του προορισμού της επικοινωνίας:
1. όσον αφορά την τηλεφωνία σταθερού δικτύου και την κινητή τηλεφωνία:
i) καλούμενος αριθμός ή αριθμοί (ο αριθμός ή οι αριθμοί τηλεφώνου που κλήθηκαν), στις δε περιπτώσεις όπου υπεισέρχονται συμπληρωματικές υπηρεσίες όπως προώθηση/εκτροπή κλήσης, ο αριθμός ή οι αριθμοί τηλεφώνου προς τους οποίους προωθήθηκε η κλήση,
ii) ονοματεπώνυμα και διευθύνσεις των συνδρομητών ή εγγεγραμμένων χρηστών·
2. όσον αφορά τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνίας μέσω Διαδικτύου:
i) κωδικός ταυτότητας χρήστη ή αριθμός τηλεφώνου του σκοπούμενου αποδέκτη διαδικτυακής τηλεφωνικής κλήσης,
ii) ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του συνδρομητή ή εγγεγραμμένου χρήστη και κωδικός ταυτότητας χρήστη του σκοπούμενου αποδέκτη της επικοινωνίας·
γ) δεδομένα αναγκαία για τον προσδιορισμό της ημερομηνίας, ώρας και διάρκειας της επικοινωνίας:
1. όσον αφορά την τηλεφωνία σταθερού δικτύου και την κινητή τηλεφωνία, η ημερομηνία και η ώρα έναρξης και λήξης της επικοινωνίας·
2. όσον αφορά την πρόσβαση στο Διαδίκτυο και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνίας μέσω Διαδικτύου:
i) η ημερομηνία και η ώρα σύνδεσης και αποσύνδεσης με το Διαδίκτυο με βάση συγκεκριμένη ωριαία ζώνη, καθώς και η διεύθυνση πρωτοκόλλου του διαδικτύου (ΙΡ), είτε δυναμική είτε στατική που έδωσε στην επικοινωνία ο πάροχος υπηρεσιών πρόσβασης στο Διαδίκτυο, καθώς και ο κωδικός ταυτότητας χρήστη του συνδρομητή ή εγγεγραμμένου χρήστη,
ii) η ημερομηνία και η ώρα σύνδεσης και αποσύνδεσης με την υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφωνίας μέσω του διαδικτύου, με βάση συγκεκριμένη ωριαία ζώνη·
δ) δεδομένα αναγκαία για τον προσδιορισμό του είδους της επικοινωνίας:
1. όσον αφορά την τηλεφωνία σταθερού δικτύου και την κινητή τηλεφωνία: η χρησιμοποιηθείσα τηλεφωνική υπηρεσία·
2. όσον αφορά τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνίας μέσω Διαδικτύου: η χρησιμοποιηθείσα τηλεφωνική υπηρεσία·
ε) δεδομένα αναγκαία για τον προσδιορισμό του εξοπλισμού επικοινωνίας των χρηστών, ή του φερομένου ως εξοπλισμού επικοινωνίας τους:
1. όσον αφορά την τηλεφωνία σταθερού δικτύου, οι τηλεφωνικοί αριθμοί καλούντος και καλουμένου·
2. όσον αφορά την κινητή τηλεφωνία:
i) οι τηλεφωνικοί αριθμοί καλούντος και καλουμένου,
ii) η διεθνής ταυτότητα συνδρομητή κινητής τηλεφωνίας (IMSI) του καλούντος,
iii) η διεθνής ταυτότητα εξοπλισμού κινητής τηλεφωνίας (ΙΜΕΙ) του καλούντος,
iv) η IMSI του καλουμένου,
v) η ΙΜΕΙ του καλουμένου,
vi) στην περίπτωση προπληρωμένων ανώνυμων υπηρεσιών, η ημερομηνία και ώρα της αρχικής ενεργοποίησης της υπηρεσίας και ο κωδικός θέσης (κωδικός ταυτότητας κυψέλης) από την οποία πραγματοποιήθηκε η ενεργοποίηση·
3. όσον αφορά την πρόσβαση στο Διαδίκτυο και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνίας μέσω Διαδικτύου:
i) ο τηλεφωνικός αριθμός καλούντος για την πρόσβαση μέσω τηλεφώνου,
ii) η ψηφιακή συνδρομητική γραμμή (DSL) η άλλη απόληξη της πηγής της επικοινωνίας·
στ) δεδομένα αναγκαία για τον προσδιορισμό της θέσης του εξοπλισμού κινητής επικοινωνίας:
1. ο κωδικός θέσης (κωδικός ταυτότητας κυψέλης) κατά την έναρξη της επικοινωνίας·
2. δεδομένα με τα οποία προσδιορίζεται η γεωγραφική θέση των κυψελών βάσει των κωδικών θέσης (κωδικών ταυτότητας κυψέλης), κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος για το οποίο διατηρούνται τα δεδομένα των επικοινωνιών.
2. Η παρούσα οδηγία δεν επιτρέπει τη διατήρηση δεδομένων που αποκαλύπτουν το περιεχόμενο των επικοινωνιών.
Άρθρο 6
Χρονικό διάστημα διατήρησης
Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι οι κατηγορίες δεδομένων του άρθρου 5 διατηρούνται για χρονικό διάστημα όχι μικρότερο του εξαμήνου και όχι μεγαλύτερο της διετίας από την ημερομηνία της επικοινωνίας.
Άρθρο 12
Μελλοντικά μέτρα
1. Εάν κράτος μέλος αντιμετωπίζει ιδιάζουσες συνθήκες που δικαιολογούν περιορισμένη παράταση του ανωτάτου επιτρεπομένου χρονικού διαστήματος διατήρησης κατά το άρθρο 6 μπορεί να λάβει τα απαιτούμενα μέτρα. Το κράτος μέλος ειδοποιεί πάραυτα την Επιτροπή και ενημερώνει τα λοιπά κράτη μέλη σχετικά με τα μέτρα που ελήφθησαν δυνάμει του παρόντος άρθρου, αναφέρει δε τους λόγους για τους οποίους ελήφθησαν.
Τι λενε τα άρθρα 5, 6 και 9 της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Ιουλίου 2002 για την προστασία ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες) από τα οποία παρεκκλίνει η προηγούμενη οδηγία…
Επίσημη Εφημερίδα αριθ. L 201 της 31/07/2002 σ. 0037 – 0047
Άρθρο 5
Απόρρητο των επικοινωνιών
1. Τα κράτη μέλη κατοχυρώνουν, μέσω της εθνικής νομοθεσίας, το απόρρητο των επικοινωνιών που διενεργούνται μέσω δημόσιου δικτύου επικοινωνιών και των διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καθώς και των συναφών δεδομένων κίνησης. Ειδικότερα, απαγορεύουν την ακρόαση, υποκλοπή, αποθήκευση ή άλλο είδος παρακολούθησης ή επιτήρησης των επικοινωνιών και των συναφών δεδομένων κίνησης από πρόσωπα πλην των χρηστών, χωρίς τη συγκατάθεση των ενδιαφερομένων χρηστών, εκτός αν υπάρχει σχετική νόμιμη άδεια, σύμφωνα με το άρθρο 15 παράγραφος 1. Η παρούσα παράγραφος δεν εμποδίζει την τεχνική αποθήκευση, η οποία είναι αναγκαία για τη διαβίβαση επικοινωνίας, με την επιφύλαξη της αρχής του απορρήτου.
2. Η παράγραφος 1 δεν επηρεάζει οποιαδήποτε επιτρεπόμενη από το νόμο καταγραφή συνδιαλέξεων και των συναφών δεδομένων κίνησης όταν πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια νόμιμης επαγγελματικής πρακτικής με σκοπό την παροχή αποδεικτικών στοιχείων μιας εμπορικής συναλλαγής ή οποιασδήποτε άλλης επικοινωνίας επαγγελματικού χαρακτήρα.
3. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε η χρήση των δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών για την αποθήκευση πληροφοριών ή την απόκτηση προσβάσεως σε πληροφορίες αποθηκευμένες στον τερματικό εξοπλισμό συνδρομητή ή χρήστη να επιτρέπεται μόνον εάν παρέχονται στον συγκεκριμένο συνδρομητή ή χρήστη σαφείς και εκτεταμένες πληροφορίες σύμφωνα με την οδηγία 95/46/ΕΚ, μεταξύ άλλων για το σκοπό της επεξεργασίας, και ο υπεύθυνος ελέγχου των δεδομένων τού παρέχει το δικαίωμα να αρνείται την επεξεργασία αυτή. Τούτο δεν εμποδίζει οιαδήποτε τεχνικής φύσεως αποθήκευση ή πρόσβαση, αποκλειστικός σκοπός της οποίας είναι η διενέργεια ή η διευκόλυνση της διαβίβασης μιας επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή που είναι αναγκαία μόνο για την παροχή υπηρεσίας στην κοινωνία των πληροφοριών την οποία έχει ζητήσει ρητά ο χρήστης ή ο συνδρομητής.
Άρθρο 6
Δεδομένα κίνησης
1. Τα δεδομένα κίνησης που αφορούν συνδρομητές και χρήστες, τα οποία υποβάλλονται σε επεξεργασία και αποθηκεύονται από τον πάροχο δημόσιου δικτύου ή διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας ηλεκτρονικών επικοινωνιών, πρέπει να απαλείφονται ή να καθίστανται ανώνυμα όταν δεν είναι πλέον απαραίτητα για το σκοπό της μετάδοσης μιας επικοινωνίας, με την επιφύλαξη των παραγράφων 2, 3 και 5 του παρόντος άρθρου και του άρθρου 15 παράγραφος 1.
2. Τα δεδομένα κίνησης που είναι απαραίτητα για τη χρέωση των συνδρομητών και την πληρωμή των διασυνδέσεων μπορούν να υποβάλλονται σε επεξεργασία. Η επεξεργασία αυτή επιτρέπεται μόνον έως το τέλος της χρονικής περιόδου εντός της οποίας δύναται να αμφισβητείται νομίμως ο λογαριασμός ή να επιδιώκεται η πληρωμή.
3. Για την εμπορική προώθηση των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή για την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, ο πάροχος διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών μπορεί να επεξεργάζεται τα δεδομένα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στην απαιτούμενη έκταση και για την απαιτούμενη διάρκεια για αυτή την υπηρεσία ή την εμπορική προώθηση, εφόσον ο συνδρομητής ή ο χρήστης τον οποίο αφορούν δίδει τη συγκατάθεσή του. Στους χρήστες ή συνδρομητές πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να ανακαλούν οποτεδήποτε τη συγκατάθεσή τους για την επεξεργασία των δεδομένων κίνησης.
4. Ο φορέας παροχής υπηρεσιών πρέπει να ενημερώνει τον συνδρομητή ή τον χρήστη σχετικά με τον τύπο των δεδομένων κίνησης που υποβάλλονται σε επεξεργασία και τη διάρκεια της επεξεργασίας αυτής για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παράγραφο 2 και, πριν από τη χορήγηση της συγκατάθεσης, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παράγραφο 3.
5. Η επεξεργασία των δεδομένων κίνησης, σύμφωνα με τις παραγράφους 1, 2, 3 και 4, πρέπει να περιορίζεται σε πρόσωπα τα οποία ενεργούν υπό την εποπτεία του φορέα παροχής του δημοσίου δικτύου και της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας ηλεκτρονικών επικοινωνιών και ασχολούνται με τη διαχείριση της χρέωσης ή της κίνησης, τις απαντήσεις σε ερωτήσεις πελατών, την ανίχνευση της απάτης, την εμπορική προώθηση των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή την παροχή υπηρεσίας προστιθέμενης αξίας, και πρέπει να περιορίζεται στα απολύτως αναγκαία για την εξυπηρέτηση των σκοπών αυτών.
6. Οι παράγραφοι 1, 2, 3 και 5 ισχύουν με την επιφύλαξη της δυνατότητας των αρμοδίων φορέων να ενημερώνονται για τα δεδομένα κίνησης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, με σκοπό την επίλυση διαφορών, ιδίως σχετικά με τη διασύνδεση ή τη χρέωση.
Άρθρο 9
Δεδομένα θέσης εκτός των δεδομένων κίνησης
1. Στις περιπτώσεις όπου δεδομένα θέσης εκτός των δεδομένων κίνησης, που αφορούν τους χρήστες ή συνδρομητές δικτύων ή διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, είναι δυνατό να υποστούν επεξεργασία, η επεξεργασία αυτή επιτρέπεται μόνον όταν αυτά καθίστανται ανώνυμα ή με τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών ή συνδρομητών στην απαιτούμενη έκταση και για την απαιτούμενη διάρκεια για την παροχή μιας υπηρεσίας προστιθέμενης αξίας. Ο φορέας παροχής υπηρεσιών είναι υποχρεωμένος να ενημερώνει τους χρήστες ή συνδρομητές, προτού δώσουν τη συγκατάθεσή τους, σχετικά με τον τύπο των δεδομένων θέσης εκτός των δεδομένων κυκλοφορίας που υποβάλλονται σε επεξεργασία, τους σκοπούς και τη διάρκεια της εν λόγω επεξεργασίας, καθώς και το ενδεχόμενο μετάδοσής τους σε τρίτους για το σκοπό παροχής της υπηρεσίας προστιθέμενης αξίας. Στους χρήστες ή συνδρομητές πρέπει να δίδεται η δυνατότητα να ανακαλούν οποτεδήποτε τη συγκατάθεσή τους για την επεξεργασία των δεδομένων θέσης, εκτός των δεδομένων κίνησης.
2. Όταν ο χρήστης ή ο συνδρομητής έχει δώσει τη συγκατάθεσή του για την επεξεργασία δεδομένων θέσης εκτός των δεδομένων κίνησης, θα πρέπει να εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα, με απλά μέσα και ατελώς, να αρνείται προσωρινά την επεξεργασία των εν λόγω δεδομένων για κάθε σύνδεση με το δίκτυο ή για κάθε μετάδοση μιας επικοινωνίας.
3. Η επεξεργασία των δεδομένων θέσης, εκτός των δεδομένων κίνησης σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2, πρέπει να περιορίζεται σε πρόσωπα τα οποία ενεργούν υπό την εποπτεία του φορέα παροχής του δικτύου ή της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή του τρίτου που παρέχει την υπηρεσία προστιθέμενης αξίας, και πρέπει να περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα για τους σκοπούς της υπηρεσίας προστιθέμενης αξίας.
koula
11 Μαΐου, 2010 1:42 μμ
η αληθεια είναι.. ότι είχες μια αίσθηση οτι χρειαζεται να αυξηθεί ο χώρος σχολιασμού..
κληρονομικό χάρισμα?? 😛
«9.”Μετά τη λήξη του μέτρου της άρσης και υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε, μπορεί η Α.Δ.Α.Ε. να αποφασίζει τη γνωστοποίηση της επιβολής του στους θιγόμενους.”»
δηλαδη.. παιζει και να μην το μαθουν ποτε..
και να κυκλοφορουν.. ΑΔΑΕίς
«β) “χρήστης”: κάθε νομική οντότητα ή φυσικό πρόσωπο που χρησιμοποιεί διαθέσιμη στο κοινό υπηρεσία ηλεκτρονικών επικοινωνιών, για ιδιωτικούς ή εμπορικούς σκοπούς χωρίς να είναι απαραίτητα συνδρομητής της εν λόγω υπηρεσίας·»
χωρις να ειναι απαραιτητα συνδρομητης.. και μονο που χρησιμοποιει την εν λογω υπηρεσια.. οκ..
«2. Η παρούσα οδηγία δεν επιτρέπει τη διατήρηση δεδομένων που αποκαλύπτουν το περιεχόμενο των επικοινωνιών.»
πφφφ…
«3. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε η χρήση των δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών για την αποθήκευση πληροφοριών ή την απόκτηση προσβάσεως σε πληροφορίες αποθηκευμένες στον τερματικό εξοπλισμό συνδρομητή ή χρήστη να επιτρέπεται μόνον εάν παρέχονται στον συγκεκριμένο συνδρομητή ή χρήστη σαφείς και εκτεταμένες πληροφορίες σύμφωνα με την οδηγία 95/46/ΕΚ, μεταξύ άλλων για το σκοπό της επεξεργασίας, και ο υπεύθυνος ελέγχου των δεδομένων τού παρέχει το δικαίωμα να αρνείται την επεξεργασία αυτή. »
μόνον εάν παρέχονται στον συγκεκριμένο συνδρομητή ή χρήστη σαφείς και εκτεταμένες πληροφορίες..
και ο υπεύθυνος ελέγχου των δεδομένων τού παρέχει το δικαίωμα να αρνείται την επεξεργασία αυτή….
«4. Ο φορέας παροχής υπηρεσιών πρέπει να ενημερώνει τον συνδρομητή ή τον χρήστη σχετικά με τον τύπο των δεδομένων κίνησης που υποβάλλονται σε επεξεργασία και τη διάρκεια της επεξεργασίας αυτής για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παράγραφο 2 και, πριν από τη χορήγηση της συγκατάθεσης, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παράγραφο 3.»
κύριε j4nus.. τα καταφέρατε!
δε μπορω να διαβασω κανενα άλλο ποστ.. για 2 μερες.. 😛
oldboy9
11 Μαΐου, 2010 1:52 μμ
…ναι ρε παιδιά, ΕΛΕΟΣ! Πότε να το διαβάσουμε όλο αυτό το «πράμα» 😀
koula
11 Μαΐου, 2010 1:59 μμ
κι όμως…
είναι καλό.. τεραστιο.. αλλά αξιζει τον κόπο..
oldboy9
11 Μαΐου, 2010 2:03 μμ
…άντε καλά, πάω να κάνω μια φραπεδιά και να το παλέψω! 🙂
anadyomenh
11 Μαΐου, 2010 2:08 μμ
χαχαχαχαχαχααχ (μυστικό… διάβασέ το διαγωνίως αλλά μην το πεις στον j4…) 😛
koula
11 Μαΐου, 2010 2:09 μμ
και φραπελιά να κάνς… 😛
oldboy9
11 Μαΐου, 2010 2:14 μμ
Ε, μην με διακόπτετε από την τιτάνια προσπάθεια που κάνω! astadiala 😀
koula
11 Μαΐου, 2010 2:23 μμ
oldtitan.. 😛
κάνε update..
το νεό Swear 6.6 έχει κυκλοφορήσει..
astadevil! 😛
oldboy9
11 Μαΐου, 2010 2:31 μμ
Το έκανα copy and paste στο word, 13 σελιδούλες είναι όλο κι όλο δεν το κάνω ΘΕΜΑ…j4nus! 😀
j4nus
11 Μαΐου, 2010 1:54 μμ
η αληθεια είναι.. ότι είχες μια αίσθηση οτι χρειαζεται να αυξηθεί ο χώρος σχολιασμού..
κληρονομικό χάρισμα??
——————————————————————-
ειδικότητα στις αυτοεκπληρούμενες προφητείες…
Εννοείται ότι στις περισσότερες για να μην πω στο 99,9% των περιπτώσεων φυσικά και δε θα το μάθουν. Τι να τους πουν, ότι ξέρετε σας παρακολουθούσαμε τότε επειδή νομίζαμε εκείνο ή το άλλο αλλά τελικά κάναμε λάθος;
Αν υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις και βγουν προς τα έξω τότε κινδυνεύει ολόκληρος μηχανισμός παρακολούθησης από τη μια και από την άλλη θα την πέφτουν και στην Ελ.Ας…
έχει κι άλλα
koula
11 Μαΐου, 2010 2:04 μμ
ξέρεις αν θα μπορούσε κάποιος να ρωτήσει επίσημα «την αρμόδια Υπηρεσια».. αν τυχόν υπόκειται σε παρακολούθηση κάποιο από τα τηλ, ή μειλ του?
ώστε.. στη συνέχεια.. να μπουν στη διαδικασία να τον παρακολουθήσουν κανονικά.. χαχαχαχαχααχαχα
j4nus
11 Μαΐου, 2010 2:07 μμ
αυτός που είπε στο ΓΑΠ ότι θα του δώσει το μισθό του… σίγουρα είναι από αυτούς…
j4nus
11 Μαΐου, 2010 2:08 μμ
αυτός που παίρνει χάπια είναι χαπάκιας, αυτός που παίρνεις πολλες δόσεις ΓΑΠ είναι γαπάκιας…
anadyomenh
11 Μαΐου, 2010 2:05 μμ
έτσι… αυτό σκεφτόμουν ακριβώς…!!!
Spiros Simoteos
12 Μαΐου, 2010 2:14 πμ
Δε πάμε να γίνουμε εμείς αστυνόμοι,πράκτορες της ΕΥΠ,παρακράτορες της Αντιτρομοκρατικής,να επεκταθούμε στα βουλευτικά έδρανα και στα υπουργεικά γραφεία…γιατί αλιώς δεν βλέπω προκοπή…
Νομίζω ότι την αντίδραση δε τι χαμπαριάζουν…καιρός για δράση…
ΟΔΗΓΙΑΙ ΠΡΟΣ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΟΥΣ ΨΗΦΟΦΟΡΟΥΣ…
«Καρπαζόστε τους όπου τους πετυχαίνετε…στο καφέ,στο φαγητό,στη παραλία…στις Δημοτικές εκλογές και στις κομματικές συγκεντρώσεις…τι περιμένετε να μπούνε σπίτια σας και να σας γαμήσουνε?!»
oldboy9
12 Μαΐου, 2010 7:04 μμ
Μπα, εδώ δεν χειροδικούμε καλέ μου άνθρωπε! 🙂